Hoogtoerige uitlaat

Home Forums Techniek Opvoeren Hoogtoerige uitlaat

This topic contains 4 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by speedbuxy 7 years, 2 months geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
  • #185194

    Vespaatje
    Topic starter
    Berichten: 635

    Hallo,

    Weet iemand toevallig voor welk toerengebied een Calibrata goed is?
    Daarnaast wil ik weten hoe ik mijn blok meer toeren kan laten draaien op de weg :).

    Mvg
    Jeroen

    #202213

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10287

    Toer bereik van Cali is moeilijk te zeggen dit zou je echt moeten testen.
    Maar het aantal toeren wat je blokje draait word groot en deel bepaald door de hoogte van je uitlaatpoort.
    Als je deze bewerkt zal hij meer toeren gaan draaien en de Cali zal dit vast ook wel weg kunnen zetten.
    Maar meer toeren betekend niet automatisch meer snelheid.
    De 100+ die jij haalt zal denk ik eerder omlaag gaan dan omhoog bv.
    Hoogte van de uitlaatpoort bepaald namelijk ook de kracht/koppel van je motor, dus grote kans dat je teveel kracht verliest om nog sneller te kunnen gaan.
    Want bij 100+ is de luchtweerstand erg hoog.

    #202209

    Vespaatje
    Topic starter
    Berichten: 635

    Mijn uitlaatpoort is al bewerkt, die 100+ haal ik ongeveer bij 8.500 à 9.000 rpm terwijl mijn blok in de vrijloop 11.000 tpm kan halen (volgens de toerenteller). Ik ben benieuwd of er nog iets meer uit te halen valt.

    #202210

    Noetiepoerker26
    Donateur
    Berichten: 488

    Maar als je je uitlaatpoort dan nog verder gaat bewerken lijkt mij dat het ”stationair toerental” dan nog hoger komt te liggen, maar je die 9000tpm op de weg niet meer haalt omdat je vermogenscurve meer naar het nog hogere gebied is geschoven, terwijl de luchtweerstand+rolweerstand hetzelfde blijft op die 9000tpm.

    #202208

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10287

    Vespaatje :
    Mijn uitlaatpoort is al bewerkt, die 100+ haal ik ongeveer bij 8.500 à 9.000 rpm terwijl mijn blok in de vrijloop 11.000 tpm kan halen (volgens de toerenteller). Ik ben benieuwd of er nog iets meer uit te halen valt.

    Vrijloop heeft geen lucht/rij weerstand dus die toeren zal je op top nooit halen.
    Ik denk dat je top van 100+ erg netjes is voor 68cc en dit zal hoogstens nog met 5 a 10km omhoog kunnen als je bv het hele blokje afwerkt ala waarom? style en een goeie opmaat uitlaat erbij laat maken.
    Kortom een hoop werk en geld voor een schamele winst.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.