EBR voorvork monteren

Home Forums Techniek Framedelen EBR voorvork monteren

This topic contains 12 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by motorhan 1 month, 1 week geleden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker

JoKr25021985
    Topic starter

vorkvork 2
    Hallo,

Aangezien mijn voorvork krom was (ongeluk), heb ik een nieuwe besteld, zie foto.
    Op deze (EBR) voorvork zit een metalen ring (zie omcirkeld).
    Als het goed is moet de onderste lagerschaal voor de balhoofdlagers eroverheen?
    Dit lukt me met geen mogelijkheid, heet stoken ook al geprobeerd.
    Is hier een handigheidje voor, of hoe lossen jullie dit op?

Mvg

zevenenergie
    Forum Goeroe

Hallo jokr25021985,

Ik denk niet dat er heel veel mensen deze vork bestelt hebben.Omdat er voldoende goede 2e hands vorken  verkrijgbaar zijn. Kun je een foto van de ring plaatsen? Zodat we goed kunnen zien wat er aan de hand is. Want op de foto,s die je laat zien is niet veel te zien.

Ik zie dat je nog geen avatar hebt. Hoe komt dat?
    Ik denk dat je met deze wel hoge ogen zult gooien:

SpringendeIk weet trouwens niet of een gif als avartar technisch mogelijk is, maar het is in dit geval het proberen waard.

• Deze reactie is gewijzigd 1 month, 1 week geleden door zevenenergie.

JoKr25021985
    Topic starter

Hoi Zevenenergie,

Ik heb nog geen geschikte avatar gevonden helaas, en ik las dat .gif bestanden de “beweging” verliezen bij uploaden als avatar….

Zie bijgaande foto’s.
    De ring in kwestie is er los overheen geschoven.
    vorkvork2

• Deze reactie is gewijzigd 1 month, 1 week geleden door JoKr25021985.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Tijd om een schuifmaat ter hand te nemen en uit te puzzelen of die ring er wel of niet op moet en of je die ring misschien wat dunner kan maken, zodat het lager past. Heet stoken van een geharde stalen lager ring is niet zo,n goed idee.

• Deze reactie is gewijzigd 1 month, 1 week geleden door zevenenergie.

JoKr25021985
    Topic starter

Buitenmaat ring 28mm
    Binnenmaat lagerschaal 27mm
    Ring moet erop anders zit de lagerschaal er los op. De originele voorvork had een verdikking waar de de schaal overheen schoof…

zevenenergie
    Forum Goeroe

JoKr25021985
    Topic starter

daarvoor stel ik de vraag op dit forum…
    Tips?

zevenenergie
    Forum Goeroe

Die bultjes op de ring, zou je die weg kunnen vijlen? Net zo lang tot je de juiste maat hebt.

motorhan
    Bijdrager

Ring er af en dan in de draaibank op maat maken voor het lager. of een hele nieuwe ring draaien kan ook en misschen zijn die gewoon te koop want je zal niet de enige zijn met dit probleem

JoKr25021985
    Topic starter

het wegvijlen is inderdaad een optie!
    @motorhan, daar heb ik geen kennis van, als er meer zijn met dit probleem verbaast het me dat ik er niks over kan vinden..

FonS
    Bijdrager

Die verdikkingen zitten er niet voor niets… Door het lager er omheen te monteren, worden ze ingedrukt waardoor het lager ten eerste op z’n plek gehouden wordt en ten tweede gecentreerd wordt.
    Het is dus een vreemde, ietwat omslachtige constructie die bovendien slechts voor eenmalig gebruik geschikt is. Als je ooit je lager nog zou willen vervangen, zul je de centreerring ook moeten vervangen om weer een strakke passing te verkrijgen.

Ik heb zelf de verchroomde versie van deze vork en het lager gewoon om de ring gemonteerd. Lang verhaal kort: het zou gewoon moeten passen…

JoKr25021985
    Topic starter

Fons,

Het is gelukt, heb de verdikkingen iets weggevijld waardoor de lagerschaal wel past.
    Zit evengoed nog strak erop.
    het paste dus echt niet zonder aanpassing…

motorhan
    Bijdrager

Goed gedaan dan kun je weer verder.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.