This topic contains 20 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by bryanv 6 years, 8 months geleden.
-
Gebruiker
-
25 juni 2017 om 16:38 #284752
Hallo iedereen,
Begin mei heb ik een Vespa Ciao gekregen van iemand waar hij al 10 jaar in de schuur stond.
Het is een M7E3T uit 1986 (volgens de stempel op de velgen)Ik ga de Ciao gebruiken om zelf mee rond te rijden als het mooi weer is en ook om jaarlijks aan enkele rondritten deel te nemen.
Omdat hij niet meer van de jongste is en ook al 10 jaar stil staat is er wel wat werk aan.
De plannen zijn:– Motorisch en mechanisch in orde brengen
– Herspuiten (Ik ben er nog niet helemaal uit in welke kleur, zou ik hem herspuiten in het wit zoals hij nu staat of zou ik hem in Staalblauw RAL5011 herspuiten, welke ook een originele kleur was dacht ik)Ik heb vandaag de cilinder gedemonteerd en zag tot mijn verbazing dat dit al eerder uit elkaar gehaald is aangezien er vloeibare pakking gebruikt werd aan de voet en de kop.
Voor de rest zag alles er wel goed uit, geen te diepe krassen in de cilinder.
Ik heb alle vlakken mooi opgeschuurd en nieuwe pakkingen besteld.Ik zou wel de zuigerveren willen vervangen,hier zitten wel enkele krassen in, maar welke heb ik nodig?
De diameter van de zuiger is 38.10mm ongeveer, de diameter van de zuigerveren is 39.5mm in onspannen toestand (zitten niet meer om de zuiger), de dikte van de bovenste veer is 2mm, dikte van de onderste veer is 1.5mm
Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag!
25 juni 2017 om 17:47 #499725Deze zuigerveren: 38,2 x 1,5 en 38,2 x L (L-vormige veer)
Maak je zuiger, en vooral de groeven voor de zuigerveren, goed schoon voordat je de nieuwe veren monteert.
26 juni 2017 om 14:56 #499726Leuk brommertje
Nog niet op kenteken zie ik?26 juni 2017 om 17:16 #496777… 😉
Direct herkenbaar aan de reflectors :lol
Leuke Ciao inderdaad!26 juni 2017 om 17:17 #496778Bedankt.
Nee, nog niet op kenteken, is pas verplicht in Belgie vanaf 10/12/2017.Ik zou ook mijn contactpunten en condensator willen vervangen, het is een condensator met 2 draden, condensator zit langs de buitenkant vastgeschroefd.
Moet ik hiervoor het vliegwiel verwijderen of kan ik de kabel ook losmaken langs de opening voor de contactpunten?26 juni 2017 om 17:19 #499727Vliegwiel moet eraf. Je kunt het boutje wel loshalen via het gat in het vliegwiel, maar je krijgt de nieuwe draad nooit op de goede manier gelegd via dit gat door de beperkte ruimte.
Vliegwieltrekker meebestellen26 juni 2017 om 17:20 #499728Bedankt voor je snelle reactie
Nieuwe pakking dus ook, of zit er aan het vliegwiel geen pakking?26 juni 2017 om 17:27 #499729Nee, geen pakking.
30 juni 2017 om 11:48 #499739Ik ga de zuiger ook vervangen, aangezien er toch krassen in zitten:
Wat zou de oorzaak hiervan zijn? vuil in de motor of een warmloper?
Het blok zat tot nu toe nog in het frame, aangezien ik de zuiger toch ga vervangen en ook de contactpunten+condensator heb ik het blok uit het frame gehaald.
Hoe moet ik mijn vliegwiel blokkeren?
Alvast bedankt
30 juni 2017 om 13:16 #499740Je kunt gewoon een sleutel 26 (meen ik) op de hexagonale staaf zetten!
30 juni 2017 om 20:57 #499742Ik zie geen zuigerveren, kan dat? Had je die er al af gehaald,..
En die vliegwieltrekker kun je tegen elkaar in draaien, dan trek je het vliegwiel zo los.<3 Thunderstone
Check mijn perso!1 juli 2017 om 19:43 #499743Zuigerveren had ik er al afgehaald.
Vliegwiel heb ik er af gekregen, heb de cp’s en condensator vervangen en cp’s afgesteld op 0.45.
(foto’s volgen)Heb een nieuwe zuiger,naaldlager en clipjes besteld en komen normaal maandag binnen.
Nu heb ik 2 soorten clipjes: zo’n borgveertjes met 2 gaatjes in en zo’n gewone clipjes die bij de zuiger meegeleverd zijn.
Welke gebruik ik het beste of maakt dit niet uit?Ik had wel nog 2 vraagjes:
– Als ik vol gas van een helling ga en de snelheid rond de 40-45 is hoor ik een licht snerpend geluid, wat is dit en is dit erg?– Is het normaal dat het achterwiel snel vuil is? (lijkt op remstof)
Alvast bedankt
2 juli 2017 om 15:02 #499745Een kuilgraven van ongeveer 75cm diep
Die zuiger clipjes met de twee oogjes er in gooien en weer dicht gooien. (Goed aanstampen)Als je klok olie lekt dan word het achterwiel vettig en dan is het in mum van tijd vuil.
Een klok die geen olie heeft maakt meer herrie dan normaal.3 juli 2017 om 16:04 #499748Heb alles terug in elkaar gezet met de nieuwe zuiger, maar hij loopt niet.
Blijkt dat de punten niet goed afgesteld zijn.
Had geen zin meer om alles terug te demonteren dus koppeling er af en gekeken door het gat in het vliegwiel: er kan een 0.70 voelermaat tussen, niet goed dus.Heb het schroefje losgemaakt maar de punten blijven in dezelfde positie staan, heb er een voelermaat van 0.45 tussen gelegd en dan het schroefje vastgedraaid, maar ze blijven op 0.70.
Zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt
4 juli 2017 om 20:20 #499754Productiefout (afwerking). Puntjes weer eruit, sleufgat van de montage wat groter vijlen en opnieuw afstellen.
Het komt helaas vaak voor dat het sleufgat te klein/kort is waardoor je de afstand tussen de punten niet correct kunt afstellen. -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.