Onverwachte warmloper :-(

Home Forums Techniek Problemen oplossen Onverwachte warmloper :-(

This topic contains 22 reacties, has 9 deelnemers, and was last updated by Erik 16 years, 6 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Gebruiker
  • #209212

    Erik
    Topic starter
    Berichten: 68

    Het zag er allemaal zo rooskleurig en bewonderingswaardig uit……

    http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=7095

    Maar de pret heeft niet lang geduurd. In het kort:

    Malossifilter
    Dellorto 13/13
    Inlaat 13mm
    Carterflow – zie bovenstaand topic.’
    Nieuwe zuiger met zuigerveren – merk MOKIX
    Citypower

    Vanaf het begin heel kort gereden met sproeier 58 (advies – topic ”welke sproeier heb ik nodig”)
    Redelijk snel het idee dat het motortje te arm liep. Hittebestendigelak van de utlaatbocht lag er in de eerste 10 km al vanaf, maar kwaliteit van lak betwijfel ik ook…

    Direct sproeier 66 – 65 – 62 in huis gehaald, en vanaf boven naar beneden begonnen.

    66 sproeier hield de boel lekker vet, dus hier enigetijd meegereden, maar verzoop toch hoger in toeren?

    65 Ging al iets beter, verzuipeffect nam duidelijk af.

    62 Ging perfect – blokje liep goed… voor zolang het duurde. Dikke vette warmloper, zuigerwand volledig aan puin. Kras in de cilinder.

    In afwachting van nieuwe delen, oude zuiger weer gemonteerd, cilinderwand opgeschuurd met korrel 400.
    Wanhoopspoging ik weet het, maar wellicht nog ff-ies mee te rijden, jawel 2 volle dagen…..

    Ik kan me niet voorstellen dat ik iets zo gruwelijk fout heb gedaan, dat dit moest gebeuren, zeker omdat ik al die tijd olie bij de std mengsmering heb gegooit tot mengverhouding 1:40.

    Nieuwe cilinder gaat er wel weer komen, mogelijk met behulp van Fons, of JMPB

    http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=7315

    Veiligheidshalve wil ik de nieuwe cilinder in gaan rijden met 12/7 carb, mede omdat ik echt niet weet waarom de boel zonodig kapot moest lopen.

    In de toekomst graag weer de 13/13 monteren, maar liefst deze keer zonder een zuiger en cilinder naar het hiernamaals te helpen.

    Graag reacties en tips……

    Met de billen bloot, niet te hard slaan he, ik ben een gevoelig mens 🙂

    Groeten Erik

    #227318

    Tim
    Bijdrager
    Berichten: 598

    had je de pistonpenclipjes er wel in? of misschien verkeerd er in? de opening moet altijd naar boven of naar onder wijzen..

    #227319

    Erik
    Topic starter
    Berichten: 68

    Tim,

    Pistonclips naar boven of onder, durf ik je niet te zeggen. Wist niet dat daar voorschriften voor waren. Er missen geen onderdelen, pistonclips netjes op hun plek. Zuiger juist gemonteerd… Zuigerveren zien er ook nog netjes uit. Probleem zit echt op het zuigerhemd net onder de zuigerveren.

    Erik

    Edit, een foto zegt meer dan…

    #227320

    Kelvin
    Bijdrager
    Berichten: 612

    Ik had laats met precies dezelfde zuiger 7 warmlopers achter elkaar gehad;)
    Ik kon de cillinder+zuiger weggooien maar hij kreeg bij mij ook te veel lucht.
    Je moet hem niet teveel lucht geven want daar krijg je ook warmlopers van en vooral met warm weer.

    #227321

    Tonni
    Moderator
    Berichten: 4577

    Warmloop plek aan de uitlaatkant? Ging de cilinder ook zwaar in het carter?

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #227322

    Kelvin
    Bijdrager
    Berichten: 612

    Ik had die warmloper naar uitlaatkant;)
    Wat betekend dat dan??

    #227323

    masters
    Bijdrager
    Berichten: 132

    aan pistonclipjes zal het niet liggen, ik rij met maar1tje en werkt nu al een lange tijd prima

    #227324

    Kelvin
    Bijdrager
    Berichten: 612

    Waarom doe je er dan geen 2 in?
    Dat risico zou ik toch niet nemen:D

    #227325

    masters
    Bijdrager
    Berichten: 132

    ga ik morgen ook maar es halen:P maar wat zouw er dan fout kunen gaan? die pistonpen zit best strak in de zuiger, krijg je er niet zo een twee drie uit…

    #227326

    Tonni
    Moderator
    Berichten: 4577

    Kelvin :
    Ik had die warmloper naar uitlaatkant;)
    Wat betekend dat dan??

    Betekend op zichzelf niets. Het kan zijn dat er koolaanslag in de uilaatpoort/ voorpijp heeft gezeten wat is losgeraakt en tussen de wand en zuiger is gekomen.

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #227327

    Kelvin
    Bijdrager
    Berichten: 612

    Ja maar bij sommige zuigers schuift die pistonpen er makkelijk uit.
    Maar als je zuiger uitzet dan gaat die pistonpen er makkelijker uit volgens mij.
    Maar het is altijd beter als je 2 pistonclipjes erin hebt zitten,dan weet je tenminste zeker dat er niks mis kan gaan:thumb

    #227328

    Kelvin
    Bijdrager
    Berichten: 612

    Tonni :

    Kelvin :
    Ik had die warmloper naar uitlaatkant;)
    Wat betekend dat dan??

    Betekend op zichzelf niets. Het kan zijn dat er koolaanslag in de uilaatpoort/ voorpijp heeft gezeten wat is losgeraakt en tussen de wand en zuiger is gekomen.

    Jah dat kan ook nog;)

    #227329

    Erik
    Topic starter
    Berichten: 68

    Blokje is 2 weken daarvoor compleet gereviseerd. Cilinderwand ingesmeerd met 2 taktolie bij montage.
    Alles maar dan ook echt alles was brandschoon. Std mengsmering bijgemengd tot 1:40.

    Wat wel opvalt: Onderste deel van de zuiger vertoont horizontaal een lijn waaronder krasjes/doffeplek zichtbaar is. Boven die scherpelijn nog in goede staat. Enig idee waar die ”aftekening” van komt?

    Kan het zijn dat de cilinder reeds te ver versleten was: Geen hoongroeven genoeg om cilinderwandsmering vast te houden? Met ori ”versleten” zuiger geen probleem, met nieuwe ineens wel?

    Blokje had amper 2 km gereden na koude start toen deze warm liep…

    Erik

    #227330

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Erik :
    Kan het zijn dat de cilinder reeds te ver versleten was: Geen hoongroeven genoeg om cilinderwandsmering vast te houden? Met ori ”versleten” zuiger geen probleem, met nieuwe ineens wel?

    Blokje had amper 2 km gereden na koude start toen deze warm liep…

    Erik

    als je dit zegt, ga ik der vanuit dat je een zuiger had die te groot was..
    je hebt zuigers vaak in a,b,c,d en dit scheelt 0,0…?.. mm weet niet precies hoeveel

    hoongroeven om smering vast te houden is onzin.. die gaan der altijd uit met het rijden

    #227331

    Erik
    Topic starter
    Berichten: 68

    Zuiger gaan we nog eens even oppoetsen, maar geen abc oid bij mijn weten. Waar zou dat gegegoten of gedrukt/gegraveerd moeten staan? En heeft de orimaat wel een vermelding of is eerste overmaat a – etc?

    Enigevermelding boven op was 38.2mm – met schuifmaat door brommerboer vergeleken, zou de juiste geweest moeten zijn. Zuigerveer speling 0.2mm

    Nieuwe therorie:

    Blokje was netjes opgevoerd, op uitlaat na. Door gebrek aan uitlaatgas afvoer (citypower) niet voldoende spoeling op gang kunnen brengen – spoeling te gering – smering te gering – blokje overleden?

    Graag jullie mening,

    Erik

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.