Krijg Citta maar niet afgesteld

Home Forums Techniek Afstellen Krijg Citta maar niet afgesteld

This topic contains 12 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Wim V8 2 years, 8 months geleden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
  • #810656

    nhybgklu
    Topic starter
    Berichten: 22

    Goedemorgen allemaal,

    Ik zit met een Citta die ik maar niet afgesteld krijg. Ik heb de volgende setup:

    60cc DMP (nieuw)
    snorcarter (elektronisch)
    snorkruk
    12/10 carburateur
    sproeier 60
    Polini luchtfilter
    Gianelli Citypower (Die met dat zilveren dingetje op de demper)

    Cilinder begint te zingen op hogere toeren en loopt uiteindelijk warm. Wat ik al nagekeken heb:

    – Krukaskeerring vervangen
    – Cilinderpakkingen beide meermaals vervangen
    – Carterpakking gecontroleerd
    – Cilinderkop compleet schoongemaakt, decompressiestiftje schoongemaakt
    – Carburateur schoongemaakt
    – Inlaatpakking carburateur gecontroleerd op lekken
    – Benzine/Olie verhouding verhoogt naar 1/40

    Voorheen had ik op dit blok een 50cc zitten, welke tot maximale toeren gewoon doortrapte zonder enige problemen. Daarop had ik een sproeier 52/54 zitten. Maar met deze 60cc wil hij gewoon niet lekker rijden. sproeier 54 t/m 64 geprobeerd, hoe hoger in die lijst hoe meer hij verzuipt stationair en rookt als een gek. Nu met die sproeier 60 rookt hij wat minder, rijdt hij opzich wel, maar op hogere toeren begint de cilinder te ‘zingen’ en loopt hij uiteindelijk vast.

    Ik snap er niks meer van. Misschien zie ik iets over het hoofd, heb al een tijd lang niet meer zo intensief gesleuteld aan deze motortjes… Hebben jullie een idee?

    Alvast enorm bedankt voor alle tips.

    Gr,

    #810658

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2648

    Vraag ik me direct af: Hoe erg is de cilinder nu al beschadigd?
    Begon het zingen van de cilinder icm het warmlopen al na de aller eerste km’s na montage van de cilinder?

    Viertakt hij niet?
    Sproeier lijkt ietsjes groot maar soms kan dat wel eens voorkomen zo’n grote maat.
    Dat ivm het snor carter en krukas.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #810659

    nhybgklu
    Topic starter
    Berichten: 22

    Hi Wim,

    Bedankt voor het meedenken!

    Ben nogal huiverig voor warmlopers, dus bij het minste geluid heb ik hem stilgezet en jahoor, daar ging hij. Schade is gelukkig zeer beperkt. Het zingen van de cilinder was eigenlijk al vrij snel na starten/lopen. Eerste kilometers alleen geen erg in gehad want die waren op enorm lage toeren. Pas bij hogere toeren maken merkte ik direct dat hij begon te zingen.

    Ik ben niet bekend met de term viertakten op een citta, maar het volgende is het geval:

    Op lagere toeren, wanneer ik een km of 25-30 rijdt stottert hij enorm, alsof er een veel te grote sproeier in zit. Als ik het gas open trek blaast hij direct door, maar begint hij wel meteen te zingen dus durf ook niet verder in toeren door te trekken.

    Gr,

    Ferry

    #810672

    nhybgklu
    Topic starter
    Berichten: 22

    Kleine toevoeging:

    Gisteren de carburateur weer geheel uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Ook de inlaat en inlaatbus schoongemaakt.
    Niet goed gekeken bij deze bougie, was hittegraad 5. Heb er nu een 7 in gezet.
    Koppeling schoongemaakt, naaldlager koppeling opnieuw ingevet.
    Cilinderkop er af gehaald en cilinder nagekeken, geen krassen te zien. Kop van de zuiger was beetje bruinig/zwart, geen overdreven wit/zwart. Wand van de cilinder voelde alleen niet echt vettig, dus begin nu te twijfelen of het misschien aan de tweetaktolie ligt die ik gebruikt heb, van de Action. Nooit problemen mee gehad, maar misschien dat deze cilinder gevoeliger is?

    Gr,

    Ferry

    #810674

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2648

    Die olie smeert wel hoor, is eerder nog te vet.
    Jij smeert 1:40, dus 4 liter benzine + 100ml olie (even voor de zekerheid)

    De cilinder is sowieso gevoelig en moet zeer goed ingereden worden, minimaal 500km,
    hoge toeren vermijden en niet langdurig op één toerental rijden.

    Hoe is je zuigerveer slotspeling?
    (doe je veer los in de cilinder en meet de ruimte tussen de uiteinden met een voelermaat)
    Die moet toch minimaal 0,10mm zijn.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #810676

    nhybgklu
    Topic starter
    Berichten: 22

    Hi Wim,

    Zal even een voelermaat moeten kopen daarvoor. Zodra ik het heb gemeten hoor je het! Bedankt nogmaals voor het meedenken!

    Gr,

    Ferry

    #810677

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Bij een warmloper zie je altijd sporen op de zuiger.
    Het kan zijn dat  je vermogen gewoon even weg viel. Dat kan op hoge toerentallen aanvoelen als een warmloper.
    Dus kijk ook je ontsteking even na.
    Gezien de niet vettige cilinder wand, zou ik als eerste nu de doorstroming van de benzine controleren.
    Als je zo,n los filter in de benzine leiding hebt, die er uitlaten.
    Loop de benzine niet voldoende door, dan krijg je hem nooit goed afgesteld.

    Die dmp,s zijn niet de beste cilinders, dus kijken of alles mooi af afgebraamd is.
    De spoelpoorten en zeker de uitlaatpoort mogen geen scherpe randen hebben.
    Dat kan ook zingen veroorzaken.

    #810818

    nhybgklu
    Topic starter
    Berichten: 22

    Hi Zevenenergie, bedankt voor je bijdrage!

    N.a.v jouw bericht heb ik de carburateur vervangen voor een ander, 100% originele Dellorto 13/13, welke ik gelukkig in de buurt via MP kon ophalen. Vanochtend heb ik er voor er eerst een langer stuk mee gereden, en hij rijdt al een stuk beter. Hij ‘zingt’ niet meer direct, maar tot nu toe durf ik er ook nog niet vol gas mee te gaan. Ik bouw het voorzichtig even op de komende dagen en ik zal hier ook even een update plaatsen.

    Heb in de 13/13 overigens een sproeier 60 zitten.

    Groet,

    Ferry

    #811032

    nhybgklu
    Topic starter
    Berichten: 22

    Kleine update:

    Gisteren de revisie van het blok afgemaakt. Bromkrukas met nieuwe lagers er in (lagers waren echt niet best meer) en de inlaat ook meteen vergroot naar bromgrootte. Nu even de fijne afstelling goed maken en dan kan ik hem open trekken. Ben erg benieuwd.

    Groet,

    Ferry

    #811613

    nhybgklu
    Topic starter
    Berichten: 22

    Volgende update:

    Ik heb mijn 60CC even onder de loep genomen, de zuigerpassing is netjes, alleen de slotspeling van de zuigerveren was nihil, kreeg er met geen mogelijkheid een voelermaatje tussen. Heb deze iets vergroot (tot 0.2mm) en heb de cilinder maar weer onder mijn citta gezet. Vandaag even testrijden!

    #811622

    Revo
    Bijdrager
    Berichten: 100

    Succes. Hoop dat je het voor elkaar hebt.

    #811701

    nhybgklu
    Topic starter
    Berichten: 22

    Goed nieuws! Hij is nog niet vastgelopen 🙂 Nu even aan de afstelling werken, maar het probleem met vastlopers is opgelost:
    De slotspeling was de boosdoener!

    #811707

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2648

    Ja, dus toch.
    En niet te kleine sproeier hè.
    De bougie(een 7 ngk) moet bruin blijven na een flinke rit.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.