claxon aansluiten

Home Forums Techniek Elektrisch claxon aansluiten

This topic contains 7 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by Peppie1980 3 years, 11 months geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
  • #795823

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    Ik heb nooit een claxon in mijn ciao gehad maar het lijkt me toch leuk om deze aan te sluiten.
    Mijn verlichting loopt niet via de spoelen maar via een ingebouwde accu. Ik wil de claxon aansluiten op de spoelen omdat deze een redelijk hoog amperage trekt en zo mijn accu natuurlijk te snel leeg gaat.

    Op JMPB kan ik 2 type claxon kopen van ieder 6 volt. Mijn spanning die van de spoelen af komt is tussen ±9 volt bij stationair tot ±18 volt op volle snelheid. Bij andere hoor ik de claxon luider worden naarmate ze sneller rijden.
    Kan een claxon tegen een tijdelijke te hoge spanning?
    is de spanning te hoog?
    hebben jullie ook ±18v of is dit uitonderlijk?

    #795824

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    Ik heb overigens een contactpunten blokje met 2 spoelen

    #795833

    Peppie1980
    Bijdrager
    Berichten: 112

    Claxon aansluiten op je accu en accu opladen met je spoelen?
    Even een gelijkrichter ertussen met condensator voor stabilisatie. Is dat niet makkelijker?

    #795857

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    ik laad mijn accu één keer per 2 maanden even op met een adapter, dus ik vind het niet nodig om hier nu een gelijkrichter voor in te bouwen. De kabeltjes vanuit het blok liggen gewoon nog dus het aansluiten van een claxon is zo gepiept.

    Het enige wat ik nu wil weten is, heeft iedere vespa een ‘piekspanning’ van ±18 volt?
    en gaat de 6V claxon hier niet kapot van?

    #795872

    Peppie1980
    Bijdrager
    Berichten: 112

    over het algemeen geldt dat wanneer je meer spanning dan gewenst op een apparaat zet, deze sneller ‘slijt’.
    onderdelen komen onder een hogere ”druk’ te staan. maar die 18v is maximaal en niet constant, tevens gebruik je een claxon maar enkele seconden. dus ik zou het zelf met alle gemak aandurven om zo aan te sluiten.
    Ook kun je eraan denken om er 2 zenerdiodes er tussen te zetten om zo de + en – sinus af te vlakken tot gewenste voltage.
    hier is een gaaf artikel daarover en hier ook.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 11 months geleden door Peppie1980.
    #795874

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Je hebt de voltmeter op wisselspanning staan?

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #795885

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    bedankt peppie!

    Ja Wim, mijn meter staat op wisselspanning.

    #795900

    Peppie1980
    Bijdrager
    Berichten: 112

    Heb uit nieuwsgierigheid ook even gekeken en idd!
    Station air 5v en max 18 volt. Half gas 13.8v. Das een mooie spanning om je accu mee te laden maat 😆

    Ik denk dat ik er eens een klein 12v accuutje in ga klootvogelen 😀

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.