Vespa valt uit en gaat niet meer aan

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa valt uit en gaat niet meer aan

This topic contains 6 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by SuperSi 3 years, 3 months geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
  • #805329

    DolleBroer
    Topic starter
    Berichten: 15

    Hallo allemaal.
    Ik ben in het bezit van een Vespa si, alleen de laatste tijd heb ik er wat problemen mee. Ik heb hem werkend gekocht, toen kreeg ik een probleem met de spiebaan (de spie brak steeds). Dat probleem uiteindelijk opgelost door het hele blok te reviseren en een nieuwe krukas aan te schaffen, alleen ik heb nu het probleem dat als ik na een stukje rijden de brommer stil zet, hij uitvalt. Als ik de brommer omhoog houd ( het achterwiel in de lucht) dan blijft de brommer wel aan en gaat het achterwiel behoorlijk hard draaien. En ik vind het ook vreemd dat als ik bijvoorbeeld na al een erg lang stuk rijden (warme motor) even stop om te tanken, of om even op mijn telefoon te kijken. De brommer niet meer aan te krijgen is, laatst stond ik hem een kwartier lang aan te duwen. Zelf denk ik dat het de koppeling is of iets in die richting, wat erg gek is aangezien ik die 2 weken geleden helemaal nieuw gekocht heb. Graag hoor ik van jullie.

    #805341

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Als hij wel blijft draaien met het achterwiel omhoog komt de koppeling niet, of niet helemaal vrij.
    De motor moet natuurlijk kunnen blijven draaien als het achterwiel stilstaat.
    Dus controleer je koppeling.
    Daarna kan je pas je motor goed afstellen.

    Vanachter een toetsenbord is het moeilijk beoordelen, maar demonteer, monteer alles, controleer alles.
    Niets mag beschadigd zijn, alles moet brandschoon zijn en er perfect uitzien, oude troep weggooien en vervangen.

    Tijdens monteren moet alles mooi vrij blijven draaien en recht zitten, controleer dit steeds.

    Heb je geen idee hoe het allemaal precies werkt, of heb je geen technisch inzicht of gevoel daarvoor?
    Breng dan de brommer naar een echte reparateur.
    Anders maak je alleen maar meer stuk!

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #805367

    DolleBroer
    Topic starter
    Berichten: 15

    Hallo Wim, bedankt voor uw reactie.
    wat bedoelt u precies met dat de koppeling niet vrij komt?

    #805373

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Als het achterwiel stilstaat moet de motor blijven draaien.

    Het moet geen vaste verbinding zijn.

    Andersom ook,
    als je loopt met de brommer, met de motor uit, moet je blok niet meedraaien.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #805377

    DolleBroer
    Topic starter
    Berichten: 15

    Dus als ik het goed begrijp loopt een segmentje aan tegen het Koppelingshuis?

    #805403

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Geen idee hè vanachter een toetsenbord.
    Je moet gewoon alles controleren wat betrekking heeft op jou klacht.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #805417

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Heb je naar je revisie aan gecontroleerd op valse lucht?
    Een hoog stationair toerental (het snelle achterwiel in de lucht) kan duiden op een lucht lekkage.
    Bij de motorische how-to’s staat een uitleg.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.