Afstellen ciao mix 98'

Home Forums Techniek Afstellen Afstellen ciao mix 98'

This topic contains 8 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Martino 4 months, 3 weeks geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker

Maarten VS
    Topic starter

Beste forumleden,

Vorige week heb ik een nieuwe techno 23.5 uitlaat op mijn Piaggio ciao mix snor uit 1998 gezet, omdat de oude originele lelijk verroest was. De topsnelheid is nu met 1 a 2 km/h verhoogd.
    De brommer ratelt nu met de nieuwe uitlaat op zijn topsnelheid (rond de 32-34 km/h op de gps).
    Het is ook net of er een soort begrenzer in hakt.
    Voor de rest loopt het brommertje onder de top prima zonder rare bijgeluiden.
    Ik had het vermoeden dat er een grotere sproeier in de carburateur moest (38-42 i.p.v. 37 standaard volgens JMPB).
    Nu blijkt er na demontage carburateur al een 44 sproeier in te zitten (veranderd door vorige eigenaar). De carburateur ziet er nog netjes schoon uit van binnen.
    Ik heb nog een stukje zonder luchtfiltergaasje gereden (minder weerstand), maar dit mocht ook niet baten.

Configuratie:
    – 50 cc mix blok (oliepomp zit er niet meer op)
    – 12/7 SHA carburateur
    – 44 sproeier
    – Techno 23.5 uitlaat (van JMPB met extra bocht voor de trappers.
    – Standaard luchtfilter (had ik al schoongemaakt en voorzien van nieuw gaasje)

Zou iemand mij kunnen adviseren hoe dit op te lossen?

Alvast bedankt,

Maarten

1

Jochem
    Bijdrager

Denk toch dat je een kleinere sproeier moet monteren .
    een 44 is net iets te groot voor een 12/7 caburateur.

mvg

Maarten VS
    Topic starter

Bedankt, dan ga ik dat proberen.
    Wel vreemd dat hij het met de originele uitlaat wel perfect deed met de 44 sproeier.

1

Vespa doei
    Bijdrager

hey maarten vs
    als je echt een originele uitlaat had snap ik het wel
    techno is een snelle uitlaat zegmaar

nog een tip als de choke gebruikt en hij gaat beter lopen dan moet je sproeier groter
    maar als je het brandstof kraantje dicht draait en hij gaat voor het afslaan juist lekkerder lopen is je sproeier te klein

heb je trouwens de oliepomp er zelf afgehaald of heeft de vorige eigenaar dit gedaan
    ik heb in het verleden ook eens afstel probleempjes gehad  bleek de kering niet lekker te zitten en het komt dus voor dat er afstel  problemen onstaan nadat je de pomp verwijderd

in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer

Maarten VS
    Topic starter

Die oliepomp heeft de vorige eigenaar eraf gehaald, er is een plaatje op geschroefd.
    Het zou toch juist logisch zijn als hij beter loopt met een te grote sproeier en een snellere uitlaat ?
    Hij liep juist perfect met de originele uitlaat en de 44 sIMG_2872proeier.

1

SuperSi
    Bijdrager

Ziet er een beetje gebeunhaast uit maar dat is niet erg zolang het de boel maar  fatsoenlijk afdicht.
    Het ratelen en het begrenzer gevoel wat je ervaart staat bekent als “4takten”
    Dit word veroorzaakt door een te rijke verbranding wat bij dit soort blokjes vaak een te grote sproeier betekent.
    Monteer een maatje kleiner en probeer het nog eens.
    Is het 4takten nu weg dan heb je de goede sproeier.
    Is het nog niet weg kan je nog een maatje kleiner gaan.

1

Vespa doei
    Bijdrager

ik wil niet zeggen dat dit bij jou het geval is
    maar ik heb een vergelijkbaar probleem gehad
    na revisie en bleek dat de olie pomp kering niet ver genog er in zat

in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer

Maarten VS
    Topic starter

Bedankt voor jullie hulp!

Sproeier 42 gemonteerd en loopt nu perfect, geen geratel meer.
    Topsnelheid is ook hoger, nu 35 km/h op gps.
    Gelukkig heb ik niks aan dat beunhaas plaatje hoeven doen.

Mvg,

Maarten

Martino
    Bijdrager

Het “beunhaas plaatje” doet ook niks afdichten tegen valse lucht. Je zal deze ook weg kunnen laten. Er zit bij een Mixcarter een keerring om de boel dicht te houden. Dit plaatje beschermt alleen tegen een draaiende krukastap.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.