Ciao mix mengsmering of niet

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Ciao mix mengsmering of niet

This topic contains 5 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Joeri 5 years, 2 months geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
  • #783934

    Joeri
    Topic starter
    Berichten: 2

    Ik ben reeds in het bezit van een Vespa Ciao mix snorfiets, nu heeft deze ciao mix een olietank op de bagagedrager maar de verkoper zei bij de verkoop dat hij mengsmering gebruikt.

    De tankdop geeft ook aan 2%, dus 1:50. Waar dient de olietank dan voor? Wat googlen geeft aan dat een olietank ervoor dient dat deze zelf mengt, maar ik snap het even niet meer. Als deze zelf mengt, hoe kan ik dan controleren of hij daadwerkelijk mengt en dat er niet een onderdeel stuk is waardoor de vespa binnen de kortste keren stuk is?

    Volledig nieuw met snorfietsen en brommers, maar wel 2 rechterhanden, dat scheelt.

    #783936

    coda
    Donateur
    Berichten: 670

    Als hij toevallig niet mengt loopt de cilinder vast, op zich geen probleem, voor een paar tientjes heb je een nieuwe.
    Zou het gewoon zo proberen, is toch wel handig dat je bij elk tankstation kan tanken, mengsmering wordt bijna nergens meer verkocht.

    1
    #783938

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Ik heb jarenlang met een mix gereden zoals het hoort, dus euro 95 er in en apart de olie.

    Het is makkelijk en bijkomend voordeel is dat je carburateur mooi schoon blijft van binnen 🙂

    Je kunt heel makkelijk controleren of je oliepomp olie doorpompt, haal het slangetje er even af als de olie loopt en je ziet vanzelf of de pomp olie door pompt. Uiteraard wel zorgen dat je op dat moment mengsmering in de tank hebt.

    #783941

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Onder je voetenplankje zit je blok, aan de rechterkan van het blok zou een klein pompje moeten zitten.
    Aan dit pompje zit een klein slangetje dat naar een messing pilaartje loopt op je carter net naast je carburateur. Dit pompje word gedraaid door je krukas en pompt daarmee elke slag een klein beetje olie in je inlaat. Hier word het meegezogen met de brandstof en zo door je blok verspreid.

    Je kan inderdaad controleren of er olie door pompt zoals Wilk1985 zegt.

    Als de vorige eigenaar altijd mengsmering tankte weet ik niet of je pompje het doet, of de man deed gewoon nooit olie in de tank. Het olie pompje is trouwens een prima systeem als het werkt. Er zijn forumleden die 70cc setups reden met het olie pompje voor smering.

    #784060

    KillerNoway
    Donateur
    Berichten: 192

    Ik heb jarenlang met een mix gereden zoals het hoort, dus euro 95 er in en apart de olie. Het is makkelijk en bijkomend voordeel is dat je carburateur mooi schoon blijft van binnen 🙂 Je kunt heel makkelijk controleren of je oliepomp olie doorpompt, haal het slangetje er even af als de olie loopt en je ziet vanzelf of de pomp olie door pompt. Uiteraard wel zorgen dat je op dat moment mengsmering in de tank hebt.

    Ik kan uit ervaring zeggen dat als het blok een korte periode wel zonder olie kan lopen, al is het 2 minuten stationair. Daar voor hoeft er geen mix in de tank mits het heel kort is.

    4-takt krijg de tering, ik rij meng-smering!
    Check mijn perso!
    #784062

    Joeri
    Topic starter
    Berichten: 2

    Sorry voor de late reactie, ik heb de vespa inmiddels open gehad en er missen een aantal onderdelen, ergo de connectie tussen olietank en motor is er gewoon niet. Ik ga in ieder geval eerst even mijn opties overwegen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.