Onderhoud Vespa SI (snorbrommer)

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Onderhoud Vespa SI (snorbrommer)

This topic contains 6 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Jelmer300 – Vespa SI 3 years, 1 month geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
  • #807406

    Jelmer300 – Vespa SI
    Topic starter
    Berichten: 21

    Beste brommer-liefhebber,

    Sinds kort heb ik een snorbrommer aangeschaft, de Vespa SI, alleen heb ik zelf niet veel verstand van het sleutelen en onderhouden van een (snor)brommer. Zelf zit ik me nu te verdiepen het werkplaatshandboek, wat online staat. Alleen heb ik nog een aantal vragen over het onderhoud van een Vespa SI:

    • Hoe vaak moet een brommer worden onderhouden en wat moet er dan qua standaard onderdelen worden vervangen/gesmeerd (v-snaar, banden, ect)?
    • Waarmee kan je bijvoorbeeld het beste verschillende onderdelen mee smeren (gaat dat gewoon met WD40?)
    • Waar moet je op letten tijdens het onderhoud / wat is belangrijk om niet te vergeten?
    • Waar kan je het beste die onderdelen bestellen ?
    • Is er ergens een algemeen filmpje / stappenplan te vinden voor het onderhouden van je brommer?
    • Waarmee kan je bepaalde onderdelen het beste schoonmaken (zoals de cillinderveren)?

      Alvast bedankt! 🙂

      Groeten,
      Jelmer

    -+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
    #807413

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Hoi Jelmer!

    Welkom op het forum!
    Ik zal je antwoord geven hoe ik mijn brommer onderhoud. Iedereen zal hier zijn eigen maniertjes voor hebben.
    Mijn brommer is een hobbybrommer en ik houd hem netjes maar het is geen concours staat showpiece.

    Het is lastig om te zeggen hoe vaak je dingen moet onderhouden of vervangen.
    Banden natuurlijk als ze versleten zijn of als er droogte scheurtjes komen in het rubber.
    Ditzelfde geld voor de v-snaar, hier kan je ook nog kijken of er gerafeld nylon aan de zijkanten uit komt.
    Waarmee je smeert hangt af van wat je smeert. Wiellagers met lagervet. Lagers in je koppeling met vet bestand tegen hogere temperaturen. Binnenkabels van je rem of gaskabel kan goed met WD40.

    Als je veel onderdelen nodig hebt kan je bestellen op JMPB.nl of q-parts.nl
    Houd rekening met verzendkosten, dus als je een bougie nodig hebt kan je beter even naar de brommer boer gaan.

    Er zijn op youtube best wat filmpjes te vinden. Biermobiel heeft een paar mooie gemaakt kwam ik laatst achter.
    Met cilinderveren bedoel je denk ik de zuigerveren? Hoef je in principe niet schoon te maken hoor, maar als je je cilinder er af hebt kan je de kool er af poetsen met wat staalwol, de groeven in je zuiger kan je met een fijne rvs borstel of een klein schuurwieltje op een dremel schoonmaken.

    Zelf onderhoud ik mijn brommer niet echt. Ik repareer wel als er iets stuk gaat. Soms doe ik er een nieuwe bougie in. Of een lager in het driehoeks lager. Maar ik ga niet preventief krukaslagers vervangen of iets dergelijks.

    Succes!

    #807417

    Gratje
    Bijdrager
    Berichten: 499

    Ook welkom.

    Ik ben net als SuperSi. Dus onderhoud alleen wanneer nodig is.

    maar hier 2 pagina’s uit de citta handleiding. Is gewoon een mini SI :p

    AF9E27E7-536A-42E3-B92B-96B127A687256F7D9EB8-5BEE-4544-A83A-8D49B8FFA14C

    hopelijk helpt dat een beetje zal voor ciao, si, bravo, citta niet veel verschillen gok ik zo.

    voor de gehele citta handleiding kijk even bij onze documenten

    Documenten

    #807419

    Miemsie
    Bijdrager
    Berichten: 30

    Beste Jelmer,

    Vergeleken met de meeste leden van dit forum ben ik tamelijk onervaren, maar ik kan je wel vertellen wat ik doe. Net als SuperSi pleeg ik niet veel onderhoud aan mijn Vespa Si; ik repareer pas wat wanneer iets kapot gaat.

    Voor ik ga rijden geef ik altijd een duw op de banden om te kijken of de bandenspanning nog goed is. Daarnaast kijk ik even of er glas of andere zooi die er niet thuishoort, tussen het profiel in zit.

    WD40 is mijn favoriete middeltje voor heel veel verschillende dingen: van smeren tot stickers verwijderen. WD40 werkt tevens goed als roestbeschermer, hoewel het niet dezelfde resultaten geeft als een echte roestbeschermer zoals ACF-50. Als je buiten de zomer rijdt, zou ik je wel aanraden om eens in de paar weken wat roestbeschermer aan te brengen op je snorfiets. Dit is hard nodig, omdat onze Vespa’s erg snel roesten. Ik doe zelf altijd wat WD40 op het blok, de uitlaat en de velgen. Let er wel op dat je niet op je banden spuit!

    Ik koop zelf altijd veel onderdelen lokaal: M2 Trading en EPC Sittard zitten beide bij mij in de buurt. Daar kan ik de meeste onderdelen wel krijgen. M2 Trading heeft ook een webshop, dus je kunt daar ook gewoon online bestellen.

    Op YouTube staat niet echt één onderhoudshandleiding, maar je kunt wel van bijna alle reparaties een los filmpje vinden. Tip: zoek op Vespa Ciao, want dan vind je een heel stuk meer en het blokje van de Ciao is toch hetzelfde als van de Vespa Si.

    Groetjes,

    Miko

    1
    #807427

    Jelmer300 – Vespa SI
    Topic starter
    Berichten: 21

    Hallo allemaal,

    Bedankt voor de vele en snelle reacties.
    Ik ga ermee aan de slag!

    Groet,
    Jelmer

    -+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
    1
    #807435

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    @jelmer

    Geen ethanol in je tank gooien, dus NIET E10 tanken.
    E10 is aan de pomp iets goedkoper, maar na alle ellende blijkt het juist duurder te zijn.
    Alleen tanken Shell Vpower, Esso Supreme of BP Ultimate. (alle 3 met 0% ethanol)
    Let op: Niet alle premium-benzines van alle merken zijn ethanol-vrij!

    • Echte benzine heeft hogere calorische waarde dan ethanol.
      Dus iets duurder verdient zich terug met lager verbruik.
    • Pakkingen en rubbers worden weggevreten
    • Ethanol trekt vocht aan dus je tank roest weg
    • Bij indrogen E10-benzine vervuilt de carb en dan verstopte sproeier.
      Als je de brommer langere tijd stilzet is flinke kans op verstoppingen.
    • Ethanol mengt niet/ slecht met 2takt-olie

    Vwb onderhoud zou ik wel advies kunnen hebben.
    Maar hierboven ook al opgemerkt verschilt dat aanmerkelijk bij iedere rijder.
    Zoals opmerking van roest bij de Vespa is voor mij nauwelijks van toepassing. Met slecht weer en met pekel rijd ik toch niet. Dus mijn Ciao van bijna 50jr roest nauwelijks. Ook heb ik RVS spatbordjes.

    WD40 daar ben ik geen fan van. Gebruik dat hooguit als kruipolie.
    In mijn werkkast heb ik vele middeltjes met van-alles-en-nog-wat.voor schoonmaken en smeren.
    Voor de lak zou ik gewoon zelfde gebruiken als wat je bij de fiets gebruikt.
    Je spreekt over de cilinderveren. Ik neem dan aan dat je de spiraalveren van de achtervering bedoelt. Die zou ik zelf aanpakken met een strook stof met chrome-polish erop. Er tussendoor halen en dan flink op-en-neer raggen.
    Standaard uitlaat roest wel heel snel. Zou me er niet te druk over maken.
    Weinig aan te doen. Als ’t al te erg wordt koop je gewoon een nieuwe.
    Kan er gelijk een citypower onder. Voor 2 tientjes klaar voor 5 jaar en weer netjes.

    #807443

    Jelmer300 – Vespa SI
    Topic starter
    Berichten: 21

    @mean-machine

    Het tanken van V-power (euro 98) was ik al van op de hoogte (en het mengen met 2 takt olie), maar toch bedankt voor de uitgebreide reactie. 🙂

    -+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.