Citta koplamp(halogeen) en achterlicht (led) werken niet tegelijk

Home Forums Techniek Elektrisch Citta koplamp(halogeen) en achterlicht (led) werken niet tegelijk

This topic contains 10 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by AA-T 4 years, 11 months geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
  • #786603

    TheGanjaSon
    Topic starter
    Berichten: 11

    Hallo allemaal,

    Ik ben vandaag tegen een probleem aangelopen…
    Ik heb een Citta met elektronische ontsteking(4 appels), nu heb ik een gelijkrichter gemaakt m.b.v. de 4-diodes methode.
    Deze heb ik meteen na de gele draad uit mijn blok gemonteerd, voor beide lampen. (Ook met de blauwe draad geprobeerd)

    Zodra ik de koplamp aan zet gaat m’n achterlicht uit. Haal ik de koplamp los, dan brand mijn achterlicht behoorlijk fel.

    Koplamp: Halogeen 12V15W
    Achterlicht: LED 12V2W

    Nu heb ik mijn remlicht à 12V2W al opgeblazen tijdens het testen. Dit was zonder koplamp.

    Ik kan er niet bij hoe mijn koplamp a 15W wel wil branden terwijl mijn achterlicht a 2W het dan niet doet. Is er iets dat ik over het hoofd zie?

    Mijn volgende stap is een LED koplamp te halen/maken om te kijken of dan zowel voor als achter wilt branden.

    Is er misschien iemand die er dusdanig verstand van heeft om mij verder te helpen?

    Altijd bezig
    #786618

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Heb je je volledige schakeling apart geaard? Dus aarde van beide lampen op de bruggelijkrichter en niet op het frame. Aarde van de bruggelijkrichter wel weer op het frame natuurlijk.

    Als het daar niet aan ligt zou een schema ons helpen te begrijpen hoe je alles aangesloten hebt. Dat is nu een klein beetje een raadsel 😉

    #786620

    TheGanjaSon
    Topic starter
    Berichten: 11

    Van de gelijkrichter ben ik rechtstreeks naar de verlichting gegaan zonder het aan het frame te aarden. Dus enkel aangesloten op de + en – van de gelijkrichter.
    Als ik van de week tijd heb zal ik even een schema maken hoe het gemonteerd zit.

    Altijd bezig
    #786622

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Just to check, het zwarte kabeltje die van voren komt en normaal op het blok zit heb je dus niet aangesloten?

    #786626

    TheGanjaSon
    Topic starter
    Berichten: 11

    Van voren bedoel je van de koplamp?
    De koplamp zit met de + en – rechtstreeks op de gelijkrichter, evenals het achterlicht.
    De gelijkrichter zit nu tussen de gele en de bruine, tevens heb ik getest wat er gebeurde als ik de blauwe bij de gele prik, het lijkt er op dat ik dan (miniem) extra voltage heb na de gelijkrichter, als ik hier een diode tussen zet maakt dat geen verschil.

    Zojuist iets anders opmerkelijks gebeurt tijdens het testen: bij het vervangen van de koplamp voor een 6V15W is mijn achterlicht nu gaan branden, vanwege het kleine beetje extra voltage heb ik de blauwe aangesloten gelaten zoals eerder vermeld.

    De lamp die erin zat bleek ook een 6V15W i.p.v. een 12V, deze had echter wel een zwarte vlek.(daardoor meer weerstand?)

    Met de multimeter ben ik gaan proefrijden (met verlichting aangesloten voor+achter) en het voltage zit zo’n beetje tussen de 3-6V, hierbij licht mijn achterlicht nu ook op.

    Mijn conclusie is nu dat ik geen 12V systeem heb maar 6V en dat deze dus niet genoeg levert voor de combinatie van een beschadigde koplamp en het 12V2W achterlicht. Maar wel voor een goede koplamp en achterlicht, deze doet het alleen nog wel een beetje zwak dus ga ik als volgende stap een minder sterk 6V lampje proberen.

    Al met al wel blij met de huidige set-up al ben ik er nog niet helemaal.
    Ik zal als ik tijd heb een uitgebreidere beschrijving maken van wat ik exact gedaan heb en wat mijn vindingen zijn geweest. Dit zal ik dan verwerken in mijn perso die ik nog moet maken, volg het forum al langere tijd maar sinds kort pas lid en ik heb nog een hoop te vertellen!

    Altijd bezig
    1
    #786630

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Ik wacht het schema wel even af, wat ik er nu van begrijp is het verkeerd aangesloten. Schema helpt eventuele misverstanden uit de wereld. Hoeft echt niet fancy te zijn, snel kladje op papier lijkt me duidelijk zat 🙂

    #786697

    TheGanjaSon
    Topic starter
    Berichten: 11

    Bij deze heb ik er even snel eentje gekrabbeld; Ik rij inmiddels al enkele tientallen kilometers zo en mijn achterlicht doet het prima mits ik niet stil sta.

     

    Dusdanig snel gekrabbeld dat ik de LED van mn achterlicht verkeerd om getekend heb, deze zit op de brommer dus wel goed.

    IMG_20190516_194754

    Altijd bezig
    #786700

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Je probeert je bruggelijkrichter nu te aarden via de ‘bruine spoel’. Alle spoelen zijn bedoeld om stroom te leveren, niet te ontvangen 😉 Daarom is je spanning waarschijnlijk ook zo laag.

    Je sluit of de gele, of de bruine, of de blauwe spoel aan op de. Het andere draad aard je op het blok of frame. Voor de zekerheid zou ik daar zelf nog een dikke diode tussen knallen.
    3A9C5299-67AA-4020-B529-4E892EC555C2

    Edit: Gebruik je trouwens een b9 led lampje? Zo ja, hoe heb je daarvan de aarde gescheiden van het frame?

    #786706

    TheGanjaSon
    Topic starter
    Berichten: 11

    Heel duidelijk verhaal, opzich ook een beetje dom van mij om bruin als massa te gebruiken… Het is geen b9 led lamp maar een complete achterlicht module; https://smhttp-ssl-29621.nexcesscdn.net/media/catalog/product/cache/1/image/800x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/i/m/image_255-845_1_7.jpg
    Hier zitten drie draden aan, 1x remlicht 1x achterlicht en 1x massa. Zo heb ik het dus gescheiden van het frame.

    Als ik besluit het anders aan te sluiten zal ik de resultaten hier posten. (Ben nu nog een beetje huiverig om m’n achterlicht door te branden)
    Bedankt voor de zeer heldere uitleg!

    Altijd bezig
    1
    #786711

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    k heb er niet veel verstand van maar uit de spoelen komt wisselstroom. Deze wisselstroom word door de diodebrug omgezet naar gelijk stroom.Is het dan wel goed dat je een diode tussen de aarde zet ? Want die blokt dan toch de helft van de opgewekte stroom? Of zie ik dat verkeerd?
    Is het niet zo dat een condensator de effectiviteit van een diode brug versterkt,?

    Ik heb ook wel eens gelezen dat een led afhankelijk is van de stroom en niet van de spanning, en denk dat hij in serie zou moeten staan.met het voorlampje? of zeg ik nu iets heel geks?

    #786714

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Hmm die diode op de AC input heb je wel een puntje @zevenenergie. Zat met m’n hoofd deels bij een eigen schakeling 😅 Laat die maar weg @theganjason

    Condensator kan je er tussen zetten om de spanning wat af te vlakken en daarmee knipperende verlichting te verminderen/voorkomen. De piek en dal spanning wordt iets minder heuvelachtig zeg maar 🙂

    Led lampje hoeft niet in serie te staan. Voor verlichting ben ik daar zelfs een groot tegenstander van. Gaat je voor of achterlicht stuk doet de ander het ook gelijk niet meer en sta je helemaal in het donker.
    Het klopt wel dat de lichtopbrengst afhankelijk is van de stroom en niet zo zeer de spanning.

    Wat zijn de specs van je achterlicht @theganjason? LED lampjes kunnen behoorlijk wat verdragen namelijk. Ben je er echt bang voor de boel door te branden gebruik dan gewoon 1 diode in plaats van een bruggelijkrichter. Scheelt je de helft 🙂  Knipperende verlichting (vooral bij stationair) werk je daarmee wel meer in de hand, dan is een condensator een must om dat te verminderen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.