Fietsen met de bromfiets

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Fietsen met de bromfiets

This topic contains 0 reacties, has 1 deelnemer, and was last updated by Shark 2 years, 8 months geleden.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Gebruiker
  • #811534

    Shark
    Topic starter
    Berichten: 472

    Gekke vraag misschien maar ik ben eens in de Poolse jurisprudentie gedoken… en vond dit:

    In de Wegenverkeerswet (Staatsblad van 2003, nr. 58, punt 515) wordt de term “motorrijtuig” niet gedefinieerd, hoewel deze in artikel 2 ondubbelzinnig wordt onderscheiden: “motorrijtuig” en “fiets”, waarbij eerstgenoemde wordt omschreven als “een voertuig dat is uitgerust met een motor, met uitzondering van een bromfiets en een spoorwegvoertuig”, terwijl laatstgenoemde wordt omschreven als “een voertuig met één of meer rupsbanden dat wordt voortbewogen door de spierkracht van de persoon die het berijdt”. Voertuigen met een motor die ze voortbeweegt (motorvoertuigen, landbouwmachines, motorfietsen, spoorweglocomotieven, vliegtuigen, helikopters, waterscooters en andere), alsmede spoorvoertuigen die door elektrische tractie worden aangedreven (trams, trolleybussen), moeten als motorvoertuigen worden beschouwd. Wat de andere – niet-mechanische – voertuigen betreft, gaat het met name om paardenkoetsen, fietsen, alsmede zeilschepen en zweefvliegtuigen. Bovendien zijn fietsen met een hulpmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cc, die alle normale constructiekenmerken behouden, waardoor zij normaal als fiets kunnen worden gebruikt, geen motorvoertuigen.

    Met andere woorden, als een fiets een motor van maximaal 50 cc heeft, maar toch de kenmerken van een fiets behoudt – dat wil zeggen dat je erop kunt rijden, zonder draaiende motor en trappend – kun je er op rijden zonder helm, kenteken en verzekering!

    Natuurlijk blijft er de kwestie van een mogelijk geschil met politieagenten die mijn brommertje voor inspectie aanhouden…
    Ik heb wel eens geprobeerd om met de brommer een stukje te fietsen op de fietsstand, maar dat is eigenlijk geen porem of wel (of loopt er bij bij soms iets niet soepel)? Ik bedoel als ik zeg nee hoor, hier heb je het arrest en ik fiets wel vrolijk verder naar huis als u dat wilt oom Agent… is dat dan wel te doen?
    Of als je een keer met pannen komt te staan? is een bromfiets “fietsbaar” wat jullie betreft?

    Want dat zou wel heel cool zijn als ik gewoon mag rondcruisen zonder alle rompslomp van registratie etc en helm.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.