Vinamolt red

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Vinamolt red

This topic contains 5 reacties, has 2 deelnemers, and was last updated by AA-T 5 years, 3 months geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
  • #781581

    zevenenergie
    Topic starter
    Berichten: 4030

    Vandaag een pakketje uit Engeland binnen gekregen…. met daar in Vinamold rood.
    IMG_0496
    Het is oorspronkelijk bedoeld om mallen mee te maken. En het kan natuurlijk ook gebruikt worden om spoelpoorten te bekijken.

    Je doet het in een pannetje en verhit het tot het gesmolten is. Doe dit met de afzuigkap aan!
    IMG_0485

    Gieten in de spoelpoorten of uitlaatpoort.
    In dit geval heb ik een pollinie 38.5mm genomen om hem eens goed te kunnen bekijken.
    IMG_0486

    Lekker vol gieten.
    IMG_0490

    Zuiger er weer uit en kijk eens aan 😎
    IMG_0489

    IMG_0495IMG_0491

    Het was bij deze cilinder even pielen om de Vinamold uit de spoelpoorten te krijgen.
    Dat kwam omdat de poorten bij de uitgang groter waren dan bij het begin.
    Ze moesten dus door de cilinder er uit.

    Ik kreeg de afgietsels niet mooi op de foto, dus maar even zo:
    De spoelpoorten zijn mooi gegoten.
    Maar de vorm is nu niet bepaalt dat, wat je bij een snelle cilinder verwacht.
    Ook de spoelhoeken zijn niet optimaal.
    Hier valt aardig wat winst te behalen.

    #781769

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Dit is wel gaaf om te zien, je bent weer lekker innovatief bezig!

    Uit Graham Bell begrijp ik wel dat dit de “nieuwe” spoelhoeken zijn (hoe oud is dat boek?). Maar helemaal tevreden is hij er ook niet over.
    Naamloos
    Ik ga er van uit dat jij de hoeken ook liever iets meer naar boven gericht had gezien? Heb je daar al over zitten brainstormen? Want dit lukt natuurlijk niet zonder de timingen te beïnvloeden..

    #781781

    zevenenergie
    Topic starter
    Berichten: 4030

    @aa-t
    Het is niet zo  inventief van mij alhoewel ik graag hoor, dat ik innovatief bezig ben, wordt  vinamolt  al jaren gebruikt voor het opmeten van spoelpoorten .Alleen kippevel heb je van jezelf. 😉

    Ik weet niet hoe oud dat boek is ik heb in zijn boeken nog kamzuigers gezien en hele oude krukassen.
    Ik zou inderdaad de hoeken wat meer naar boven gezien hebben.
    En als ik naar de afdrukken kijk is de ingang van de poorten kleiner dan de uitgang. ( En is er niet heel veel ruimte om het goed te doen.)

    En ik heb inderdaad zitten brainstormen.

    Er zitten in de pollini 2 kleine poorten A en B die precies dezelfde spoelrichting hebben. Dus er zou net zo goed 1 grote van gemaakt kunnen worden voor meer poort oppervlakte.
    Of voor wie handig is en het gereedschap heeft, zouden ze verbreed kunnen worden en beter gericht.

    Qwa timing zitten de spoelpoorten op 120 graden, dat is al een behoorlijke waarde, en om de poorten schuiner te zetten heb je al gauw een 0,5mm nodig en dan kom je op 123,5 te zitten. Dat kan nog prima, als je bereid bent ook de uitlaat timing aan te passen.
    De zuiger zou nog 0,4 naar boven kunnen. Dus er zou 0,4mm van de voet afgedraaid kunnen worden als je een eventuele stootrand even weg hoont.

    Als je er echt werk van maakt, wordt het een cilindertje dat een goede uitlaat verdient. Want daar moet immers het vermogen vandaan komen.
    En een 19mm of groter is dan ook leuk.

    #781789

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Zo te lezen heb je al heel wat meer gedaan dan alleen brainstormen!

    Klinkt alsof je een leuke uitdaging hebt gevonden om dit cilindertje onder handen te nemen (natuurlijk wel met een before and after test om het verschil ook te kunnen meten). De beperkte ruimte in onze cilindertjes en carters maakt de uitdaging natuurlijk des te groter 😉

    Of, wat ik jou ook nog wel zou zien doen: De hele cilinder uitboren en er een nieuwe bus in persen. Dan heb je alle vrijheid om de poorten precies zo vorm te geven als jij wilt 😎

    #781812

    zevenenergie
    Topic starter
    Berichten: 4030

    @ AA-T
    Nee hoor, het was maar wat brainstormen met het puch calculatortje bij de hand tover je zowat cijfertjes te voorschijn.
    Ik heb geen ambities met dit cilindertje omdat de zuiger zijn beste tijd gehad heeft.
    Een cilinder maken lijkt me nog wel een keer leuk om te doen, maar waar haalt een mens de tijd en de energie vandaan omdat allemaal “even” te doen?
    Is het niets voor jouw AA-T??

    #781861

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Had ik maar een draai en freesbank staan, dan was ik er al lang aan begonnen 😍 Maar misschien is het ook maar goed ook want het enige bed wat ik nog zou zien is het freesbed.

    Honen naar 38.6 en een zuigertje is nog wel aan te komen toch. Is toch een leuke cilinder die je niet meer heel vaak voorbij ziet komen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.