digitale kilometer teller

Home Forums Techniek Elektrisch digitale kilometer teller

This topic contains 8 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by hansieb 14 years, 10 months geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
  • #167015

    Quest
    Topic starter
    Berichten: 283

    hallo mensen

    ik had zojuist een digitale kilometer teller gekocht van het merk venturax.. en wel deze
    http://www.halfords.nl/NL/Fiets/Catalog/ProductDetail.htm?productId=608213

    ik heb hem net gemonteerd:

    het magneetje op de velg geplakt.. en de sensor tegen de voorvork poot ..
    ze staan slechts 3mm uit elkaar en goed gecentreerd (zoals in de gebruiksaanwijzing stond)
    ik heb vervolgens de juiste bande maat ingevoerd..

    als ik mijn citta uit heb staan en ga lopen geeft hij vrij reeel de snelheid weer..
    als ik echter mijn citta start en stationair laat draaie dan springt hij meteen op 40kmpu dan weer 70 dan weer 3.. hij springt steeds op en neer zonder dat ik rij of uberhaupt beweeg.. zelfs als de magneet helemaal onder is.. ook als ik ga rijden blijft de snelheid verspringen tussen 0 en 100.. echt vaag

    daarom heb ik de volgende vragen:

    hoe kan dit?
    zit het magnetisch veld van het vliegwiel te kutten?
    hoe los ik dit op?
    zijn er ook fietscomputers die werken op bewegingsensor ipv magnetisch?
    welke fietscomputer gebruiken jullie?

    thanks alvast..

    groeten

    #169114

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Rede van probleem: Je hebt een crappy teller gekocht;)

    Oplossing voor het probleem: Koop een Cateye tellertje, ik heb een Cateye velo 5 en die heeft de belangrijkste functies (topspeed !!! :P) en deze reageert in tegenstelling tot de goedkope crappy tellertjes wel snel op snelheidsveranderingen 🙂

    Een velo 8 kan nog wat meer, maar ik vond 15euro voor de velo 5 wel genoeg (1jaar in gebruik nu)

    Jouw tellertje reageert btw niet op het vliegwiel, hij reageert op de hoogspanning van de bobine en kabel die stoort op het tellerkabeltje.

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #169115

    Quest
    Topic starter
    Berichten: 283

    ArvidW :
    Jouw tellertje reageert btw niet op het vliegwiel, hij reageert op de hoogspanning van de bobine en kabel die stoort op het tellerkabeltje.

    oke dan ga ik nu ff die cateye velo 5 halen..

    maar krijg ik met die cateye geen gezeik met de hoogspanning van de bobine dat die daar door stoort?

    #169116

    Martijnvanheerde
    Donateur
    Berichten: 2227

    Denk het niet. Heb ook een Cateye en die doet het prima op cp en elektronisch;)

    #169118

    AC RACING
    Moderator
    Berichten: 1493

    wat je eventueel kunt proberen is dat je je kabeltje gaat isoleren dmv een krimpkous.
    probeer ook eens je teller uit de buurt te houden van je koplamp aangezien hier ook verdammt veel stroom doorheen loopt. of zoals arvid al zei; de spanning van de bobine. maar dan zou je de dubbel geïsoleerde/ontstoorde bougiekabel van ngk moeten gebruiken, die werkt echt uberieur onder mijn si waar ik ook last had van magnetische velden..

    #169119

    Quest
    Topic starter
    Berichten: 283

    heb een cateye velo 5 gekocht.. deze werkt prima

    bedankt

    #173439

    Eddol
    Bijdrager
    Berichten: 39

    Heb je de magneet gewoon geplakt? Met wat voor kit/lijm doe je dat dan? Want het draait natuurlijk mooi snel rond.

    #173440

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Bij cateye zit er schroefdraad aan het magneethoudertje, gaatje boren tappen in de velg en hij zit vast 🙂

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #173441

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Ik mis een GPS kilometer teller. Is jammer genoeg nog niet bedacht 😐 of ik heb het nog niet kunnen vinden.

    Het zou leuk zijn als je een gps ontvanger hebt in het formaat van een kilometerteller.
    Ideaal zou de prijs van 30 – 40 euro zijn, je hebt dan een vrij accurate teller die je nooit hoeft in te stellen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.