Ciao start niet meer na sproeier te veranderen

Home Forums Techniek Afstellen Ciao start niet meer na sproeier te veranderen

This topic contains 20 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Wilk1985 5 years, 8 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Gebruiker
  • #775835

    Jarny Stieners
    Topic starter
    Berichten: 29

    Hallo,
    ik wilde vandaag mijn sproeier aanpassen omdat ik alle luchtgaatjes wilde opendoen en met een citypower rij. Ik heb vandaag de hele dag sproeiers liggen aanpassen van 46 tot 56 maar ik krijg mijn ciao niet gestart, elke keer als ik probeer te starten maakt hij een bluhhh geluid en de bougie blijft ook zwart en nat, er zit wel een 4% mengsmering in. Bij sproeier 48 is ie denk ik 1 keer gestart maar moest ik wel gas blijven geven want hij viel meteen weer uit en was daarna niet meer mogelijk terug te starten. Weet iemand wat er nog aan de hand kan zijn?

    #775816

    Jarny Stieners
    Topic starter
    Berichten: 29

    Edit AA-T:
    Ingevoegd bericht uit een ander topic.

    Mijn ciao schokt en valt uit nadat ik er een citypower uitlaat op heb gezet. De choke blijft ook voortdurend hangen. De kleur van bougie is vrij zwart en vettig, ik vind het moeilijk om er een conclusie uit te trekken want ik rij op dit moment wel nog maar 30km/u met een 4% mengsmering. Zou het kunnen dat de bougie gewoon zwart is omdat ik met en vrij hoge mengsmering rij?

    #775836

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Wat was desproeier die er in zat voor je begon met veranderen?
    Wat is de rest van je setup?
    Start je brommer met de choke er op wel?

    #775837

    Jarny Stieners
    Topic starter
    Berichten: 29

    Hij begon met een 51 sproeier, maar maakte met die 51 weinig toeren en als ik de gas volledig inhield verminderde hij in toeren, startte wel goed met 2 gaatjes van de 3 dicht in de luchtfilter. Ik heb een citypower met carb 12/12 standaard snorfilter en krukas en carter ook gewoon standaard denk ik. De brommer start op dit moment ook niet met choke erop, hij maakte de hele tijd een geluid alsof die verzuipt bij het starten.

    #775852

    ultrabanaan
    Bijdrager
    Berichten: 139

    ik zou sowieso alle gaatjes eens open maken. met een citypower en 12/12 carbu zit je wel in de juist range qua sproeiers naar mijn mening. als hij start, laat hem dan eens even 30 seconden stationair lopen en probeer dan gas te geven. Een natte bougie en zwart betekent dat hij te weinig lucht heeft, daardoor ook je verzuip geluidje bij het gas geven.
    De mengverhouding moet 1:50 zijn. Ik gooi altijd 100ML in een jerrycan van 5L.

    #775853

    Jarny Stieners
    Topic starter
    Berichten: 29

    pIk ga morge even alles laten nakijken, normaal zou die toch moeten kunnen starten met een sproeier 48 ofzo?

    #775860

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Als de choke blijft hangen is het slim om dit eerst op te lossen. Met choke erop zal je brommer nooit goed lopen en is het tevens heel logisch dat je bougie zwart is (choke verminderd de luchttoevoer drastisch).
    Probeer even te achterhalen waarom hij blijft hangen.

    Kijk even of het stangetje of heveltje van de choke nergens achter blijft hangen. Ook kan het door vervuiling komen of een losgesprongen/gebroken veertje. Als je er niet uit komt probeer ons dan even wat meer informatie te geven zodat we je verder kunnen helpen.

    Als dat probleem is opgelost kunnen we verder kijken, dan het is wel handig om te weten wat voor uitlaat er eerder onder zat?

    Als je met een standaard snor-carter en snor-filter rondrijdt zal je sproeier waarschijnlijk een aardig stuk omlaag kunnen. Het filter laat niet heel veel lucht door en de 7mm inlaat zorgt er eigenlijk voor dat het monteren van een grotere carburateur als een 10/7 of 12/7 nutteloos is.

    Een zwarte + vettige bougie kan ook duiden op een probleem met de ontsteking. Rij je met contactpunten kan het verstandig zijn deze en de condensator even te vervangen.

    Hoe oud is de bougie inmiddels? Bij het afstellen is het namelijk het beste om even een nieuwe bougie te gebruiken.

    #775887

    Jarny Stieners
    Topic starter
    Berichten: 29

    Ivm met de choke, als de brommer startte voor het veranderen van sproeiers dan startte die wel goed als hij koud stond maar dan sprong de choke niet helemaal terug en kon ik ook geen hoge toeren maken. Ik kon wel met mijn vinger tegen de choke duwen en dan sprong die terug af en maakte hij wel weer hoge toeren. Het lijkt alsof de choke zo in de carb achter dat puntje blijft steken waar die normaal terug vanaf zou moeten springen. ik heb een blauwe bobine dus rij ik met contactpunten zeker? En de bougie is gisteren toen ik hem nog eens wou nakijken gewoon afgebroken toen ik hem met een dopsleutel wou vastdraaien, dus ik moet eerst een nieuwe gaan halen.

    #775901

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Als het een bobine is wel inderdaad, maar er is ook een blauwe cdi in de omloop dus aan de hand van de kleur kunnen we het niet zeggen.

    Dit is een bobine (contactpunten blok):

    En dit is een cdi (elektrisch blok):

    Ik begrijp dat de choke dus ook nog steeds het probleem kan zijn? Als je de carburateur demonteert kan je misschien achterhalen waarom hij moeilijk doet. Laat hem dan even aan de gaskabel vastzitten zodat je kan testen wat hij doet (als je vol gas geeft zou hij van de choke af moeten springen).

    Mooi klote dat de bougie is afgebroken, heb je hem wel uit de kop kunnen krijgen?

    #775931

    Jarny Stieners
    Topic starter
    Berichten: 29

    Ja ik heb een contactpunten blok en blijkbaar ben ik mijn vlotternaaldje kwijt geraakt. Daarom dat ik de ciao waarschijnlijk niet meer aan de praat kreeg kan dat? Ook heb ik al even een nieuwe bougie erin gezet, ik kon gelukkig zonder de schroefdraad te beschadigen de oude eruit halen.

    #775939

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Het vlotternaaldje dat de benzinetoevoer afsluit? Gutste de benzine dan niet uit je carburateur?

    Ik heb zelf één keer gehad dat bij vlotter lek was, daardoor niet meer dreef en de naald dus ook niet afsloot. Benzine kwam er aan alle kanten uitstromen en het blok verzoop compleet.

    Het is dus heel goed mogelijk dat je ‘m daardoor niet meer aan krijgt. Het verklaard ook gelijk je bluhhh geluid en zwart natte bougie (als je blok daardoor inderdaad verzuipt).

    Mooi dat je de oude bougie er in ieder geval goed uit hebt gekregen.

    #775942

    Jarny Stieners
    Topic starter
    Berichten: 29

    Ja het vlotternaaldje dat de benzine afsluit, als ik het brandstofslangetje aansluit komt er gewoon een straal uit dat gat. Wel had ik het vlotterbakje eraf genomen om het even te testen.

    #775946

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Als je de carburateur los hebt kan je ook die de slangtule heen blazen. Als je dan de vlotter omhoog duwt zou er geen lucht meer door moeten kunnen.

    Maar goed, als de hele vlotternaald mist is al wel duidelijk dat ie niet zal afsluiten.

    Laat even horen hoe het verder gaat, of het opgelost is, of…

    #776135

    Jarny Stieners
    Topic starter
    Berichten: 29

    Ondertussen met een nieuwe bougie en carburateur helemaal zuiver gemaakt start de ciao bij sproeier 48 maar krijg ik hem niet stationair, als ik de gas loslaat valt hij meteen uit. Wat kan ik nog doen?

    #776148

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Wat is nu precies je setup? Is dit onderstaande?

    Standaard 50 cc
    12/7 carburateur
    Snor luchtfilter
    Citypower
    Snor carter & krukas

    Welke kleur heeft je bougie nu?
    Heb je al met de stationair schroef gespeeld?

    Edit:
    Ik lees net elders dat het om een 12/12 gaat, citypower en de rest alles snor. Dan zit je met 48 best wel hoog. Ik zou het in de richting van 42 – 46 zoeken.

    Als 48 de kleinste sproeier is waarmee hij start, draai de stationair schroef dan eens verder in totdat hij (waarschijnlijk vrij hoog) wel stationair blijft lopen en doe dan eens de Deo-test om te zoeken naar valse lucht.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.