opknapper voor beginner

Home Forums Techniek Motorisch opknapper voor beginner

This topic contains 12 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Wim V8 3 years, 10 months geleden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
  • #799007

    siem willemse
    Topic starter
    Berichten: 18

    hallo allemaal.
    ik heb een vespa ciao gekocht uit 2005 van een bekende deze liep op het moment van aankopen niet. ik heb hem vanwege mijn weinige ervaring gekozen om hem weg te brengen naar een bekende die er meer verstand van heeft. zij hebben hem weer lopend gekregen. nu wil ik hem gaan opknapen en wil ik er wel tijd in steken en vind het zeker interresant om er meer van te leren. echter weet ik niet of hij het nog waard is aangezien hij er niet echt netjes uit ziet en vaak buiten heeft gestaan. zijn er bepaalde dingen waar ik naar specifiek naar kan kijken om te zien of hij nog in een goede staat is wat betreft motorisch?

    alvast bedankt!

    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 years, 10 months geleden door siem willemse.
    #799008

    Daniel
    Bijdrager
    Berichten: 72

    ik zelf ben ook begonnen aan het opknappen van een ciao. ik zelf heb meer gekeken naar de hoeveelheid roest en kijk altijd in de benzine tank of daar geen roest in zit, zeker als ie lang buiten stil heeft gestaan. verder is het meer hoeveel geld je er aan uit wilt geven.

    misschien kan je een paar foto delen?

    #799030

    siem willemse
    Topic starter
    Berichten: 18

    https://ibb.co/gPHVZbh
    https://ibb.co/hsg4nBG
    de fotos uploaden werkten helaas niet voor mij op het forum daarom maar even zo geprobeerd.
    dit zijn toch wel de ergste plekjes die ik zo op het eerste oog zie buiten de uitlaat om maar die is er een nieuwe besteld.
    en ik heb op dit moment nog niets van roest in de tank kunnen zien en ook niet uit de brandstof die eruit is gekomen.

    #799031

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2647

    ciao123
    ciao1234

    Zo, maar even de foto’s er bij.
    Roest aan/in de tank zit vaak achter de zij frameplaten op de plekken waar ze aan de tank zitten.
    Dus waar de kraan zit en hetzelfde aan de andere kant.
    Die uitlaat kan je wel opknappen hoor als die nog niet rot is.
    En een Leo vince uitlaat die jij nu hebt kan best een gewild ding zijn hoor(niet meer nieuw te koop waarschijnlijk)
    Welke uitlaat heb je besteld, een standaard uitlaatje?

    Hoe ver wil je gaan met opknappen? Anders is laten zandstralen en poedercoaten een optie.

    Wil je er financieel goed uitspringen dan is een Ciao opknappen zonde van je geld.
    Is ie het waard? Eigenlijk niet.
    Een nette Ciao kost 200 – 500,-
    Daar kom je bijna altijd boven uit of bij in de buurt.
    Als je al een Ciao hebt zonder kenteken, kost een kenteken verkrijgen via rdw al 170,-
    en een vrije dag.

    Maar als je een leuke Ciao hebt of hebt opgeknapt en dat heeft 700,- gekost
    dan heb je toch een leuk brommertje waar je minimaal weer 10jaar op kan rijden.
    Dan is het weer een koopje.

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 10 months geleden door Wim V8.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #799034

    siem willemse
    Topic starter
    Berichten: 18

    het tankje ziet er nog wel netjes uit en ik zie alleen een paar hele kleine  plekjes rondom het kraantje.
    zijn er bepaalde dingen waar ik aan zou kunnen zien hoe hij er motorisch aan toe is zonder al te veel kennis en ervaring
    ( zeker wel bereid om te leren)

    #799048

    Daniel
    Bijdrager
    Berichten: 72

    je kan van alles controleren of het nog goed is

    – snaar.(scheuren)
    – koppeling segmenten of er nog voering op zit
    – cilinder of er krassen in zitten
    – spelling op de krukas
    – achjercardan of er nog olie inzit en of de olie pik zwart is met stukjes metaal er in
    – voor- en achterrem
    – spelling op het achterwiel (driehoek lager)
    – spelling op het voorwiel

    ik denk dat je hier al een stuk verder mee kan komen

    #799113

    siem willemse
    Topic starter
    Berichten: 18

    ik heb vandaag voetsteuntjes binnen gekregen echter zit er geen trap as meer in moet ik hiervoor een hele trap as bestellen of kan ik dit ook op een andere manier oplossen en draaien ze dan rond?

    #799114

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2647

    Je kan ook iets met de diameter van de as er doorheen duwen en op de gewenste lengte afzagen.
    Ja het draait altijd rond.
    Tenzij je ook nog iets verzint dat het vast blijft.
    Ik zie ook dat je de kunstof trapas busjes mist.

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 10 months geleden door Wim V8.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #799121

    Frenchmen
    Bijdrager
    Berichten: 52

    ik heb vandaag voetsteuntjes binnen gekregen echter zit er geen trap as meer in moet ik hiervoor een hele trap as bestellen of kan ik dit ook op een andere manier oplossen en draaien ze dan rond?

    M16 draadstang halen en op maat afzagen 2 zelfborgende moeren M16 ertegen aan en dan kun je je steuntjes erop vastmaken 👍🏻 dan draaien ze ook niet rond.

    #799168

    siem willemse
    Topic starter
    Berichten: 18

    ik heb er een standaard uitlaat ondergezet maar er zat een leovince krul uitlaat op. aangezien ik niet weet wat voor setup ik heb. kan het kwaad als ik deze aanpas aangezien ik dit hier in een topic tegen kwam?

    #799170

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2647

    Wat wil je aanpassen? De standaard of de Leo uitlaat? Of de setup?
    Ik kan het uit de tekst niet opmaken.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #799171

    siem willemse
    Topic starter
    Berichten: 18

    ik weet op dit moment niet wat voor setup het is. maar er zat een leo vince krul uitlaat op maar omdat deze aardig geroest is en een hoop herrie maakte heb ik hem vervangen met een standaard uitlaat. kan dit kwaad aangezien ik niet weet wat voor setup ik heb?

    #799192

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2647

    Nee kan geen kwaad, waarschijnlijk moet de sproeier wat kleiner nu.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.