This topic contains 10 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Joris Hengel 5 years geleden.
-
Gebruiker
-
4 april 2019 om 08:23 #785710
mensen,
ik heb een vraagje ,heb onlangs een citta gekocht welke van het bouwjaar 2005 zou moeten zijn.
met eletrische ontsteking dus,nu wil ik daar een DR50 op plaatsen maar volgens JMPB’swebsite gaat dat niet passen?
klopt dit? ik heb met een shuifmaat gemeten wat de binnen diameter is waar het cilinder hemdje in komt en die is indd 45 mm .
ik heb al gezocht op het forum maar kan er niks over vinden.
wat voor aanpassing moet ik doen om de DR50 alsnog te kunnen monteren?
sorry als dit al op het forum staat maar zoals ik zei kon ik zo snel niet vinden .
af laten draaien van de cilinder of iets met het carter bewerken?
dat laatste liever niet.
wie kan mij wat info geven?cheers Joris
4 april 2019 om 10:24 #785711Je hebt een begrenst carter.
De wet verplichte fabrikanten het opvoeren te frustreren..
De uitlaat mond van zo,n cilinder is groter, 23,5 in plaats van 22 dus er past geen snelle uitlaat op.
Er zit ook een stalen ringetje in de inlaat gegoten.Dit is een zeldzame foto van dat ringetje.
Het kan er niet uit, je moet het weg dremelen en geen stukjes laten zitten want die zitten los.
Een “normaal’ carter is 46mm.
De aanpassing is dus: Groter maken of je cilinder afdraaien.
Dat eerste doen sommige met een lamellen schuurrol.
Maar je kan het carter ook laten kotteren. Er zijn diverse mensen op het forum die dat als dienst aanbieden.
En dan passen er ook 80cc cilinders op.Afdraaien is voor een 50cc of 41mm cilinder natuurlijk ook een goede optie.
Bij een 43mm cilinder houd je minder dan 1,5 mm over voor het hemd, dat is te weinig.4 april 2019 om 15:13 #785717bedankt voor je reactie,
dat ringetje zit er niet in ,daar heb ik naar gekeken.
die lamellen schuurrol ,werkt dat echt ja? is dat blokje zulk zacht metaal?
en als ik hem zou opschuren… moet dat van boven tot onder in het carter?
dus waar het hemd eindigt als hij in het carter steekt ?bij een 50 cc heb je inderdaad genoeg dikte om de cilinder af te draaien.
bij een 43 mm niet echt op gelet eigenlijk maar ik geloof je op je woord.4 april 2019 om 15:57 #785719Ik heb het zelf nooit gedaan met zo,n schuur rol. Ik heb het van horen zeggen, hier op het forum.
Het lijkt mij nogal een stoffig karweitje zo van onder tot boven een carter uitschuren.4 april 2019 om 17:36 #785723Lamellen schuurrol werkt perfect.
Wat stof betreft valt het ook wel mee hoor.
Even een rol op een boormachine en binnen no time is het passend.Het is gelukt (denk ik ) ik heb zo’n schuur rol gebruikt en daarna lamellen de cilinder past nu .. morgen nog ff dubbelchecken. . Thanks voor de tips heren !
6 april 2019 om 19:41 #7857616 april 2019 om 19:42 #785762is dit zo goed ? Als je kijkt naar de 2e foto zie je dat er iets weggeschuurt is . Is dit erg ?
6 april 2019 om 20:05 #785764In principe geeft het niet. Het is alleen niet mooi.
Wat wel belangrijk is, is dat cilindervoet helemaal mooi aansluit.
Dus dat het vlak van het blok en het vlak van de cilinder mooi tegen elkaar aanzitten als je de cilinder er inschuift.
Is dit niet het geval, dan moet je nog even verder schuren.6 april 2019 om 22:33 #785771Je moet natuurlijk wel je 50DR passen en niet je originele cilinder 😆
6 april 2019 om 22:38 #785773Deze cilinder heeft een groter hemd dan die er op zat super si . Ben niet helemaal op mn achterhoofd gevallen haga ik heb meerdere cilinders liggen 😉
Ga ik nog even goed naar kijken zevenenergie thanks voor de tip !
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.