Gilera Citta: Loopt niet stationair (alleen met schroef helemaal in)

Home Forums Techniek Problemen oplossen Gilera Citta: Loopt niet stationair (alleen met schroef helemaal in)

This topic contains 7 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by mean-machine 3 years geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
  • #808786

    Crabz
    Topic starter
    Berichten: 10

    Hallo beste lezer!

    Mijn trouwe Citta lag al jaren in stukjes uit elkaar op zolder, afgelopen 3 dagen toen het redelijk mooi weer was dacht ik, Hé! laat ik dat ding eens in elkaar gooien wie weet loopt hij nog. Een paar uiterlijke dingen een nieuw laagje verf voorzien en na een paar avondjes klussen had ik weer een citta. Wonder boven wonder liep dat gekke ding nog. Uiteraard alles mooi schoongemaakt en gechecked. Carb schoon, Cylinder, kop en zuiger schoon. Veertjes gecheked, voldoende compressie. Het betreft een Electronische ontsteking met cdi.
    Hier op zit een 43mm DR cylinder, 13/13 carb sproeier 62, een licht afgevlakte kop en de carter is de inlaat van uitgevijld (tegen maximaal aan).
    Achter klok is snor, rijd nu met een 60mm poelie. (plan is grotere poelie te gaan rijden)

    Eerste test rondje niet meer dan 25% gas rustig warm gereden en weer af laten koelen, vandaag weer een test rondje. Na dat het blokje goed warm was even vol open getrokken. op de GPS klokte hij 71km/u

    Nu het probleem, Het stationair lopen. Hij loopt voor geen meter stationair. Ik moet constant gas bij geven om hem niet uit te laten vallen. Enige hoe hij net aan stationair wilt lopen is als ik de schroef geheel indraai en dan is hij heel zenuwachtig alsof hij telkens net de koppeling wilt aangrijpen.
    Na wat rommelen met de choke blijkt hij wel rustig te kunnen lopen als ik de choke er op houd en gas geef wat mij doet vermoeden dat een brandstof rijker mengsel nodig is.
    Al met al loopt hij vrij mooi naar mijn idee op het stationair lopen na.

    Ben heel erg benieuwd naar jullie mening en hopelijk een oplossing voor dit probleem.
    Indien nodig kan ik een filmpje maken van hoe hij loopt.

    Groetjes,

    Crabz

    #808790

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Dan krijgt ie veel te veel lucht.
    Ga maar sproeiers bestellen 66 68 70 72 en probeer die maar.
    Enne, niet meer op top toerental met deze sproeier, wees blij dat ie niet warm/vast liep.
    Dus grotere monteren tot ie viertakt en dan een stapje terug.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #808795

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520
    1. Te veel lucht, of is het te weinig benzine?
      Als ie voorheen wel goed heeft gelopen dan denk ik eerder aan (halve) verstopping van de benzine-toevoer. Crabz heeft alles schoongemaakt. Maar na heel lange stilstand kan toch alsnog een vuiltje naar de sproeier zijn gestroomd.
      Ik zou toch nog een 2e keer naar de carb en dan vooral naar de sproeier kijken.

    2. Vaak wordt gemeld dat er 98 getankt wordt. Maar de meeste 98’s hebben ook ethanol.
    Lange stilstand betekent dan ALTIJD gom-vorming en vervuiling!
    Alleen premium tanken bij Esso, BP of Shell!

    3. @semmad kan wel gelijk hebben van een grotere sproeier.
    TS rijdt met een 13/13 en heeft een 62 sproeier. Lijkt mij erg klein.
    Zelf rijd ik met een 12/12 met een 68.

    #808805

    Crabz
    Topic starter
    Berichten: 10

    Bedankt voor de tips! Vandaag maar even de bougie er uit gehaald om te kijken, qua kleur zou ik zeggen dat hij inderdaad te veel lucht of te weinig brandstof heeft. De makkelijkste manier van oplossen is inderdaad even de carb en algehele benzine toevoer controleren. Mocht dat niet werken dan zal ik groter moeten qua sproeier.

    Overigens de brandstof die er in zit is euro 95 zelf gemengd met synthetische 2 takt olie 1 op 40.
    20210403_162410

    #808807

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Overigens de brandstof die er in zit is euro 95 zelf gemengd met synthetische 2 takt olie 1 op 40.


    Afgezien van de storing die je nu hebt is euro95-E10 natuurlijk wat je precies NIET moet tanken.

    E10 mengt niet met 2-Takt-olie.
    E10 zorgt voor roest in de tank
    E10 vreet je pakkingen en rubbers op
    E10 zorgt bij indrogen voor gom in de vlotterkamer en dat geeft verstopping.
    E10 heeft minder energie dan ECHTE benzine. Dus minder km/ L

    Alleen tanken E0 (bestaat officieel niet) maar dat is de premium-benzine van alleen de merken Shell, BP en Esso. Ik heb een oude motorfiets en ook veel ellende van de ethanol gehad. Daarom toen uitgezocht om GEEN ethanol meer in welk voertuig dan ook meer te hebben.

    E10/ ethanol, ik ben er helemaal KLAAR mee!
    Ethanol-benzine is mss 15ct goedkoper, maar je hebt er voor 50ct ellende van.

    #808808

    Crabz
    Topic starter
    Berichten: 10

    Afgezien van de storing die je nu hebt is euro95-E10 natuurlijk wat je precies NIET moet tanken.


    Weer wat geleerd! Vroeger hadden ze bij de esso hier een pomp waar je zo kant en klare mengsmering uit kon halen. Dat heb ik voorheen altijd gereden. Die bestaat nu helaas niet meer vandaar het zelf mengen.

    Stel dat ik nu een jerrycan brandstof ga halen dan dus E0 zoeken. Iets als euro98 zou dat ook kunnen of echt alleen de premium brandstoffen van boven genoemde merken. (B.v.b. V-power van shell)

    #808812

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Euro 98 is vaak je enigste optie als je ethanol vrij wilt rijden.
    En euro98 is vrijwel altijd de premium benzine bij de pomp.

    Nou rijd ik al zeker 5 jaar probleemloos op E95 E10.
    Voorwaarde is wel dat je je brommer regelmatig gebruikt om, zoals mean-machine zegt, opdrogen en gom vorming tegen te gaan.
    De rest heb ik nog nooit last van gehad.
    En dat E10 minder energie bevat, dus minder vermogen (want het boeit niemand hoeveel km/l je haalt hier) bevat is een feit.

    Gebruik je je brommer nou echt alleen maar op die mooie zomerdag, overweeg dan een synthetische benzine zoals Aspen of Ecomaxx.

    #808813

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Ik noem niet voor niets deze 3 merken. Veel andere premiums zijn ook 98-E5.
    Daar kán dus idd tot 5% ethanol in zitten. Maar 0% mag dus wel.

    Vooralsnog mengen Shell, BP en Esso (op dit moment) GEEN ethanol bij in hun premium.

    Let op: Er zit dus wel, ondanks 0%, toch een sticker met E5 op de pomp.:-(
    Beetje raar maar dat is wettelijk. Een E0-sticker is niet toegestaan.
    Beetje krom dus en daarom veel verwarring!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.