This topic contains 7 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by IJskonijn 6 years, 4 months geleden.
-
Gebruiker
-
14 december 2017 om 07:30 #22392
Grote gemeenten: vervuilende snorfiets moet van fietspad af
https://www.ad.nl/binnenland/grote-gemeenten-vervuilende-snorfiets-moet-van-fietspad-af~a0729b72/De snorfiets is te milieuvervuilend om tussen de fietsers te rijden. Gemeenten overwegen om na de brommer ook de snorfiets naar de rijbaan te verbannen als dat wettelijk mogelijk wordt.
Dat blijkt uit een onderzoek van deze krant onder de twintig grootste gemeenten. Ruim de helft denkt na of bereidt een proef voor om in navolging van de scooter ook de snorfiets van het fietspad te krijgen. De e-bike is volgens de gemeenten een goed alternatief voor de snorfiets die ook niet harder kan dan 25 km/uur.
Snorfietsen, feitelijk begrensde scooterbrommers, zijn populair omdat er geen helmplicht is. In Nederland staan bijna 700.000 snorfietsen geregistreerd. Vaak zijn snorfietsen opgevoerd en doordat ze veel sneller kunnen, stoten ze ook veel meer fijnstof uit. De gemeente Apeldoorn wil daarom helemaal af van de snorfiets. ,,Onze voorkeur zou er naar uit gaan om de snorfiets als categorie op te heffen en dat voertuig alleen nog te erkennen als bromfiets met alle bijbehorende rechten en plichten’’, verklaart woordvoerder Esther Naber.
LuchtvervuilingScooters en snorfietsen zijn verantwoordelijk voor een bijna een kwart van de luchtvervuiling op fietspaden en in tunnels voor ruim 40 procent. Dat blijkt uit onderzoek dat verschillende Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD’s) dit voorjaar deden. Longpatiënten hebben veel last van het ultrafijnstof van scooters en snorfietsen. Ook fietsers lopen gezondheidsschade op omdat ze pal naast gemotoriseerde tweewielers fietsen.
De GGD adviseert om niet-elektrische brommers en scooters uit te faseren. Daarnaast moet er volgens de gezondheidsdiensten streng worden gecontroleerd op de uitstoot van brommers en scooters. De GGD wil de luchtkwaliteit zo snel mogelijk verbeteren door brommers en scooters te weren van fietspaden, door het instellen van milieuzones voor brommers en scooters en door de vervuilende tweewielers naar de rijbaan te verplaatsen.
GemeentenHet is zeker een te overwegen optie. De milieubelasting op fietsers is de belangrijkste reden
De gemeente Arnhem in een reactieDe gemeente Arnhem denkt erover na: ,,Het is zeker een te overwegen optie. De milieubelasting op fietsers is de belangrijkste reden, maar onveiligheid voor fietsers speelt zeker ook een rol,’’ aldus woordvoerder Maurice Chattelin. Ook Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Nijmegen, Eindhoven, Apeldoorn, Haarlem, Amersfoort, Den Bosch, Haarlemmermeer en Zwolle verbannen de snorfiets van het fietspad zodra het mag.
Voor veel gemeenten is de e-bike een ‘volwaardig’ alternatief voor de snorfiets. Al benadrukt bijvoorbeeld Eindhoven dat dit voor sommige mensen niet opgaat, omdat zij ‘niet de fysieke kracht hebben om een e-bike te gebruiken’.
ActieMilieudefensie voert vandaag actie in Den Haag om de snorfiets van het fietspad af te krijgen. De actie vindt plaats voorafgaand aan een Kameroverleg waar wordt gesproken over de mogelijkheid voor gemeenten om snorscooters naar de rijbaan te verplaatsen.
De RAI Vereniging, de belangenorganisatie van fabrikanten en importeurs van auto’s en tweewielers, stelde gisteren dat moderne scooters steeds schoner worden en dat de meest vervuilende brommers met tweetaktmotor niet meer worden verkocht. Per 1 januari mogen alleen nog scooters met heel lage uitstoot worden verkocht. De RAI vindt dat winkeliers toestemming moeten krijgen om hun oude voorraden nog te verkopen.
14 december 2017 om 08:24 #23539Wat een onzin weer, die milieu hypes zijn de ondergang voor onze hobby ben ik bang… 🙁
(Misschien moeten we dan toch met zn allen op triboron gaan rijden..)
No replacement for displacement14 december 2017 om 11:19 #23538Ik rijd dagelijks op een opgevoerde snorfiets.
Wat mij steeds meer opvalt de laatste jaren is dat ik steeds minder scooters en brommers zie rijden.
Als ik in de stad ben, rij ik netjes 30km a 35km per uur, als het kan!!!Ik wil daarmee aangeven dat ik het probleem ook zie, maar anders.
En heb de indruk dat de politiek die nu de grote zaken gedicteerd krijgen uit Brussel, nu zijn tanden zet in onnozele zaken en in deze zaak, volledig de realiteit uit het oog verloren is.
Het fietspad is geen racebaan, dat merk ik dagelijks, want fietsers gebruiken het als plek om volledig in zichzelf te keren.
Verslaafden aan socialmedia,en whats app voelen zich massaal aangetrokken tot het fietspad.
Op internet staan alle verkeersregels maar op die site,s komen ze blijkbaar nooit.Deze super gefocuste mensen worden nog boos ook, wanneer je hun roes verstoord.
Zelfs mensen die in de berm aan het werk zijn zijn voor hun gezwalk niet veilig.
Horen doen ze je niet meer, vanwege de oordopjes, en ja die mensen schrikken dan ook, als je ze (probeert) in te halen.
Voorzichtigheid is troef.Wanneer het duister intreed dan word het pas echt bizar. 60% van de fietsen heeft alleen een lcd schermpje als verlichting.
En als het regent zijn ze onzichtbaar.
Heel voorzichtig fietsers voorbij rijden, is een absolute noodzakelijk voor je eigen veiligheid.Maar maar het kan nog onbeschofter, spookrijders, van verre, zie je ze al het fietspad voor zich opeisen.
Als je niet ruim baan geeft, krijg je nog een grote bek ook.
Ik doe maar net of ik heb niet zie, maar soms ook niet. Als het echt te gek word, als ik van veraf zie dat dat ze andere gebruikers voor mij, willens en wetens in het wiel rijden, en het ook bij mij proberen, rijd ik ze de berm in.Ik persoonlijk vind het onzinnig dat ik als snorfietser op de weg zou moeten rijden.
Maar voor mijn eigen veiligheid zou het misschien beter zijn.Een versoepeling van de regels vind ik een betere oplossing;
Geef snorfietsers toegang tot de weg. Dan kan de snorfietser vluchten van het fietspad en er zijn vluchthavens te vinden als de autobaan te gevaarlijk is.
Dat de fietser zich niet veilig voelt, is wat mij betreft geheel aan zichzelf te danken.
Als we ze nog verder toestaan in slaap te sukkelen en zich schuldig te maken aan wetteloosheid, maken ze straks ook nog aanspraak op de autobaan. Het word tijd dat fietsers weer verkeersdeelnemers worden.
Het hele stukje lucht verontreiniging, is gezien hoe weinig scooters ik nog zie rijden, pure onzin.14 december 2017 om 13:03 #23540@zevenenergie
Gebruik van telefoon op de fiets word binnenkort ook verboden.
Want ik herken je probleem helemaal.
SH bordjes mogen de meesten nu wel op hun fiets hebben:DGelukkig ben ik met Leeuwarden gezegend, want die hoor ik nooit over deze
14 december 2017 om 14:29 #23541Het lijkt wel alsof er alleen maar onnozele wetten verzonnen worden, alleen maar om het maken.
Steeds meer wetten en regeltjes slaan helemaal nergens op en zorgen ervoor dat van alles verboden wordt.
Allemaal onzin komend van kantoorlui die nul verstand hebben van echte situaties.@zeven, op de weg rijden lijkt me wel fijner rijden, maar dan houd je wel een hoop ander verkeer op denk ik..
@buxy, dat is volgens mij meer omdat ze alle diesels van de weg willen hebben. Duitsland heeft over het algemeen betere regels dan Nederland wat dat betreft geloof ik.No replacement for displacement14 december 2017 om 14:58 #23542Er rijd van alles rond op het fietspad waar nooit over gesproken word.
En sluit ook deze terroristen niet uit.
Je ziet dat deze zeer beschaafde brommer rijder, die geniet van zijn perfect onderhouden oldtimer brommer, zijn leven niet meer zeker is en nog eenmaal achterom kijkt, voordat zijn verkeerssituatie onhoudbaar word.Een van de echte redenen dat de snorfiets van het fietspad moet is omdat de gemeente geld kan besparen.
op schade claims van snorfietsen met kleine wielen, die nu eenmaal gevoeliger zijn voor slecht onderhouden wegdek.
Let op de los liggende tegel.
Dit is wat ons straks kan overkomen.
Kijk even naar de krassen op het wegdek onder de auto. De snorfiets is vol geschept en meegesleurd.
De onoplettende bestuurder raakt enkel zijn no claim kwijt.
Maar de snorfietser ligt hoog waarschijnlijk met zwaar letsel in het ziekenhuis.Vergeet ook niet dat voor een hoop bijstand moeders en oudere en gehandicapten een snorfiets de enige mogelijkheid is zich betaalbaar en veilig te verplaatsen.
Die rijden echt niet opgevoerd.
Ik zie trouwens zelden meer opgevoerde scooters en bromfietsen, dat is echt bijna uit het staat beeld verdwenen.Kijk trouwens ook even naar wat de maatregel van brommers op het fiets pad destijds heeft opgeleverd:
https://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/02/aantal-ongelukken-met-bromfietsen-neemt-toe14 december 2017 om 17:37 #23544Jaa ! Die wielrenners , wat een trieste gasten zijn dat , die vallen je lastig op de weg en op het fietspad !
Schandalige mensen ! Plus er zijn helemaal geen bergen hier dus ook nog eens nepperts
Maar dat is nederland , alles wat leuk is verbieden ze , straks ook geen vuurwerk meer 😉
Hoop dat ze nog van gedachten veranderen, en wat zevenenergie ook zegt heel veel mensen afhankelijk van hun snorfiets.15 december 2017 om 07:42 #23545Ik denk dat al die politiek figuren even zevenenergie’s post moeten lezen 😉
No replacement for displacement -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.