Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Onverwachte warmloper :-(
This topic contains 22 reacties, has 9 deelnemers, and was last updated by Erik 16 years, 6 months geleden.
-
Gebruiker
-
26 september 2007 om 20:30 #209212
Het zag er allemaal zo rooskleurig en bewonderingswaardig uit……
http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=7095
Maar de pret heeft niet lang geduurd. In het kort:
Malossifilter
Dellorto 13/13
Inlaat 13mm
Carterflow – zie bovenstaand topic.’
Nieuwe zuiger met zuigerveren – merk MOKIX
CitypowerVanaf het begin heel kort gereden met sproeier 58 (advies – topic ”welke sproeier heb ik nodig”)
Redelijk snel het idee dat het motortje te arm liep. Hittebestendigelak van de utlaatbocht lag er in de eerste 10 km al vanaf, maar kwaliteit van lak betwijfel ik ook…Direct sproeier 66 – 65 – 62 in huis gehaald, en vanaf boven naar beneden begonnen.
66 sproeier hield de boel lekker vet, dus hier enigetijd meegereden, maar verzoop toch hoger in toeren?
65 Ging al iets beter, verzuipeffect nam duidelijk af.
62 Ging perfect – blokje liep goed… voor zolang het duurde. Dikke vette warmloper, zuigerwand volledig aan puin. Kras in de cilinder.
In afwachting van nieuwe delen, oude zuiger weer gemonteerd, cilinderwand opgeschuurd met korrel 400.
Wanhoopspoging ik weet het, maar wellicht nog ff-ies mee te rijden, jawel 2 volle dagen…..Ik kan me niet voorstellen dat ik iets zo gruwelijk fout heb gedaan, dat dit moest gebeuren, zeker omdat ik al die tijd olie bij de std mengsmering heb gegooit tot mengverhouding 1:40.
Nieuwe cilinder gaat er wel weer komen, mogelijk met behulp van Fons, of JMPB
http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=7315
Veiligheidshalve wil ik de nieuwe cilinder in gaan rijden met 12/7 carb, mede omdat ik echt niet weet waarom de boel zonodig kapot moest lopen.
In de toekomst graag weer de 13/13 monteren, maar liefst deze keer zonder een zuiger en cilinder naar het hiernamaals te helpen.
Graag reacties en tips……
Met de billen bloot, niet te hard slaan he, ik ben een gevoelig mens 🙂
Groeten Erik
26 september 2007 om 20:44 #227318had je de pistonpenclipjes er wel in? of misschien verkeerd er in? de opening moet altijd naar boven of naar onder wijzen..
26 september 2007 om 20:50 #227319Tim,
Pistonclips naar boven of onder, durf ik je niet te zeggen. Wist niet dat daar voorschriften voor waren. Er missen geen onderdelen, pistonclips netjes op hun plek. Zuiger juist gemonteerd… Zuigerveren zien er ook nog netjes uit. Probleem zit echt op het zuigerhemd net onder de zuigerveren.
Erik
Edit, een foto zegt meer dan…
26 september 2007 om 21:32 #227320Ik had laats met precies dezelfde zuiger 7 warmlopers achter elkaar gehad;)
Ik kon de cillinder+zuiger weggooien maar hij kreeg bij mij ook te veel lucht.
Je moet hem niet teveel lucht geven want daar krijg je ook warmlopers van en vooral met warm weer.26 september 2007 om 21:33 #227321Warmloop plek aan de uitlaatkant? Ging de cilinder ook zwaar in het carter?
I came, I saw, and I forgot what I was doing...26 september 2007 om 21:37 #227322Ik had die warmloper naar uitlaatkant;)
Wat betekend dat dan??26 september 2007 om 21:38 #227323aan pistonclipjes zal het niet liggen, ik rij met maar1tje en werkt nu al een lange tijd prima
26 september 2007 om 21:42 #227324Waarom doe je er dan geen 2 in?
Dat risico zou ik toch niet nemen:D26 september 2007 om 21:44 #227325ga ik morgen ook maar es halen:P maar wat zouw er dan fout kunen gaan? die pistonpen zit best strak in de zuiger, krijg je er niet zo een twee drie uit…
26 september 2007 om 21:46 #227326Kelvin :
Ik had die warmloper naar uitlaatkant;)
Wat betekend dat dan??Betekend op zichzelf niets. Het kan zijn dat er koolaanslag in de uilaatpoort/ voorpijp heeft gezeten wat is losgeraakt en tussen de wand en zuiger is gekomen.
I came, I saw, and I forgot what I was doing...26 september 2007 om 21:47 #227327Ja maar bij sommige zuigers schuift die pistonpen er makkelijk uit.
Maar als je zuiger uitzet dan gaat die pistonpen er makkelijker uit volgens mij.
Maar het is altijd beter als je 2 pistonclipjes erin hebt zitten,dan weet je tenminste zeker dat er niks mis kan gaan26 september 2007 om 21:49 #227328Tonni :
Kelvin :
Ik had die warmloper naar uitlaatkant;)
Wat betekend dat dan??Betekend op zichzelf niets. Het kan zijn dat er koolaanslag in de uilaatpoort/ voorpijp heeft gezeten wat is losgeraakt en tussen de wand en zuiger is gekomen.
Jah dat kan ook nog;)
27 september 2007 om 17:34 #227329Blokje is 2 weken daarvoor compleet gereviseerd. Cilinderwand ingesmeerd met 2 taktolie bij montage.
Alles maar dan ook echt alles was brandschoon. Std mengsmering bijgemengd tot 1:40.Wat wel opvalt: Onderste deel van de zuiger vertoont horizontaal een lijn waaronder krasjes/doffeplek zichtbaar is. Boven die scherpelijn nog in goede staat. Enig idee waar die ”aftekening” van komt?
Kan het zijn dat de cilinder reeds te ver versleten was: Geen hoongroeven genoeg om cilinderwandsmering vast te houden? Met ori ”versleten” zuiger geen probleem, met nieuwe ineens wel?
Blokje had amper 2 km gereden na koude start toen deze warm liep…
Erik
27 september 2007 om 17:46 #227330Erik :
Kan het zijn dat de cilinder reeds te ver versleten was: Geen hoongroeven genoeg om cilinderwandsmering vast te houden? Met ori ”versleten” zuiger geen probleem, met nieuwe ineens wel?Blokje had amper 2 km gereden na koude start toen deze warm liep…
Erik
als je dit zegt, ga ik der vanuit dat je een zuiger had die te groot was..
je hebt zuigers vaak in a,b,c,d en dit scheelt 0,0…?.. mm weet niet precies hoeveelhoongroeven om smering vast te houden is onzin.. die gaan der altijd uit met het rijden
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.27 september 2007 om 18:04 #227331Zuiger gaan we nog eens even oppoetsen, maar geen abc oid bij mijn weten. Waar zou dat gegegoten of gedrukt/gegraveerd moeten staan? En heeft de orimaat wel een vermelding of is eerste overmaat a – etc?
Enigevermelding boven op was 38.2mm – met schuifmaat door brommerboer vergeleken, zou de juiste geweest moeten zijn. Zuigerveer speling 0.2mm
– Nieuwe therorie:
Blokje was netjes opgevoerd, op uitlaat na. Door gebrek aan uitlaatgas afvoer (citypower) niet voldoende spoeling op gang kunnen brengen – spoeling te gering – smering te gering – blokje overleden?
Graag jullie mening,
Erik
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.