Oldtimer weetjes

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Oldtimer weetjes

This topic contains 3 reacties, has 2 deelnemers, and was last updated by FonS 4 years, 6 months geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
  • 1
    #33719

    FonS
    Topic starter
    Berichten: 5136

    Dit topic is een naslagwerk mbt oldtimers. Het is geen vraag-en-antwoord topic.

    Mijn bedoeling is om dit topic te vullen met allerhande informatie met betrekking tot oldtimers. Ik hoop dat het door liefhebbers zal worden aangevuld en zal uitgroeien tot een onmisbaar naslagwerk voor restauratie en onderhoud. Een “groot topic” in wording dus, daarom te vinden in de categorie “grote topics”.
    Ben je de schuur aan het opruimen? Blader dan eens door dit topic. Misschien herken je speciale onderdelen en belanden ze niet zo maar bij het oud ijzer!

    Stel hier geen vragen, maar open daarvoor een apart topic of stel ze in het grote Vespa oldtimer topic. Plaats hier alleen berichten, bij voorkeur met foto’s, over bijvoorbeeld technische feitjes die niet algemeen bekend zijn.
    Voor specifieke vragen en/of aanvullingen kun je via PM contact opnemen met de schrijver(s).

    Ik begin met weetjes over de voorvering van de Ciao, maar zal later ook nog een en ander vertellen over bijvoorbeeld specifieke kenmerken van de oldtimer motor en vertanding (achternaaf).
    Ben jij bezig met een grote of kleine klus aan je oldtimer, maak dan ook wat foto’s en deel je kennis!

    #122886

    FonS
    Topic starter
    Berichten: 5136

    Zoals gezegd, begin ik dit topic met weetjes over de (oldtimer) Ciao voorvering.

    Op het eerste gezicht lijkt er weinig speciaals aan de oude schommelarmen, maar als je ze naast een jonger type legt, zie je wat verschillen in de vorm.
    Zo is het oude model (links) zo’n 5mm korter dan het nieuwe model (rechts). Het vlakje aan de onderkant is kleiner en staat onder een andere hoek.
    Het meest opvallende en herkenbare verschil is het ontbreken van aanslagrubbers in het oude systeem.

    Hier is het verschil in lengte duidelijk te zien.

    Ook het vaste deel is duidelijk anders. Het oude model is kleiner, korter en ook hier ontbreekt een aanslagrubber.

    Het nieuwe type is een stuk dikker en rond, terwijl het oude type een typerend hoekje heeft.

    Zelfs de veer is anders. De oude (links) is dunner, korter en heeft meer windingen dan de nieuwere (rechts).


    De veer uit een revisieset kun je dus niet gebruiken voor je oldtimer, gelukkig zijn de bussen hetzelfde. Revisie is dus geen probleem, zo lang je oude veren nog goed zijn.

    #122887

    Vincent
    Donateur
    Berichten: 661

    Hierbij een foto serie van het “WERKSTATTHANDBUCH”
































































    1
    #789819

    FonS
    Topic starter
    Berichten: 5136

    Het eerste type (Ciao) motorblok

    Wat specifieke punten waaraan het allereerste type Ciao blok te herkennen is. Het eerstvolgende type deelt nog een aantal van deze punten, dit zal ik ook benoemen.
    Het gaat hier dus om de motor van een C9 Ciao (19 inch wielen).

    De tapeinden:

    Deze wijken af van het latere type, de schroefdraad is namelijk aan beide zijdes even lang. Op de foto zie je bovenaan een later type met aan één zijde de langere draad.
    De korte draad werd ook bij het opvolgend model gebruikt.

    20190901_153729

    De bobine:

    De bobine heeft een kenmerkende felrode kleur en wordt gemonteerd onder het frame in plaats van (zoals later het geval is) aan de zijkant van het frame. De bougiekabel zit vast aan de bobine.
    Het opvolgend model heeft dezelfde kleur en wordt gemonteerd aan de rechterzijde van het frame. Vanaf omstreeks 1980 volgt het bekende blauwe of zwarte type dat aan de linkerzijde van het frame gemonteerd wordt.

    20190901_153808
    20190901_153817

    De carburateur:

    Wat direct opvalt aan de carburateur, zijn het metalen vlotterbakje en de lange chokehendel. Het opvolgend model gebruikte ditzelfde type carburateur. Later werd de vlotterbak van kunststof. De chokehendel werd korter en bewogen via een stangetje met daaraan een knop.
    Het type is de welbekende Dell’orto 12/10 en er staat nog géén productiejaartal in (zie laatste foto).

    20190901_153934
    20190901_153941
    20190901_154016

    Het vliegwiel:

    Herkenbaar aan het vliegwiel zijn vooral het hoge gewicht (zo’n 1500 gr) en de kleine opening voor het stellen van de contactpunten. Het rubbertje in dit vliegwiel is dus ook kleiner en recht van vorm, tegenover het latere grote en gebogen model.
    Verder zijn er aan de binnenzijde 4 magneten te vinden, later werd dit één lange magneetband zoals iedereen die kent. De binnendiameter is groter, waardoor in combinatie met dit vliegwiel enkel het bijbehorend type spoelen gebruikt kan worden.
    Het opvolgend model gebruikt de eerder genoemde magneetband, maar heeft wel nog de kleine rubber en het relatief hoge gewicht. Later werd het vliegwiel lichter (zo’n 800 gr).

    20190901_154104
    20190901_154117

    De spoelen:

    Zoals hierboven te lezen is, hoort bij het eerste type vliegwiel een specifiek model licht- en ontstekingsspoel. Dit type is duidelijk herkenbaar door de afwijkende vorm. Op de tweede foto is ook het opvolgend model te zien.

    20190901_154436
    20190901_154513

    De cilinderkop:

    Qua model is de cilinderkop altijd hetzelfde geweest. Een klein detail is het oude type Piaggio logo. Het opvolgend model gebruikte dit logo ook nog, daarna kwam het nieuwe type logo.

    20190901_154558
    20190901_154621

    De cilinder:

    Wat direct herkenbaar is aan een oldtimer cilinder, is de aangegoten bevestiging voor het koelkapje. Later werd hiervoor een los clipje gebruikt. Zowel het eerste als het opvolgend model hebben de aangegoten bevestiging.
    Wat specifieke details voor het eerste type zijn het trapje aan het cilinderhemd en de blootliggende tapeinden (op de laatste foto verduidelijkt met een stuk felgekleurd draad).
    De boring is 38,4 mm. Dit was ook het geval bij het opvolgend model, later werd dit 38,2 mm.

    20190901_154700
    20190901_154713
    20190901_154819
    20190901_154959

    De zuiger:

    De zuigerpen / pistonpen heeft een diameter van 12 mm. Dit was ook zo bij het opvolgend model, daarna werd dit 10 mm. De gebruikte maat zuigerveer is 38,4 x 2C.

    20190901_155024

    De krukas:

    In de wangen van de krukas zitten gaten. In één van de wangen hebben deze gaten schroefdraad. Het opvolgend model had deze gaten ook nog, daarna (rond 1980) verdwenen ze.
    De drijfstang is voorzien van een 12 mm small end met glijlager in tegenstelling tot het latere 10 mm type dat een naaldlager gebruikt.
    Typisch voor het eerste type krukas is de manier waarop het platte vlak gemaakt werd. Dit loopt met een radius uit, het latere type is haaks. Dit detail heb ik zo duidelijk mogelijk gefotografeerd.

    20190901_155250
    20190901_155306
    20190901_155339
    20190901_155353
    20190901_155447
    20190901_155553
    20190901_155624

    Het carter:

    Duidelijk herkenbaar aan zowel het eerste als opvolgend type is het massapunt, dat geklonken is aan het grote carterdeel. Later werd hiervoor een los stekkertje gebruikt. Ook de doorvoerrubber (en het gat daarvoor) zijn anders van vorm dan bij jongere carters het geval is.
    Op het kleine carterdeel wordt het oude Piaggio logo gebruikt, zoals op de cilinderkop. Aan de binnenzijde valt het kleine inlaatvlak op.

    20190901_155656
    20190901_155704
    20190901_155710
    20190901_155747
    20190901_155758
    20190901_155813

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.