Malossi koppeling segmenten

Home Forums Mening & ervaring Koppeling Malossi koppeling segmenten

This topic contains 24 reacties, has 14 deelnemers, and was last updated by mean-machine 3 years, 5 months geleden.

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
  • Gebruiker
  • #151988

    polini-fan
    Bijdrager
    Berichten: 39

    ik heb ze er meteen weer onder van daan gehaald . veel te veel toeren met optrekken. ik kwam niet eens meer weg.
    heb nog geprobeerd met std veertjes nog te veel toeren . alle kracht was uit de brommert.
    heb dus nog een nw setje in de aanbieding.

    #151989

    tm-racing
    Bijdrager
    Berichten: 183

    Wat moet je setje kosten??;)

    #151990

    amar
    Topic starter
    Berichten: 52

    Mijn segmenten heb ik bewerkt.
    maar ik was niet tevreden of de zwartre gele of witte trekveren van malossi wat mij betreft zijn die veertjes sowieso niks waard.

    dus nu weer polini zwaarste trekveertjes erin.
    en ik trek er iets harder vam ( bewerking segmenten ) maar ik had natuurlijk ook al een afgedraaid vliegwiel en dat merk ik dus vooral.

    #151991

    M&M

    veel verschil merk je niet met een simpele setup, met mallossi segmentjes erop

    #151992

    amar
    Topic starter
    Berichten: 52

    zon simpele setup ik nu ook weer niet dus:P
    niet de hardste maar toch haha

    #151997

    Intellect80
    Bijdrager
    Berichten: 463

    Ik heb ze er nu een dag onder en merk wel wat verschil, trekt idd wat beter op t/m het middengebied.
    Heb de zwarte meegeleverde veertjes er op zitten en werkt gewoon goed.

    No stress, all fun and a bit of speed
    #804022

    Shark
    Donateur
    Berichten: 472

    Ik zag dat mijn koppelingsegmentjes hun beste tijd hebben gehad. Zal ik dan meteen maar voor een Malossi setje gaan? Prijsverschil is te verwaarlozen. Ik rijd met redelijk standaard setup, gewoon 50cc met een leo.

    #804026

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Gaatjes boren in schoen en trommel beide onzin!
    Afgezien dat het mechanisch geen voordeel gaat brengen, komt er wel als hierboven gemeld een dynamische onbalans in het mechanisme. (tenzij je gaten heel exact kunt boren) NIET doen dus!

    Als je in de schoentjes boort, ontneem je massa.
    De centripitale kracht op de trommel zal minder worden, dus de schoentjes zullen langer blijven slippen voordat ie ‘vastgrijpt’. Dus bij op gang komen blijft motortje een hoger toerental draaien, met mogelijk daarbij horend beter koppel. Maar dat kan je natuurlijk veel makkelijker bereiken door simpelweg lichtere veertjes te monteren!
    Bereik je hetzelfde doel!

    Voor boren in de trommel geldt zelfde probleem vwb onbalans op je krukas.
    Gaten zijn meestal niet 100% gelijkmatig te boren. (achter in je schuurtje)
    Verder geldt hier de wet: W=f*N. Maw de wrijvingskracht om de trommel mee te nemen door de schoentjes is wrijvingscoeff vermenigvuldigd met de kracht waarmee de schoentjes op de binnenzijde van de trommel drukken. Meer of minder oppervlak is niet relevant!
    Door minder aandrukoppervlak zal de kracht per mm2 navenant groter worden.
    Ergo: Je bereikt hier niets mee! het enige voordeel wat het zou kunnen opleveren dat is dat je slijpstof van je schoentjes makkelijker kwijt raakt en voor koeling zijn de gaten iets beter. Maar ook dat laatste is onzin, want motortje levert zo weinig vermogen dat dit argument niet zal spelen.
    Bij remschijven van motorfietsen zitten gaten geboord voor koeling omdat schijven dan minder heet zullen lopen. Maar het remvermogen in de bergen is wel heel iets anders dan wat een Vespa-blokje brengt. De kans van fading door het remsysteem zal door betere koeling worden voorkomen!

    Er is wel 1 mini-argument wat wel positief is.
    Net als lichter maken van het vliegwiel hoef je ietsje minder massa in rotatie te brengen. Het gewonnen vermogen (enkele milli-watts??) komt ten goede aan de voortstuwing. Maar ik verwacht niet dat je dat zal gaan merken! Het is geen Moto-GP-machien!  Trouwens zelfde winst is ook te bereiken door 1 fricandel minder te eten. of net dat laatste biertje te laten staan.

    #804036

    Shark
    Donateur
    Berichten: 472

    Wat we vroeger deden was het haakje afknippen van ieder veertje en dan van de laatste omwenteling weer een haakje maken. Dat was niet perfect, maar werkt prima.

    Mijn schoentjes zijn gewoon op, dus vandaar dat ik dacht dan kan ik net zo goed die malossie segmenten pakken. Mits het maar niet louter gemaakt is voor 70cc e.d. want dan kom ik echt vermogen te kort.
    Hoger toerental bij het wegrijden is wel aangenaam met de leo namelijk.

    #804040

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Een veertje afknippen en dan van laatste winding weer een nieuw oogje maken, maakt de veer dus strakker. Een strakkere veer zal er voor zorgen dat de schoentjes iets minder op de trommel drukken, maw ze blijven iets langer slippen, met als gevolg een hoger toerental van het blokje bij op gang komen. Een hoger toerental betekent dat het blokje ook een beter koppel zal leveren.(vlgs koppel/toerental-kromme) Maw je trekt iets sneller op! Zoals jij nu zegt geldt dat in extra mate bij een Leo-pijp.

    Maar eerlijk gezegd vind ik veertjes ‘verbouwen’ maar rotzooien in de marge.
    Het is een beetje try-and-error. Hopen dat ’t wat wordt???
    Je doet iets maar weet niet precies wat. Reproduceerbaarheid is zero.
    Beter: Koop gewoon veertjes die van toepassing zijn.

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.