Vario probs

Home Forums Techniek Vario Vario probs

This topic contains 4 reacties, has 2 deelnemers, and was last updated by pieckmeister 11 years, 11 months geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
  • #212719

    pieckmeister
    Topic starter
    Berichten: 44

    Hoi,
    Ik heb zojuist mijn vario onder mijn citta gezet en nu loop ik tegen wat dingen aan waarbij ik wel wat hulp kan gebruiken. Qua achterkoppeling is alles nog standaard en nou wilde ik voor mn Malossi vario monteren maar met die erop krijg ik de citta nauwelijks aan. Het wil wel maar met heel veel moeite, het achterwiel blokkeert en met twee man kregen we hem net aan aan.
    Toen we hem aan de praat hadden waren er wel toeren maar de snelheid was er niet. En ook had ik het idee dat de vario niets tot weinig uithaalde. Nu loop ik met de gedachte om er zwaardere gewichten in te gaan doen, zou dit schelen??

    Omdat ik ook de originele vario nog had liggen heb ik die er nu maar onder gezet. Deze heeft al wat meer snelheid maar vele malen minder dan dat ik met mn pulley had. De toeren zijn er daarentegen wel.

    Wat kan ik nu nog verder doen?
    Ik verwacht aankomende week nieuwe koppelingsegmenten en ik heb ook nog een setje nieuwe startsegmenten in huis.
    Die ga ik sowieso in de koppeling zetten.
    Verder kan ik de gele Malossi veer er nog in zetten en zou ik ook nog andere koppelingsveertjes erin kunnen doen. Heb de set van Malossi liggen, maar welke kleur dan?

    Qua setup is mn citta nog redelijk standaard maar de komende tijd komt er een 43mm Malossi onder met daarbij een 13/13 carb. Carter is onbewerkt.

    Wie helpt mij verder op weg?

    Dankie!

    #213575

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    Je moet sowieso een stuk zwaarder gaan in gewichten, de gewichten die meegeleverd worden met de malossi vario zijn 4,7 gram. Veels te licht voor standaard. je moet rond de 8 of 9 gram gaan zitten wil je beetje normaal optrekken met standaard setupje.

    als je een malossi70 eronder hangt, kan je ook beter je drukveer vervangen. Is veel makkelijker afstellen, plus je verminderd de kans dat de vario gaat “dansen”. 1 van de redenen waardoor dit gebeurd is omdat de drukveer te slap is, en je blok te sterk.

    Starten met vario gaat altijd zwaar. je hebt hele lichte overbrenging als je start. Net zoals je minder hard hoeft te duwen als je bromvertanding hebt. Alles draait minder snel rond. Vario werkt in dat geval net zoals een mountainbike met versnellingen, voor een klein tandwiel, achter een groot tandwiel; een zeer lichte overbrenging.

    Wat is de rede dat je je koppeling-segmenten/startsegmenten vervangt? Startsegmenten hoeven sowieso niet gauw, is in mijn ogen niet nodig. Je geeft aan dat het achterwiel blokkeert, wat betekend dat de overbrenging prima werkt, snaar slipt niet, koppeling grijpt goed aan.. Alleen je krijgt je blok niet goed rond. Dit komt door de compressie. Is ook alleen maar een goed teken, zou die compressie er niet zijn, dan loopt je blokje slecht onderin.

    Daarom denk ik dat je zwaardere rollen moet aanschaffen, tussen de 8/9 gram in. hiermee kan je dan afstellen. Drukveer moet je vervangen als je de malossi70 eronder sleuteld.

    #216946

    pieckmeister
    Topic starter
    Berichten: 44

    Okee top, bedankt voor de uileg!!
    Ik had al wat zitten lezen bij andere topics en op zich is het wel grappig dat iedereen over het algemeen tegen hetzelfde aanloopt. Wat ik ga doen is een rollenset bestellen en dan maar experimenteren.
    Ik heb ook het idee dat de rest goed zit.

    De reden waarom ik de segmenten in de koppeling wil vervangen is (flauw gezegd) omdat het kan. Ik heb alle spulletjes er voor liggen dus waarom zou ik dat niet doen? Maar ik ga dan maar eerst experimenteren met de rollen.
    Is de Rollenset Polini 6.6>9.5 Gram goed genoeg om wat te experimenteren? De lichtere setjes lijken me al gauw te licht als je zo hoor.

    Wanneer verander ik de trekveren eigenlijk?

    Dank!

    #216945

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    zolang de voering van de koppeling nog goed is, waarom zou je ze vervangen? als je overduidelijk slijtplekken gaat zien zou ik ze pas vervangen. Rollensetje is prima, heb ik zelf ook gekocht toen ik begon met vario rijden op een 50cc.

    Begin maar is met de 1 na zwaarste set, en kijk dan is hoe het rijd. zal harder & sneller optrekken als standaard vario! Trekveren vervang je op het moment dat je een expansie-uitlaat gaat rijden. Deze uitlaten hebben bij een specifiek toerental het meeste vermogen (vanuitgaande dat je nu een citypower eronder hebt hangen).

    Als je zo snel mogelijk wilt optrekken, pak je de trekveren die het dichtst bij dit toerental in de buurt komen. liefst ga je hier iets onder zitten, dan erboven. anders slipt je koppeling te veel & kan je al heel snel je segmenten vervangen. Wil je gaan fine-tunen, kan je je segmenten verlichten, tot je precies op het goede toerental zit, zodat hij het snelst optrekt.

    Hoop dat het een beetje duidelijk is:thumb

    Groetjes niek.

    #216884

    pieckmeister
    Topic starter
    Berichten: 44

    Hey Niek,
    Bedankt maar weer, geeft weer stof tot denken!
    De bestelling is inmiddels gedaan and now we wait! Jammer van het weekend 😛
    Vanavond met een tufgangetje naar huis toe, haha..
    Heb er nu idd een citypower onder hangen en die blijf ik denk ik houden, valt mi het minste op zeg maar.

    Ik laat je nog wel ff horen hoe het afgelopen is.. Woon trouwens niet zo heel ver bij je vandaan, kom uit DenHelder..

    Ciao

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.