Rijdt best maar valt uit bij stoppen

Home Forums Techniek Afstellen Rijdt best maar valt uit bij stoppen

This topic contains 3 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by SuperSi 4 years, 4 months geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
  • #791382

    Si Bkom
    Topic starter
    Berichten: 4

    Hallo mensen,

    Ik zit al een tijdje met een probleem waar ik niet uit kom. Mijn brommert start prima (wel met choke) en rijdt dan gewoon weg. Ook tijdens het rijden merk ik verder niks bijzonders. Maar zodra ik op een rood stoplicht afrijdt o.i.d en afrem tot ongeveer 10 km per uur, dan stopt hij gewoon met lopen. Hij bromt dan net als wanneer je met decompressie open aan het rennen bent. Daarna direct weer aanlopen werkt meestal niet en hij knalt dan ook wel eens uit de uitlaat.

    Vanwege die knallen dacht ik in 1e instantie dat de brommer verzuipt bij het dichtdraaien van het gas dus heb een kleinere sproeier (van 48 naar 44) geprobeerd en wat aan de stationairschroef gesteld. Dit werkte allebei niet. Als ik kort de choke erop zet met het aanrennen en die er dan gelijk af haal door goed gas te geven start hij bijna direct en kan ik weer wegrijden, dus misschien moet hij toch wat rijker?

    Van de zomer heb ik het blok eens gedemonteerd (om er handigheid in te krijgen en even te spieken of het daarbinnen goed eruit zag) en daarbij de voet- en koppakking vervangen. Volgens mij was dat niet nodig maar het was een gevalletje van ik heb het toch open en het kost weinig. Na het aandraaien van de kop is het me wel eens opgevallen dat hij bij stationair draaien (wat toen nog wel ging), belletjes blies bij de koppakking en ik zie daar nu ook vaak wat “vocht/olie” zitten.

    Het achterwiel optillen als hij loopt helpt niet om hem stationair te houden dus of het een plakkende koppeling betreft vraag ik me af.

    Ik ben benieuwd of iemand me verder kan helpen. Zou het de kop/koppakking kunnen zijn? Moet ik eens proberen de kop te vlakken? Of moet ik ergens anders gaan zoeken? Controles van valse lucht e.d. zijn niet te doen omdat hij dus helemaal niet stationair blijft draaien wat even gauw kijken nogal lastig maakt.

    Mijn bougiekleur is deze (met sproeier 44 na 2x 8km heen en weer blazen):

    Brommert bougie

    Verder is het een standaard blok met 12/12 carburateur en standaard uitlaat/luchtfilter.

    #791383

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Ik gok dat je een contactpuntenblok eronder hebt liggen? Zoja, hoe staan de punten afgesteld en wat is de staat van de condensator? Deze willen nog wel eens verstoringen veroorzaken. Belletjes blazen bij de kop moet inderdaad niet, en ik zou deze vlakken op een glasplaat met 400grit. In principe zou de koppakking dit moeten opvangen maar het kan natuurlijk voorkomen dat de kop zo krom is dat hij hem niet goed kan afsluiten. Zelf rij ik zonder koppakking, met een gevlakte kop en nooit echt problemen mee gehad.

    Hoe heb je toendertijd de kop gemonteerd? Vast, vervolgens stukje gaan rijden en daarna nog even nagelopen? Vaak als je blokje warm wordt zet het metaal uit en kan hij nog een slagje vaster.

    #791384

    Si Bkom
    Topic starter
    Berichten: 4

    Ah ja, pikant detail. Is inderdaad een CP blok. Ik moet toegeven dat ik het vliegwiel er nog nooit af heb gehaald dus hoe het er daar onder uitziet zou ik niet weten. Maar eens een keer een trekker halen en een voelermaat en dat eens bekijken. Ik meen me te herinneren (advertentie bestaat niet meer), dat de vorige eigenaar de condensator vernieuwd had, maar wanneer weet ik niet.

    De kop heb ik vast gedraaid (ik hoop kruislings, ben van linksboven naar rechtsboven naar midden onder gegaan en dan steeds een slag per bout) en daarna inderdaad een stuk rijden en toen nog verder aangedraaid. Daar zat zeker ruimte om nog een slag aan te draaien. Vorige koppakking lekte niet, maar heb wel wat roest (was zeer oppervlakkig dus zeker niet veel) van de kop afgeschuurd, daar waar de pakking zat. Misschien was dat een slecht idee 😛 .

    Een glasplaat weet ik zo gauw niet of die (ergens) voorhanden is. Brommer staat bij mn ouders thuis vanwege gebrek aan overdekte opslagruimte bij mezelf. Maar heb nog wel een spiegel in mn rommelhok liggen. Misschien dat die ook wel werkt?

    #791398

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Spiegel is ook van glas toch? 😉
    Voor het vlakken kan je bij de karwei ofzo schuurpapier kopen in ongeveer a4 formaat.
    Dit plak je aan de boven en onderkant vast met tape aan je spiegel. Natmaken en dan schuren.
    Gelijkmaktige druk houden en maak ik altijd een X op het papier. Leuk om te zien als je de kop 1 keer over het papier heb gehaald hoeveel imperfecties er in zitten (kleurverschil)

    Je kan ook even kijken of je decompressie stift niet verhinderd word waardoor hij niet helemaal meer goed afsluit.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.