Citta valt uit

Home Forums Techniek Problemen oplossen Citta valt uit

Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Koning 2 maanden geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker

Koning
    Topic starter

Sinds een weekje ben ik de trotse eigenaar vaan een (snor) Citta. Hij is nog in redelijke originele staat, en rijd netjes 35 op de teller. Ik heb er nog wat onderdelen bij gekregen, en wat nieuw spul besteld. Echter begonnen gisteren ook de eerste probleempjes..  😮

Toen ik gisteren een stukje aan het rijden was, begon hij na een kilomertje of twee een beetje te stotteren. Hij hield in, viel bijna uit, het leek net alsof hij geen benzine kreeg. Na een tijdje viel hij helemaal uit. Met een stukje aanlopen startte hij ook zo weer, maar het stotteren/uitvallen hield aan.

Na hem voor een paar uurtjes geparkeerd te hebben begon ik aan de terugweg. Na ff snel wat gegoold te hebben leek een mogelijkheid te weinig luchttoevoer naar de benzinetank. Ontluchter van de tank iets losgedraait, aangelopen en vrolijk weer 7km naar huis getuft (wel iets ingehouden met snelheid, want je weet maar nooit..).

Vanmorgen weer aangelopen, zonder problemen de enkele kilometers naar werk gereden. Na het werk even snel getankt (Shellina, blijkbaar kan je nog mengsmering tanken). Na krap aan een kilometer begon het gedonder echter weer, ontluchting weer los gedraait, maar dit mocht niet baten.

Thuis snel een bougiesleutel gezocht, en de bougie losgemaakt (au! heet…), zie foto met rode kap op de achtergrond (wat veel benzine getankt, wat er uitgeklotst was is de pruttel die je ziet op de zwarte kap). Niet mooi koffiebruin, maar ook niet nat of zwart. Vrij droog en een beetje grijzig.

Een beetje wezen prutsen/troubleshooten
    – Citta is elke keer wel gewoon aan te lopen, maar valt nu uit na 5 – 45 seconden.
    – Bougie en bougiedop zouden nieuw zijn.
    – Benzine loop i.i.g. prima tot aan de benzinefilter
    – Kabelhoesje van de kabel op de foto is wat beschadigd, kabel zelf lijkt nog goed. Niet genoeg ingelezen, maar gaat wel richting de xxx  en daarna door naar de bougiedop…
    – Choke lijkt gewoon terug te schieten, deze gebruik ik verder weinig want hij start prima zonder
    – Decompressie lijkt redelijk te zijn, alleen wat vies/vettig
    – Gaskabeltje blijft af en toe ietsjes hangen, maar geen drama
    – O-ring van de tankdop is kapot, sluit dus niet goed meer af (nieuwe tankdop al besteld)

Nieuwe bougie’s zijn ook al besteld, duurt echter een dag of twee voordat ze binnen zijn. Er zit nu een NGK B6HS in, nieuwe B6HS en B7HS besteld.

Ik ben een beetje twijfelachtig over de Shellina mengsmering, vorige eigenaar zei het ook getankt te hebben bij dezelfde pomp. Ik heb niet veel getankt, c.a. twee liter, twijfel erover om er nog wat extra olie bij in te gooien.

Maak ik nog beginnersfoutjes, of heeft iemand anders nog goede ideeen? Ik hoor het graag!

Bougie 1Bougie 2Kabelhoes beschadigd

SuperSi
    Bijdrager

Even je carburateur loshalen, uit elkaar halen en schoonmaken.
    Je kan ook alleen je vlotterbakje loshalen en en dan je vlotter indrukken om te kijken hoe de toestroom van benzine is. Dit moet je alleen wel even volhouden met als gevolg een dikke bende.
    Benzine filter kan je eventueel vervangen voor een nieuwe.

Je bougie ziet er overigens prima uit.
    Als je de mengsmering van een benzine pomp niet vertrouwd kan je beter zelf gaan mengen. Zo weet je ook dat er goede olie door je benzine gaat en niet een goedkope smeer. Ik heb zelf een 20 liter jerrycan. 1 keer vullen met benzine, 400ml olie er bij en je kan echt een hele tijd vooruit met je brommer

FL4WLESS
    Bijdrager

Ik had zelf een vergelijkbaar probleem. Ik tankte ook altijd bij zo’n lokaal tankstationnetje met zoon mooie ouderwetse mengsmeringpomp. vaak is het zo dat deze alleen iets vettere olie verkopen omdat ze anders heel veel omzet mislopen van alle opgevoerde scootertjes.

Bij mij werkte het volgende (komt aardig overeen met wat SuperSi zegt)

– Carburateur volledig schoongemaakt met remmreiniger en alles doorgespoten.
    – benzineslangetje en benzinefilter vervangen
    – Netjes zelf 1/50 mengsmering gaan maken en dit gebruiken i.p.v. die tankstation meuk (dat was 1 op 40)
    – sproeier uitgespoten.

Dit was het allereerste wat ik ooit aan een brommer heb gedaan, dus als je echt een uitleg wil in kindertaal moet je hier even kijken!

Daar staat exact in hoe je dit moet doen. Daarna liep hij weer als een zonnetje.

Koning
    Topic starter

Ik zal zometeen de carb er eens vanaf halen en reinigen. Mocht dat niet werken ga ik nieuwe benzine mengen en de leiding/filter vervangen (die heb ik nu niet op voorraad).

Alvast bedankt voor de hulp 🙂

Koning
    Topic starter

Nou, carb ligt er af, misschien direct ook wel de oorzaak gevonden. Ik kan niet/nauwelijks door de filter heen blazen… Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling  🙄
    [spoiler=’foto’]
    Benzine filter
    [/spoiler]
    Hopen dat er niet nog veel meer van die pruttel in mijn tankje zit. Heb een paar nieuwe filters + slang besteld, straks nog ff langs het tankstation kijken of ze nog wat  hebben liggen.

De buitenkant van de koppeling ziet er iets roestig uit, geen reden tot zorgen denk ik?

[spoiler=’foto’]
    Koppeling 1
    [/spoiler]

Maar gelukkig is is mijn eerste pakketje met nieuw speelgoed ook al binnen  😀
    [spoiler=’foto’]
    Nieuw spul
    [/spoiler]

zevenenergie
    Forum Goeroe

Dus zo, ziet jouw koppeling er uit?
    Screenshot_2019-06-18 ycmb6pgwfhkjrtotdk1vmrz3ttg948pk jpg (JPEG-afbeelding, 1200 × 1600 pixels)
    Als je geen foto plaatst waar het weer glimt, loopje ernstige ernstige schade op aan je reputatie,
    omdat we dan denken dat je er zo mee rond rijd.

Voor de rest kan het geen kwaad.
    (Ik denk dat deze nog netjes is vergeleken met waar ik mee rond rij. Maar dat is even onder ons.)

Het speelgoed is leuk,  :thumb

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

FL4WLESS
    Bijdrager

Benzineslang en filter kun je vaak zo bij de lokale scooterzaak/fietsenmaker kopen.. scheelt weer verzendkosten. Ik raad je aan om alle benzine uit je tank te laten lopen, alles wat dan mee komt komt al niet meer in je filter terecht. Is ook beter voor de rest van je blok aangezien je er dan tankstation zooi meer in hebt zitten. Het enige nadeel is dat je de kans loopt nog een jaar lang benzine in flessen in de garage hebt staan die je niet opruimt omdat je daarvoor te lui bent. Maar dat terzijde

1

Koning
    Topic starter

De lokale fietsenboer had gelukkig nog wat liggen uit de tijd dat ze ook nog brommerboer waren. Tegenwoordig kunnen ze helaas meer verdienenen aan elektrische fietsen ben ik bang..

Verstopte benzinefilter vervangen, net zoals de slangetjes die ondertussen meer buisjes waren geworden en verdomd, hij loopt weer! Een brommer loopt dus beter als hij benzine krijgt, wie had dat verwacht?!

Maar ja, deze troubleshooting stappen had ik zelf ook wel mogen bedenken, het is immers niet helemaal de eerste keer dat ik wat aan een scootertje pruts.. Toch wil ik jullie hartelijk danken voor het meedenken en alle tips, fijn om te zien dat er nog een actief brommerforum is.

Tijd om nog wat verder te sleutelen, en dan binnenkort maar eens een perso aanmaken. Hoop dat ik hier nog een hoop mag leren  😛

PS die koppeling poetsen komt wel een keer haha. Ik kan hem denk ik al wel een beetje horen schuren, ik dacht eerst dat het mijn cilinder was maar volgens mij is dat gelukkig niet het geval.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.