Bougie zwart en zeer langzaam op toeren komen

Home Forums Techniek Afstellen Bougie zwart en zeer langzaam op toeren komen

This topic contains 10 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Robster 3 years, 9 months geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
  • #799833

    Yatosha Kupferschlag
    Topic starter
    Berichten: 27

    Vanmiddag mijn 60cc cilinderkop op mijn 60cc cilinder geplaatst, nu heb ik gezien dat mijn bougie vrij zwart is. Kan het zijn dat door de 1/40 benzine mijn bougie zwarter is?
    En na het installeren van mijn cilinderkop trekt hij vrij lastig op en komt niet echt op toeren, wat kan dit zijn? Als die een keer op toeren is gaat die als een tiet!!!

    Alvast bedankt!

    #799834

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    1/40 mengen kan er inderdaad invloed op hebben maar je verdere setup is onbekend dus kan niets met zekerheid zeggen. Voor je optrek probleem is het misschien verstandig om strakkere trekveertjes te monteren. Zou met de groene van polini opgelost moeten zijn.

    #799837

    Robster
    Bijdrager
    Berichten: 183

    Waarom 1:40?
    1:50 ethanol vrije benzine en synthetische tweetakt olie gaat prima!
    Als je rijker gaat smeren, wordt het mengsel juist armer, en moet je je sproeier aanpassen, dus een grotere monteren…

    #799851

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2648

    Als hij hiervoor goed liep?? En het enige wat veranderd is is je cilinderkop dan kan daar de oorzaak liggen.
    Als je 1:40 mengt wordt je bougie niet ineens pikzwart, hij zal te rijk draaien(te grote sproeier).
    Mits je niet een te koude bougie hebt. Die blijft ook zwart. Een B7 is goed genoeg.
    De 60cc kop geeft misschien een lagere compressie einddruk.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #799864

    Robster
    Bijdrager
    Berichten: 183

    Wim, je maakt een klassieke denkfout, met 1:40 ( tov 1:50) wordt het mengsel vetter, maar NIET rijker, eerder armer, bedenkt dat als er meer olie door de sproeier moet, er minder “ruimte” is voor benzine, dus gaat ‘ie armer lopen….om problemen te voorkomen moet er bij meer olie, dus ook een grotere sproeier gemonteerd worden..!!

    #799865

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Wat Robster zegt zou dat een gedegen onderzoek vragen om er een goede uitspraak over te doen..

    Het kan namelijk ook zijn dat extra olie de viscositeit van het brandstofmengsel verandert.
    Hoe hoger de viscositeit hoe ‘stroperiger’ de vloeistof wordt. Maar kan ook andersom?
    ‘Stroperiger’ vloeistof gaat moeilijker door de sproeier, maw dan mengsel armer.
    Zo op voorhand durf ik er niets van te zeggen…………….

    #799872

    Robster
    Bijdrager
    Berichten: 183
    #799877

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Op zich interessant artikel.
    Dit bevestigt ook jouw stelling dat meer smering betekent armer mengsel.
    Er wordt echter niet gesproken over een mogelijke viscositeitsverandering.
    Maar mss is dat helemaal geen issue?
    Ik neem aan dat leveranciers van 2T-olie daar wel onderzoek naar doen/ hebben gedaan.

    #799878

    Yatosha Kupferschlag
    Topic starter
    Berichten: 27

    Super om zoveel reacties te zien!
    Ik ben nu 1:40 aan het mengen omdat dit een nieuwe cilinder en cilinderkop is, dit had ik op het forum gelezen. Voor het inrijden van de cilinder zou de 1/40 mengverhouding het beste zijn, of klopt dit niet? Kan ik ook gewoon met 1:50 benzine mijn cilinder inrijden?

    #799879

    Yatosha Kupferschlag
    Topic starter
    Berichten: 27

    Heb zo te zien ook maar een standaard B6 bougie, kan hier ook het verschil in zitten? Anders haal ik een B7

    #799883

    Robster
    Bijdrager
    Berichten: 183

    Gewoon topkwaliteit, ethanolvrije 98 oktaan Premium benzine met kwaliteits, synthetische 2-takt olie en dan idd 1:50, even een poosje rustig aan, niet te lang te veel hoge toeren, beetje in de buurt rondrijden, vaak even uitzetten, en laten afkoelen, daarna weer verder, na 100-250 KM is de boel (voldoende) ingereden.
    Ik gebruik een NGK BR7HS in mijn licht opgevoerde, originele Ciao….
    En ik kan niet genoeg benadrukken, gebruik ALLEEN, nieuwe, originele Dellorto sproeiers, met het vierkantje met daarin “INC”, alleen leverbaar in even maten.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.