Voorpootjes ciao.

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Voorpootjes ciao.

This topic contains 18 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Redmaxciao 1 month, 4 weeks geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Gebruiker

Redmaxciao
    Topic starter

Hallo heren
    ik heb een vraag die mogelijk al wel eerder is gesteld, maar ik kon het hier zo even niet vinden. Ik heb mijn ciao compleet opnieuw opgebouwd. Dus ook de wiellagers voor. Ook de vooras is vervangen. Nu remt en rijd alles dik naar wens. Maar ik blijft met het volgende probleem een beetje last houden. Als ik rem met de voorrem gaat het gehele voorwiel scheef naar rechts staan. Ik had voor de overhall er geen last van. Ik krijg het er ook niet echt uit. Heeft iemand hier een oplossing voor.

ik heb de voor veren verzwaard door er een extra spiraal veer bij in te zetten. Dit geeft zeer goede resultaten op weg gedrag maar hier kan het probleem toch niet door komen dacht ik.

Its red its fast its redmax

Redmaxciao
    Topic starter

Sorry zie net dat ik hem in het verkeerde topic heb gezet.

super bravo.
    Bijdrager

het probleem zit denk ik in de busjes  van je voorvorkpootjes als deze versleten zijn trekt je wiel scheef bij het remmen heb de mijne toen vervangen door een set messing busjes van moparts racing een echte aanrader.

Redmaxciao
    Topic starter

De busjes zijn net nieuw. Dus er is geen speling op de busjes. Ik heb zelf het vermoeden dat de as zelf heen en weer gaat. Ik heb beugels gemaakt zodat de as niet heen en weer kan. Is nu even afwachten of dit werkt. Ik rij niet elke dag op de ciao. Alvast dank voor de info. Ik ga zeker even kijken naar de moparts busjes.

Semmad
    Bijdrager

De as kan al niet heen en weer gaan.
    Er zijn onder de moeren speciale ringen die de schommelarmen en de as samen
    bij elkaar en vast houden.

Verwijder je extra veren en waarschijnlijk is de klacht dan weg.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Redmaxciao
    Topic starter

Ok en wat voor speciale ringen zijn dit dan. Ik heb niet anders dan vlakke sluit ringen bij de as gekregen en lage en hoge moeren. Ik heb de as volgens tekening gemonteerd en goed vast gezet. Als ik thuis ben zal ik wat foto’s posten hoe het nu zit.

De extra veren lijken in mijn mening niet de oorzaak te zijn van dit probleem. Ik heb deze veren ook al eens in mijn jonge brommer tijd gebruikt op een ciao en nooit last gehad van een scheef stand bij remmen.

Robin_Ciao
    Bijdrager

Origineel zitten daar ringetjes met een bolling, die grijpen je vork pootjes vast. Als je deze er niet op bent, is er de kans dat als je remt dat je velg uit je vork springt. Dat is bij mij al 2 keer gebeurt…

Semmad
    Bijdrager

Als je remt gaan de veren “uit”
    Dan raken de armpjes de aanslagrubbertjes onder in de vork, als eindpunt.
    Als er nu twee verschillende diktes rubbertje in zitten remt ie ook scheef, of als er eentje mist.
    Monteer eens nieuwe.

Gr. Wim.

Redmaxciao
    Topic starter

Voor de duidelijkheid alles is praktisch nieuw. Behalve de Carters,frame,wielen.

Achterklok, banden,remmen,carb,assen,lagers enz enz is nieuw. dus rubbers busjes veren enz zijn ook nieuw. Maar de ringen die Robin-ciao beschrijft heb ik dus nie. En dat de velg/as uit de armpjes schiet ken ik dus ook.

@robin ciao heb jij daar toevallig een foto of link van.

Gratje
    Bijdrager

Deze borgring:
    https://www.jmpbonderdelen.nl/borgring-voorwielas-citta-ciao-p-st.html
    P_20210928_135052

En let zeker op dat deze wel geplaatst is zoals de anderen ook al zeiden.
    Zelfs met een wheelie kan anders zomaar je wiel eruit vallen. Dus die borgring is gewoon een vereiste voor de veiligheid.

• Deze reactie is gewijzigd 2 months geleden door Gratje.

Semmad
    Bijdrager

Voor de duidelijkheid alles is praktisch nieuw.
    Dus rubbers busjes zijn ook nieuw.

Maar ik bedoel de vierkante rubber blokjes onder in de vork.
    De stootrubbertjes zeg maar, waarvan de pikkies onder uit de vork komen.
    Die moeten gelijk zijn, even dik.

Gr. Wim.

Gr. Wim.

Redmaxciao
    Topic starter

@gratje bedankt voor de duidelijke foto.

dit zit er bij mij dus niet op. Wel apart dat ik een nieuwe as compleet heb gekocht en deze belangrijke borging er niet bij zit.

@semmad deze rubber zijn ook vernieuwd. En zijn van gelijke hoogte en afmeting.

ik ga de ringen bestellen/halen.

Redmaxciao
    Topic starter

@gratje.

zie ik het goed dat jij je wiellagers hebt veranderd naar 2RS lagers. Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt. Mbt de boring van de lagers. Of zijn je naven uit gedraaid.

Gratje
    Bijdrager

@321gofast bij de nieuwe as zitten ze inderdaad niet, maar daar zitten volgens mij ook niet de laatste moeren bij waarmee je je as vastzet.

en ja k heb er een vervangingsset in zitten van moparts-racing. niets uitgedraaid. gewoon oude kogel eruit, en de bussen eruit geslagen. volgens de “handleiding” van Wilk1985.
    https://vespa-ciao.nl/forums/topic/tk-moparts-racing/#post-249220

• Deze reactie is gewijzigd 2 months geleden door Gratje.

Robin_Ciao
    Bijdrager

Dat zijn inderdaad de ringen die je mist. Ik vond het ook raar dat ze die niet bij de revisie leverden. Ik heb die apart moeten kopen, erg vreemd…
    Wat semmad schrijft zou nog goed kunnen, dat die aanslag blokjes niet helemaal 100 zijn. Je zou ook de velg eens kunnen los halen, en met je hand eens aan de vorkjes voelen, misschien vind je zo ook wat. Mvg Robin

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.