4-spoels ontsteking

Home Forums Techniek Elektrisch 4-spoels ontsteking

This topic contains 7 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by niek1992 7 years, 2 months geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
  • #158342

    niek1992
    Topic starter
    Berichten: 1826

    hoi allemaal,

    laatst tijdens het rijden begaf het lampje in m’n koplamp het, vlak daarna ook mijn achterlicht (door verhoogde spanning?).
    Lampjes vervangen, maar beide lampen werken niet.

    Ik heb een C31 ciao met 4-spoels ontsteking en heb de meeste dingen al gecontroleerd, waaronder:

    – andere set lampjes
    – aansluitingen zowel voor als achter bij de lampjes
    – 3punts-aansluiting bij het blok gecontroleerd op corrosie
    – Toeter (werkt niet)
    – Lampje in m’n KM-teller (is al langer defect, niet vervangen)
    – Remlicht (werkt wel)

    Nu zit er bij m’n achterlicht een weerstandje om de stroomsterkte iets af te vlakken, want m’n achterlichtje brandde vaak door. Deze heb ik (om te testen) tijdelijk even los gehad maar dat mocht niet baten.

    Als ik het goed heb, kunnen het twee dingen zijn; Draadbreuk ergens, of een of meerdere spoelen stuk.

    Draadbreuk lijkt het logische, maar tijdens het loshalen van de connectoren op de lamp zie ik wel vonkjes overspringen. Ik kan er een voltmeter aan hangen, maar daar word ik ook niet veel wijzer van op het voltage na.
    Aarde heb ik meerdere malen los gehad, ook hier kwamen vonken vanaf.

    Iemand enig idee?

    Niek

    #161213

    DarkMagician6
    Bijdrager
    Berichten: 957

    Zou je een scherpe foto kunnen maken van de spoelen? Misschien is er iets aan te zien of ze mogelijk doorgebrand zijn.

    #161214

    niek1992
    Topic starter
    Berichten: 1826

    heb nog geen tijd gehad om m’n blokje eronder vandaan te fietsen, was me vandaag ook net iets te koud buiten:con.
    Zondag heb ik er weer tijd voor, denk dat ik dan gelijk maar het blokje eronder vandaan haal, om de ontsteking beter te bekijken. Heb ook nog een afgedraaid vliegwiel liggen, die ik dan ook gelijk maar monteer.

    Ik heb overigens alleen het achterlichtje met een andere verwisseld. lampje van de voorlamp had ik geen reserve bij me. Licht staat volgens mij niet in serie geschakeld (volledig origineel ciao’tje) dus zou ook moeten werken als 1 van de 2 lampjes doorgefikt is toch?

    #161215

    DarkMagician6
    Bijdrager
    Berichten: 957

    Ik kwam dit trouwens net even snel tegen hier op het forum:

    http://vespa-ciao.nl/page.php?id=445

    Als je een multimeter hebt zou je dat eens na kunnen meten.

    #161216

    niek1992
    Topic starter
    Berichten: 1826

    Multimeter heb ik, hoe moet ik dat meten? Ene terminal op de te meten spoel, ander op aarde blok? Dan zal ik dat zo wel even doormeten.

    #161217

    Kinderbrueno
    Bijdrager
    Berichten: 144

    Meet eerst even de draden die uit je blok komen. Weet je iig of je blok er uberhaupt wel af moet. Massa punten ook nog goed? Nergens kortsluiting o.i.d.?

    #161218

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    even met je multimeter meten op de kabels van de stekker.
    je gaat dan een bepaalde weerstand krijgen te zien of niet, als er geen weerstand is (OL) dan heb je een breuk
    ergens in de bekabeling of je spoel is kapot.
    de waarde zal ergens tussen de 200 en 800 ohm zijn geloof ik

    misschien dat jouw schakelaar defect is of dat de bekabeling een breuk heeft

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #161219

    niek1992
    Topic starter
    Berichten: 1826

    Ik heb het nieuwste type ciao C31 welke geen schakelaar heeft om het licht aan/uit te zetten. Het probleem zat hem in een defect gekocht lampje voor.

    Doordat er geen schakelaar aanwezig is, is de stroomkring onderbroken wanneer de voorlamp stuk is. Laat dat nou net het geval wezen.

    M’n toeter zit met zijn rode draad op de draad van de lamp, en met zijn zwarte draad op de aarde, maar deze werkte ook niet.
    Niet getest of ie nu wel werkt, maar heb tegelijkertijd met het lampje vervangen voor, ook de aarde-aansluiting schoongemaakt. Misschien dat hier ook deels het probleem lag.

    Topic kan in ieder geval dicht. Tenzij iemand nog vragen heeft

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.