Voorstellen

Home Forums Algemeen Even voorstellen Voorstellen

This topic contains 6 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Robin_Ciao 3 months, 1 week geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker

Wouter 92
    Topic starter

Hoi allemaal,

Mijn naam is Wouter, ik kom uit Kinrooi (België)
    Sinds deze week ben ik in het bezit van een Vespa Ciao die ongeveer 25 jaar stilgestaan heeft in een stal. Voorlopig is hij alleen eens afgespoten om de laag stof te verwijderen.
    Ik heb nog nooit echt gesleuteld aan een motor dus het gaat een avontuur worden deze aan het draaien te krijgen.
    IMG-20210821-WA0003
    Mvg Wouter

si-sovrano
    Moderator

Hallo Wouter,

mooie ciao, en leuk dat je je voorstelt.

Voor informatie over de ciao ben je hier op de goede plek, en voor eventuele vragen ook!

Voel je ook vrij om hier een Perso aan te maken om eventuele updates hier te delen 😃

groeten Nick

Semmad
    Bijdrager

Hallo Wouter,

leuk zo’n oudje weer opstarten.
    Zit er nog oude benzine in de tank, laat de benzine kraan dan gesloten anders loopt er vieze oude drap in de carburateur.
    De oude benzine moet eerst afgetapt worden.
    Haal de rechter zijkap van de brommer af. Draai de drie schroeven allemaal een kwart slag.
    Verwijder ook het bovenste treeplankje.
    Nu zie je de loop van de benzineslang van kraan naar carburateur.
    Haal de slang van de carburateur los.
    Tank 5 liter 98benzine (E5) in een jerrycan en voeg daar 100ml tweetaktolie aan toe.
    Je hebt nu 1:50 gemengd.
    Tap eerst de oude benzine af door de kraan helemaal naar achter op reservestand(R) te zetten.
    Houd de brommer op laatst wat schuin zodat alles er uit is.
    Kraan sluiten.
    Gooi wat verse benzine in de tank(200ml)
    Dop er weer op en dan wat schudden.
    Daarna aftappen. Is het erg vuil? Herhaal dit tot het schoon is.
    Daarna kraan dicht naar voorzijde (“C” (close). Tank vullen uit de jerrycan.
    Je kan de brommer nu even proberen aan te trappen zonder de carburateur schoon te maken.
    Druk de slang op de carburateur, kraan naar beneden en fietsen maar op hoop van zegen.
    Misschien moet de choke gebruikt worden bij start, die kan je indrukken, de choke slaat van zelf weer uit bij vol gas geven.
    Als hij aanslaat ga zonder uit te zetten direct een stukje rijden zodat hij even loskomt. en warm wordt.

Als de brommer nu niet wil aanslaan, is carburateur en bougie schoonmaken de volgende stap.

Succes.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Wouter 92
    Topic starter

hoi allemaal,

Al even een kleine update.
    Het volgende is al gedaan:
    – Brandstofkraantje eraf gehaald, tank gespoeld met benzine en onder druk met de compressor uitgeblazen zodat zeker alle vuiligheid mee kwam, hierna de benzine door een koffiefilter en terug door de tank, na een keer of 5 kwam er geen vuil meer mee. Kraantje zuiver gemaakt en doorgeblazen met de compressor. En er terug in gezet.

– luchtfilter even zuiver gemaakt owv stof
    – carburateur eraf gehaald, opvangbakje eraf gehaald en vlotter en de schroef waar brandstof door liep goed zuiver gemaakt en terug gemonteerd
    – nieuwe bougie geplaatst maar deze geeft geen vonk als ik hem tegen het blokje houd.

Dus nieuwe probleem: elektrisch
    er is duidelijk voelbaar compressie en als ik voor de opening van de bougie een vuurtje zet dan krijg ik steekvlammetjes als ik de trappers rustig rond beweeg

Robin_Ciao
    Bijdrager

Mooie ciao! Veel succes met het opknappen ervan. Veel zul je al vind op het forum, als je ergens vastzit kun je altijd een nieuw topic aanmaken.
    Zo te horen heb je al wat progressie gemaakt met de benzine toevoer, jammer van de vonk.
    Er zijn wat dingen die je kunt proberen, ervan uitgaande dat je contactpunt ontsteking hebt ( te herkennen door het ‘bol’ achtige ding dat je ziet door de linkerkap eraf te halen, en door het zwarte rubber ding op je vliegwiel) kijk eens of je contactpunten op het hoogste punt van de zuiger (TDC) een afstand van .45 hebben, ook kun je proberen met een dun schuurpapier de contactpunten ‘schoon’ te maken. Als dit niet werkt kan het ook zijn dat je ergens een kabelbreuk hebt, dus, multimeter pakken en gaan meten. Veel succes!
    Mvg Robin

Wouter 92
    Topic starter

Hoi allemaal

Vandaag weer even wat tijd gehad, wat is er gedaan:

– contactpunten zuiver gemaakt en gesteld op ongeveer .40 a .45
    – nieuwe bougiekop geplaatst (deze had ik met doormeten ontdekt dat hij kapot was)
    – koppeling open gedaan en ontdekt dat zowel de schoenen van de starter als de 3 gewone stilaan aan vervanging toe zijn (bij het starten pakt de koppeling nog wel)

Maar het probleem is nog niet opgelost. Nog altijd geen vonk.
    Nu is mijn vraag wat ik verder kan doen, het probleem gaat dus in de bobine, condensator of de spoelen zitten (contactpunten waren OK)
    Is het mogelijk om deze componenten te controleren met een multimeter, zo ja hoe ?
    Alles is nog volledig origineel dus de kabels lopen in een stuk door van de motor naar de condensator (staat achter op de motorblok, niet onder het vliegwiel) en dan van condensator naar bobine en dan rechtstreeks naar bougiekop. Hier zitten geen clips tussen die open gaan. Kan ik die kabels gewoon doorknippen en daar dan clips tussen zetten ?

Als ik fiets merk ik dus dat zo lang ik trap dat het klinkt alsof de motor loopt, maar zodra ik stop met trappen valt de motor ook onmiddelijk terug stil dus ik vermoed toch dat dit enkel kan liggen aan een probleem met de ontsteking. (Zal morgen een filmpje proberen posten als ik er weer aan werk)

Robin_Ciao
    Bijdrager

Hmm, jammer om te horen dat er nog geen vonk is, heb je al gecontroleerd op eventueele kabelbreuken? Spoelen en bobine kun je inderdaad nameten met de multimeter: https://vespa-ciao.nl/how-tos/elektrische-how-tos/Waardes-van-spoelen/

Mvg Robin

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.