Verwaarloosde ciao

Home Forums Perso’s Projecten Verwaarloosde ciao

This topic contains 10 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Wim V8 3 years geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
  • #804566

    Steve
    Topic starter
    Berichten: 7

    Hallo ciao liefhebbers,

    Al een dik jaar heb ik een Vespa ciao in de schuur staan die toch echt eens aandacht verdient…. De Ciao heeft helaas een erg zwaar leven gehad en ik moet dus eerst onderzoeken als die nog te redden valt…..

    Dit aangezien het frame gescheurd is net onder de tank weet niet als zoiets vaker voor komt? (heb er een paar foto’s van toe gevoegd.)

    Ook hebben ze de wielbout gaten aan de rechter kant bij het Tandwiel uitgekotterd. Ook dit moet ik dus zien te herstellen. Ik had gezien dat het wiel er ook scheef in staat maar heb er verder nog niet naar gekeken vandaar hoop ik dat het frame nog kunnen redden is want de rest is zo goed als schroot…. ook moet ik kijken als ik kan meten op een of andere manier als het frame scheef is.

    Ik had nog een paar onderdelen zoals

    -City power uitlaatje
    -2x blokje 1 tje is volgens mij goed voor de vuil bak. De andere was een redelijk blokje met volgens mij een 65cc cilinder er op maar toen ik die er onderlegde kreeg ik hem niet aan de praat en toen liep de Kopeling er af en toen klonk het blokje niet meer zo fijn dus die moet ik een keer open trekken om te kijken hoe of wat.

    Verder ziet de brommer er niet netjes meer uit dus als het frame goed blijkt te zijn wil ik hem helemaal uit elkaar halen vervolgens met goede/nieuw onderdelen opbouwen als die dan helemaal naar me zin is haal ik hem weer uit elkaar en wil ik hem in de juiste kleur spuiten….

    Verder weet ik dat er een paar upgrades voor de Ciao zijn gemaakt zoals bijvoorbeeld de gasdempers bij de vork en de lagers voor het achter wiel. Zo zullen er wel meerderen dingen zijn maar had er graag veel dingen in verwerkt want als ik hem wil ”restaureren” wil ik hem ook daad werkelijk een stap voor uit brengen.

    Nu wil ik graag er nog aan toevoegen dat ik echt een leek ben maar hoop dat dat met jullie hulp en de informatie hier op de site verandering in kan brengen!! (echter zal ik er in de kerst aan beginnen omdat ik eerst mijn tuinhuisje leeg moet ruimen en een werkbank moet maken maar vond leuk om al vast een topic te starten)

    Mvg S.frenkenIMG_20201129_151220IMG_20201129_151240IMG_20201129_151151IMG_20201129_151142

    #804572

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Gebeurt wel eens ja, als je lange tijd met een los blok en/of losse achternaaf rijdt.
    Het frame tordeert dan nogal.
    Scheurtjes kan je mooi autogeen of tig lassen en met powervijl of slijper mooi vlak maken.
    Alles naar de zandstraler en poedercoater brengen voor een mooi kleurlaagje,
    mits er geen deuken in tank of vork zitten, omdat je bij poedercoaten de deukjes niet kan plamuren
    omdat alles de oven in gaat om te moffelen.
    Spatbordjes kan je nieuw kopen, alle kleine onderdelen kan je nog wel nieuw kopen,
    is allemaal niet zo duur.
    Meestal ben je voor 300-400 totaal wel klaar, zonder aanschaf uiteraard.
    Oude blokje niet weggooien, zit genoeg op wat je nodig zou kunnen hebben.

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 4 months geleden door Wim V8.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #804581

    Steve
    Topic starter
    Berichten: 7

    Oké ik wou eerst het scheurtje mig mag lassen aangezien ik daar zelf een las apparaat van heb. Maar heb er nog niet zo vaak mee gelast dus…. maar denk je dat als je het fatsoenlijk mig mag last het niet houd? Maar als dat minder sterk zou zijn moet ik het frame gewoon een keer weg brengen want dit project moet wel fatsoenlijk.

    Wat het spuit werk betreft weet ik nog niet wat ik wil doen. Wat kost dat ongeveer een completen Ciao coaten?

    Ik had nog een vraag waar ik al een paar dagen mee zit…. als die klaar is wil ik graag met een vario gaan rijden Maar nou wil ik er graag spaak velgen in kan dat ook met de naven van spaak velgen? Of past dat allen in de gietijzeren wielen?

    en dan nog een vraag. Hoe brede velgen zouden maximaal in een Ciao passen? Vind kyra hoogschouder velgen wel mooi….

    #804582

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Als je zelf nog nauwelijks ervaring hebt met lassen, is het mss beter om de klus uit te besteden. Anders wordt het wrs een teleurstelling!

    #804584

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Vario past ook in spaakvelgen.
    Stralen en coaten ik denk 200
    Gietwielen geen gietijzer, dat wordt zwaar.
    Aluminium legering is het.
    In een Ciao passen geen brede banden, hooguit 2.25 breed dacht ik, oorzaak, het vaste stukje achterspatbord.
    Dus een brede velg wordt waarschijnlijk ook niets.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #804589

    Steve
    Topic starter
    Berichten: 7

    Oké, dan laat ik het frame een keer fatsoenlijk lassen. Iemand een goed adres in Limburg?
    moet ik alleen nog kijken naar de boutgaten van het achterwiel en ff meten of het frame recht is.

    Oh voor dat geld kan je zelf bijna niet gaan spuiten…. waar brengt u de spullen meestal naar toe voor te coaten dan?

    De kyra velg is 1.60×17 en volgens mij word de band dan te breed. Dat is jammer want vond dat erg dikke velgen. Dan maar op zoek naar volgends mij noemen ze ze 10 Spaaks velgen.

     

     

    #804590

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Ik woon in n-h dus die poedercoater is wat ver.
    Blokje en achternaaf monteren, vast draaien.
    Daarna lassen. Dan is het recht.
    Daarna gaten van de achternaaf in het frame dichtlassen, mooi glad slijpen, schuren.
    En opnieuw boren.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #804593

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Ik zou als je als je niet regelmatig last, je ook willen adviseren het uit te besteden. De plaat is maar dun en als er rand inkarteling optreed, dan scheurt het frame zo weer.

    En dat is zonde van de lak of poerder laag die er op zit.

    Ik heb behoorlijk wat ervaring met lassen, maar ik zou na het lassen van het frame toch ook wat versteviging aanbrengen bij de las. Er ontstaat namelijk altijd spanning in de plaat . Dus alle ingrediënten voor een nieuwe scheur zijn aanwezig.
    Ik ga er immers vanuit dat je ook wel eens iemand achter op hebt en bergaf op een klinkerweg rijd, nadat je een café bezocht hebt, of er naar toe gaat.

    Ik bedoel op een oldtimer toertje waar iedereen standaard rijd en een 7up drinkt en eventueel een patatje eet. dat gebeurt maar 1 keer in het jaar.
    Maar een vtc of erger, daar wil je toch goed beslagen ten ijs komen.

    Over ijs gesproken komt er nog een bikkeltoer deze winter?
    randinkarteling

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 3 months geleden door zevenenergie.
    #804612

    Steve
    Topic starter
    Berichten: 7

     

    Ik zou als je als je niet regelmatig last, je ook willen adviseren het uit te besteden. De plaat is maar dun en als er rand inkarteling optreed, dan scheurt het frame zo weer. En dat is zonde van de lak of poerder laag die er op zit. Ik heb behoorlijk wat ervaring met lassen, maar ik zou na het lassen van het frame toch ook wat versteviging aanbrengen bij de las. Er ontstaat namelijk altijd spanning in de plaat . Dus alle ingrediënten voor een nieuwe scheur zijn aanwezig. Ik ga er immers vanuit dat je ook wel eens iemand achter op hebt en bergaf op een klinkerweg rijd, nadat je een café bezocht hebt, of er naar toe gaat. Ik bedoel op een oldtimer toertje waar iedereen standaard rijd en een 7up drinkt en eventueel een patatje eet. dat gebeurt maar 1 keer in het jaar. Maar een vtc of erger, daar wil je toch goed beslagen ten ijs komen. Over ijs gesproken komt er nog een bikkeltoer deze winter? randinkarteling

    oké, ik wil het sowieso fatsoenlijk hebben dus wil het ook laten uitbesteden. Last u ook voor andere? En zo ja waar woont u ongeveer als ik vragen mag?

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 3 months geleden door Steve.
    #807992

    Steve
    Topic starter
    Berichten: 7

    4D814226-1AB8-408E-9CB3-52A2D7B676BC76E3FBD5-FC77-4580-B0FE-70791741AE9BCAA08C6A-15CF-4CC2-B702-37137EC2D80F8A58772B-045A-4055-9479-2849BC03051D4E3363B8-E302-490F-8B87-83DBCA3A1DB32C71A224-EFAF-4AA0-8194-5A267DA9C393894C04BD-E03A-4BB1-A680-00B3617C3F1F96059699-40B8-4BC9-AA94-7E24F10F883F

    goeie dag vespa gekke😜,

    wat later als gepland maar gister avond de Ciao uit elkaar gehaald wat me eigenlijk niet tegen viel…. ik krijg alleen het stuurslotje er niet uit. Heb hem er al uit proberen boren maar krijg er verder geen beweging in. Welke kant moet die er eigenlijk uit…? Neem aan via de buitenkant niet via het balhoofd?

    Verder zal ik deze week het frame even schoonmaken zodat ik die naar de lasser kan brengen…. iemand een goed adres die me frame kan lassen? Het blok in het frame zetten dat snap ik… maar er werd hier boven ook geschreven voor de naaf er in te zetten dan word dus bedoeld het complete achterwiel er in te zetten?

    Verder had ik op het werk nog een aantal onderdelen zien liggen. Een voor naaf met velg. Klop dit dat deze voor een Ciao is? En heeft iemand hier eventueel nog een achternaaf voor spaak wielen die die verkoopt? (Moet later na wel en vario in kunnen passen… maar volgens mij past dat in elke naaf niet?

    Ook had ik nog een EBR voorvork gezien. Iemand ervaring mee? Lijkt me opzicht wel wat namelijk…

    #808006

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Stuurslot demonteren zonder sleutel:
    Voorvork demonteren, stuurslot met een drevel en hamer in één tik naar binnen slaan.
    (Dat moet want dan breekt het blokeerpennetje).
    Dan via de balhoofdpijp, met iets wat daar geschikt voor lijkt, het slot naar buiten duwen,
    ik gebruik de zelfde drevel, zover dat je hem met een tang kan pakken om hem er het laatste stuk er uit te trekken.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.