Speling bij ophangbus Gilera Citta achterbrug

Home Forums Techniek Framedelen Speling bij ophangbus Gilera Citta achterbrug

This topic contains 8 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by AA-T 5 years, 10 months geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
  • #774772

    Michel
    Topic starter
    Berichten: 75

    Vraagje over speling bij de ophanging van de brug aan het frame.

    Er zit een horizontale speling op mijn brug bij de ophanging. Ik denk dat ik de brug enkele mm horizontaal kan bewegen. Ik heb de stofringen al vervangen maar nog steeds blijft er wat speling.

    Is dit normaal of moet de achterbrug niet horizontaal bewogen kunnen worden.

    Hier een foto wanneer de brug gedemonteerd is.

    Bedankt alvast

    #774789

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Even ter verduidelijking, je hebt enkele millimeters speling MET de brug gemonteerd.
    Je hebt de stofringen vervangen zeg je, maar ik zie ze niet op de foto? Dat zou er zo uit zien:

    Zie ook de How to: Gilera Citta Ophanging Subframe

    #774793

    Michel
    Topic starter
    Berichten: 75

    Stofringen heb ik voor de foto gedemonteerd. Anders ziet het er zo uit als op de foto van de howto.

    Die howto geeft niet aan dat er een horizontale speling mag of kan zijn.

     

    ik heb het idee dat de bus te kort is.

    Maar hoe haal je deze bus het beste uit je frame? Ik kan hem twee centimeter bewegen in de koperen bus maar uiteindelijk zit hij vast.

    #774794

    Jelle
    Moderator
    Berichten: 5743

    Juist door die speling zou je zeggen, dat je bus te lang is… (bus moet samen met de framebevestiging en stofringen evenlang zijn), dit kan komen door een versleten framebevestiging of een bus van een bravo die erin zit i.p.v. cittabus.

    Die bus kun je er gewoon uittikken, deze zit gewoon door ene paar lagers heen.

    je zou eventueel de te lange lengte van de bus kunnen afvijlen.

    Hoop dat je hier wat mee kunt

    #774796

    Michel
    Topic starter
    Berichten: 75

    Juist door die speling zou je zeggen, dat je bus te lang is… (bus moet samen met de framebevestiging en stofringen evenlang zijn), dit kan komen door een versleten framebevestiging of een bus van een bravo die erin zit i.p.v. cittabus. Die bus kun je er gewoon uittikken, deze zit gewoon door ene paar lagers heen. je zou eventueel de te lange lengte van de bus kunnen afvijlen. Hoop dat je hier wat mee kunt

    Goeie analyse. Ik ga het zelf ook nog eens analyseren en alles weer monteren. Eventueel maak ik dan nog een video om 1 en ander te verduidelijken

    #774925

    Michel
    Topic starter
    Berichten: 75

    Voordat ik het goed ging demonteren heb ik toch alles geprobeerd eruit te halen.

    Dat was nog een flink hammer karwei maar het is eruit. De bus zat muurvast in de koperen bussen. Alles was zo vet als spek.

    Maat bus
    Maat tussen brug

    Bus op frame

    Aan de maten kan ik niks vreemds zien.

    Kunnen jullie hier iets van zeggen?

    #775349

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    (bus moet samen met de framebevestiging en stofringen evenlang zijn)

    @michel, je meet nu alleen de bus, als daar nog de stofringen bij op komen is het geheel te lang. Of zeg ik nu iets heel geks? (Nog nooit een brug gemonteerd namelijk.)

    #775674

    Michel
    Topic starter
    Berichten: 75

    Probleem is opgelost.

    Aan 1 kant heb ik naast de stofringen nog een m14 sluitring van 2mm dik om de bus gedrukt. Speling is nu weg! Probleem is denk ik dat de bussen op het frame niet de juiste afstand hebben. Ze lijken ook opnieuw gelast te zijn.

    Daarnaast ook de bus en koperen bussen vervangen, maar dit had geen resultaat behalve dat alles nu weer makkelijk gemonteerd kan worden.

     

    bedankt allen voor de reacties

    #775720

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Mooi dat het probleem zo is opgelost :thumb Kan je weer wat veiliger rondrijden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.