80 cc deps of 80 cc polini

Home Forums Techniek Opvoeren 80 cc deps of 80 cc polini

Dit onderwerp bevat 13 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door coda 2 maanden, 3 weken geleden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker

mikevdburgt
    Topic starter

Ik heb op mijn speedengine een 80 cc polini cilinder.
    Met een proma uitlaat.
    Nu heb ik ook nog een 80 cc malossi deps liggen.
    Hier zit een 27 mm malossi too bad uitlaat bij.
    Zou hij met de deps beter lopen?
    Of is het beter om de polini cilinder op de speedengine te laten?

Florian
    Moderator

Ik zou de 46 Polini erop laten.

De DEPS is voor een Malossi Reed Valve gemaakt en komt i.v.m. de spoelpoort alleen op een RV volledig tot zijn recht.

mikevdburgt
    Topic starter

Ok  heb inderdaad de deps nu ook op ’n reed valve zitten.
    Alleen wil deze niet mooi lopen.

Zou de speedengine wel beter lopen met de malossi too bad in plaats van de proma?

coda
    Donateur

Wat is er niet goed aan?
    Speedengine met 80 polini zou gewoon goed moeten lopen, met een Proma cc zeker.

Martino
    Bijdrager

Ik zal ook de 46mm Polini op de SE laten zitten en de 47mm DEPS op de Malossi MP. Wat verwacht je van beter lopen dmv een uitlaatwissel? Welke Proma uitlaat en welke Malossi Too Bad uitlaat (Zijn namelijk beide kopieën van Giannelli)?

PS. Dit is een vraag en geen mening en ervaring topic.

mikevdburgt
    Topic starter

Ik verwacht er niks van heb gelezen dat de deps beter is als de polini.
    En kwa uitlaat. Ik wil gewoon wat proberen. Heb ook nog een polini sp liggen is dat iets voor op de se.?
    De se loopt inderdaad gewoon goed nu met proma cc

Florian
    Moderator

Je kunt natuurlijk een beetje proberen en zelf uitvogelen welke uitlaat het beste presteert op jouw blok. Ieder blok is anders en moet anders afgesteld worden, ook al gaat het om dezelfde setup.

mikevdburgt
    Topic starter

Oké ga ik proberen.
    Ik heb er nu een 13 mm carburateur op zitten.
    Heeft het nut om er een 15 mm of misschien wel een 19 mm op te zetten?

Martino
    Bijdrager

De Proma Circuit is een stuk krachtiger dan een Polini SP is. Je trekt met de Proma CC een stuk sneller op en hebt meer vermogen. De Polini SP wil wel iets meer rpm draaien, maar dit is te verwaarlozen. Er zijn verschillende Malossi Too bad uitlaten dus om welke gaat het? Overigens kun je dit ook zelf gaan testen omdat je de uitlaten hebt liggen.

Ja het heeft zin een grotere carburateur op je SE te monteren. Al zal ik dan voor een SHA carburateur tot maximaal 16mm gaan. Deze zijn makkelijk af te stellen en zolang je de inlaat van je SE niet gaat aanpassen zal je ook niet veel merken van een nog grotere carburateur.

mikevdburgt
    Topic starter

Dus de proma er onder laten.
    Het gaat om deze malossi uitlaat. https://www.jmpbonderdelen.nl/uitlaat-vespa-ciao-malossi-too-bad-27mm.html

De inlaat van mijn se is niet aangepast dus dan komt er een 16 mm op.

coda
    Donateur

Ik heb een SE, 16mm SHA carb, Proma CC en een Malossi 46,5 cilinder ( geen DEPS )
    De 46 Polini heb ik ook maar de Malossi 46,5 is iets sneller.
    Aan het carter of inlaat is niks aangepast, mijn Ciao loopt uitstekend met deze set-up.
    De SP uitlaat heb ik ook, die trekt echter behoorlijk slecht, wel is de topsnelheid 5 km hoger,maar verder vindt ik het niet zo’n fijne uitlaat voor een brommer met poelie.

mikevdburgt
    Topic starter

16 mm carburateur ga ik dus bestellen.
    Ik heb nog een gietijzeren malossi cilinder liggen, deze meet 45,5 mm op mijn schuifmaat.
    Zou ik deze kunnen proberen dan of is de 46 mm polini toch beter?
    Ik rijd wel met vario dat scheelt misschien ook nog.
    Hij trekt nu al wel super goed op en heb er 78 mee gereden op GPS.

1

Martino
    Bijdrager

De prijs van een 16mm SHA is vaak wel wat hoger dan een 15mm SHA en de verschillen heb ik nog niet echt kunnen ondervinden. Dus mocht een 16mm wat lastig worden goedkoop te vinden zal je ook voor een 15mm kunnen gaan. 45,5mm dan is er iets mis met schuifmaat of zal ik nog eens opmeten. De Malossi Brevettato is 46,5mm. En zo “out of the box” schelen ze niet veel met elkaar. Ik ken ook genoeg verhalen dat de Polini beter presteerd dan de Malossi. Tevens kan je soms problemen tegenkomen met het passen van de Malossi cilinder op SE carters. Ik zal die Polini 46mm lekker laten zitten! En die 78km/h uur is nu toch al mooie topsnelheid lijkt mij.

1

coda
    Donateur

78 is op de GPS is al behoorlijk snel, denk niet dat er nog veel te winnen is.
    Wat ik vooral merkte tussen de polini en malossi cilinder is dat de polini iets meer trekkracht heeft onderin en de malossi een betere boost in het middengebied en wat meer toeren aan kan.
    Let wel, dit is met poelie, ik ben geen fan van vario’s maar dat is persoonlijk.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.