Vastlopers 60cc

Home Forums Techniek Motorisch Vastlopers 60cc

This topic contains 13 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Jochem 3 years, 10 months geleden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
  • #797604

    Mart
    Topic starter
    Berichten: 7

    Halllo allemaal,

    Mijn setup:

    -60cc DMP cilinder/zuiger (originele kop).
    -12/12 SHA carburateur (sproeier 58)
    -Jamarcol uitlaat
    -Poelie 90 (bromklok)

    Ik zit met een probleem waar ik niet uitkom. Laatst m’n Ciao blokje gereviseerd, alles schoongemaakt, inlaat ietsjes opgeboord. Na revisie goede compressie en sloeg de eerste keer na 2m lopen aan.

    Alleen het probleem is dat als ik berg afwaarts rijdt hij zoveel toeren maakt dat die warmloopt…
    Alles nagekeken, koelkappen, extra scheurtje olie erin, bougie is koffiebruin maar niets hielp.
    Sproeier 58 heb ik afgekeken van de sproeier database en hier loopt die veder ook mooi op. Nu heb ik de standaard uitlaat weer gemonteerd en maakt hij veel minder toeren, bergaf gaat het ook goed.
    Ik wil graag m’n Jamarcol uitlaat er weer onder hebben (dan loopt die 55 i.p.v. 50) alleen dan is het wachten tot die weer warmloopt, Iemand nog iets wat ik zou kunnen proberen? Een grotere carburateur misschien?

    Gr. Mart

    #797605

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Zo te horen horen woon je in limburg, want de rest van Nederland heeft geen bergen.
    Ik heb hier wel duinen. en vlucht heuvels.

    De juiste sproeier hier, hoeft niet de juiste sproeier bij jou te zijn. er is een hoogte verschil en het kan zijn zat er bij jouw heel veel zuurstof in de lucht zit, omdat er veel bossen zijn in de omgeving.
    Veel toeren als je de berg afgaat, daar valt niet aan te ontkomen, zeker als je ook nog eens wind mee hebt en je vriendin heeft net gebeld dat ze alleen thuis is.
    Ik zou de sproeier topic als indicatie aan houden en ook even de deotest doen om te kijken of er geen valse lucht getrokken word. en dan goed afstellen.
    Je zou ook nog kunnen overwegen race olie te mixen.
    https://www.jvlmxparts.nl/a-25574715/denicol/denicol-syn-100-1-liter-mengsmering-olie/#description

    Mijn brommer draait met een flinke wind mee ruim 10.000 toeren, dus het moet kunnen.
    Het is ook belangrijk dat je zuiger veren niet vast gebakken zitten want dat is een veelvoorkomende oorzaak van problemen.
    Met race olie houd je je motor ook wat schoner.
    Als je deze olie koopt dan ben je ook heel welkom op toertjes want hij ruikt lekker.
    https://www.jvlmxparts.nl/a-25574715/denicol/denicol-syn-100-1-liter-mengsmering-olie/#description

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 10 months geleden door zevenenergie.
    #797610

    Mart
    Topic starter
    Berichten: 7

    Haha nee geen Limburg, wel west Twente. Ben dus geregeld te vinden op de Sallandse heuvelrug. Heb hem al getest op valse lucht, kakte in bij de inlaat. Nieuwe nylon bus besteld en met vloeibare pakking gemonteerd. De olie die ik gebruik is de 2t scooter power van Motul. Dit lijkt me wel redelijk olie. (het 60cc kitje is overigens ook net nieuw)

    Nog meer suggesties?

    #797622

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Bij het monteren van nieuwe zuigerveren moet je altijd de slotspeling controleren.
    Ik heb vaak gehad dat er geen slotspeling was en als je daarmee gaat rijden dan gaat het fout.

    Er is overigens wel een verschil tussen een berg en een heuvel.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Heuvel_(landvorm)
    De Sallandse heuvelrug (de naam zegt het eigenlijk al) is geen berg. In Nedeland vind je alleen in limburg bergen.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 10 months geleden door zevenenergie.
    #797633

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    De Sallandse heuvelrug (de naam zegt het eigenlijk al) is geen berg.
    In Nederland vind je alleen in Limburg bergen.


    Beide beweringen niet (helemaal) waar.

    HolterBERG ligt in rondom om vlak gebied.
    De verhoging in het landschap zou je BERG kunnen noemen.
    Eigenlijk is de Holterberg een stuwwal gevormd door gletschers in de ijstijd!
    (net als ook de Veluwe en Utr.heuvelrug)

    Limburg heeft helemaal geen bergen.
    Eigenlijk is Limburg een omhoog gedrukt mergel-plateau. (in deze mergel zitten nog steeds overal restanten van schelpen)  In miljoenen jaren zijn er door beekjes/ riviertjes overal sleuven en doorgangen uitgesleten wat heeft gezorgd voor soms steile randen. Als je er loopt zijn er idd hoogteverschillen en lijkt het heuvelachtig.
    (als voorbeeld rijd naar boven vanaf Valkenburg. Bovenop is het vrijwel PLAT!!)

    #797634

    Mart
    Topic starter
    Berichten: 7

    Ik doelde er eigenlijk gewoon op dat het gebeurd als ik een helling afrijd, het zei een berg, heuvel of tunnel. Maar een gratis lesje aardrijkskunde is nooit verkeerd. 😀

    #797640

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    @mean-machine
    Dus je bedoelt te zeggen dat de Holterheuvel, los zand is, dat ooit een beetje opgestuwd is.
    Alla de duinen hier. 😐

    Terwijl limburg een miljoenen jaren oud, steenachtig materiaal is, dat door lava en magma, omhoog gedrukt werd.
    Zoals de mount everest.
    Een dat dat zo enorm indrukwekkend was, dat de Limburgers nog steeds niet hardop de letter G uit durven te spreken.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 10 months geleden door zevenenergie.
    #797672

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Er is gewoon te weinig benzine.
    Dus te weinig koeling en smering.
    Hij loopt gewoon te arm.
    De tweetaktolie maakt in mijn beleving niet veel uit hoor
    maar dat is persoonlijk en eigen ervaring.
    De goedkoopste action 2t olie voldoet prima bij 1:40
    Standaard brommertje makkelijk 1:60.

    Nou is het ook niet de bedoeling om met zoveel extra toeren bergaf te rijden met een tweetakt!
    En zeker het gas niet dicht te doen. (=geen benzine dus geen smering/koeling)

    Ik zou zeker een zo groot mogelijke sproeier monteren waar hij nog goed mee rijdt.
    Dus steeds een stapje grotere sproeier proberen totdat hij gaat viertakken en dan de sproeier één maat terug monteren.

    En nu je al warmlopers hebt gehad moet je ook je cilinder er af halen om alles te controleren.

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 10 months geleden door Wim V8.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #797675

    Jorick
    Bijdrager
    Berichten: 76

    Ik woon dicht bij holten en daar noemt ook inderdaad iedereen het de holterberg 🙂

    #797676

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    @mean-machine Dus je bedoelt te zeggen dat de Holterheuvel, los zand is, dat ooit een beetje opgestuwd is. Alla de duinen hier. 😐 Terwijl limburg een miljoenen jaren oud, steenachtig materiaal is, dat door lava en magma, omhoog gedrukt werd. Zoals de mount everest. Een dat dat zo enorm indrukwekkend was, dat de Limburgers nog steeds niet hardop de letter G uit durven te spreken.


    NEE!!!
    De Holterberg of -heuvel zo je wilt is een STUWWAL!
    Ooit in de ijstijd waren de Veluwe, Utrechtse heuvelrug, Montferland, maar ook de heuvels in Overijssel het door de gletscher voor zich uit geduwde, je mag ook zeggen gestuwde zand. Na het smelten bleef uiteindelijk het zand achter. Aan de zuidrand van de Veluwe is dat nog steeds te zien omdat daar het verloop soms heel steil is.
    (Wageningse berg, Doorwerth, Posbank)

    Duinen dat is wat anders. Dat is opgestuifd zee-zand.

    Zuid Limburg was ooit in ver verleden de bodem van een ondiepe zee. Nadat het land omhoog is gedrukt (net als de Everest, alleen veel minder) ontstonden daar mergel (=kalk) plateau’s. In de grotten van  Z.Limburg vind je zelfs vandaag de dag nog steeds overal (zee) schelpjes in de mergel.

    Je kan de grotten nog steeds van binnen bezoeken. Vanuit Sibbe kan je met een gids met mountain-bikes een rit door de grotten maken. Allemaal helm op met een lamp er in. Leuke ervaring om dat ooit eens te doen! (nee ik werk niet bij de VVV!)

    Mss in Limbo alles met zachte G. Toch de vlaaien zijn niet te versmaden!! Mmmmm!!

    #797678

    Mart
    Topic starter
    Berichten: 7

    Ik heb de cilinder er al af gehad en er zit een kras waar één van de zuigerveren bij elkaar komt dus het verhaal van de slotspeling ga ik sowieso even checken.

    Ik ga ook meteen grotere sproeiers proberen.

    @jorick0570, wanneer stukje rijden? 🙂

    #797679

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Oei, een kras.
    Dan is de cilinder nu technisch gezien wel afgeschreven.
    Dat is jammer.

    Komt er al een nieuwe op, of ga je het zo proberen?
    Heeft de krukas het overleeft?

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 10 months geleden door Wim V8.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #797681

    Mart
    Topic starter
    Berichten: 7

    Ja hij is ook afgeschreven maar er staat nog maar een paar km op dus super zonde. Hij rijd veder nog wel goed dus ik kijk hoe lang die nog meegaat. Mocht deze kapot lopen koop ik een fatsoenlijke DR i.p.v. DMP.

    Gr. Mart

    #797687

    Jochem
    Bijdrager
    Berichten: 186

    En  geen action olie gebruiken …….

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.