Ciao start slecht na revisie

Home Forums Techniek Afstellen Ciao start slecht na revisie

This topic contains 13 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Vespaatje 1 year, 8 months geleden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker

Vespaatje
    Topic starter

Beste forumleden,

Een vriend van me had een Ciao gekocht waarvan het blok bleef draaien, zelfs als de decompressie geopend was. Best knap eigenlijk 🙄 .

Vanochtend heb ik heel het blok uit elkaar gehaald en gereviseerd, met andere woorden: nieuwe lagers, pakkingen en zuiger met zuigerveren. Verder beschikt de brommer over een Piaggio cilinder met 22mm poort, citypower en bromfilter. Er zit een 12/7 carburateur op die netjes uitgeboord is tot een 12/10, voldoende voor dit blok. Er zit er een sproeier 46 in die aardig overeenkomt met de sproeierdatabase 44-48.

Nu wil het zo zijn de brommer moeilijk wilt starten. Met de choke start de brommer goed en daarna blijft deze ook stationair lopen. Als ik na het starten vervolgens volgas weg wil rijden stagneert de brommer. Deze slaat nog net niet af, maar versnelling zit er ook niet in. Waar o waar ga ik de oorzaak en oplossing vinden?

Met vriendelijke groet,

Jeroen

PS: Wellicht sleutel ik niet vaak genoeg meer.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 year, 8 months geleden door Vespaatje.

Semmad
    Bijdrager

Doe maar eens een filmpje van t wegrijden.
    Met goed geluid.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Vespaatje
    Topic starter

zevenenergie
    Forum Goeroe

Heb je niet een andere carburateur liggen? want de spree bar van een 12/7, is niet hetzelfde als van een 12/10, las ik laatst ergens.

Vespaatje
    Topic starter

Ik heb enkel nog andere 12/7 carburateurs liggen, wellicht nog ergens een verdwaalde 12/10 of 13/13.
    Bovenstaand filmpje is gemaakt met sproeier 48 ipv 46, al rijdend lijkt de 46 toch de juiste maat te zijn.
    Zou de spraybar het startprobleem kunnen verklaren?

Mvg
    Jeroen

Peppie1980
    Bijdrager

Idd. Maar sowieso… een carberateur uitboren ? Serieus. Dan stuur ik je nog liever gratis een 12\10 op.
    En als je dan tóch de moeite neemt, pak dan een boor 13. Maar liever koop je er eentje.

Vespaatje
    Topic starter

Idd. Maar sowieso… een carberateur uitboren ? Serieus. Dan stuur ik je nog liever gratis een 12\10 op. En als je dan tóch de moeite neemt, pak dan een boor 13. Maar liever koop je er eentje.

Even ter info, dit was reeds gedaan bij deze carburateur. Zelf geef ik de voorkeur aan een carburateur nieuw kopen. Ik zal morgen eens kijken wat het effect van een ‘onbewerkte’ carburateur is.

Mvg

Jeroen

• Deze reactie is gewijzigd 1 year, 8 months geleden door Vespaatje.

Peppie1980
    Bijdrager

ah zo, mijn excuses 😎

ik heb dat vroeger ook eens gedaan met een 12/10. pinnetje eruit tikken en dan 13 boren, maar dat liep toch niet echt lekker hoor. er zitten toch kleine veranderingen in een originele 13/13 geloof ik, nooit opgemeten.

Hij maakt wel een raar geluid jah idd. toch eens die carb/sproeier veranderen en misshien de bougie eens vervangen puur voor de lol. Ik kan er geen logica uit halen zo op het gehoor.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Ik zou ook even kijken of, je punjes wel goed staan, 0,4mm.
    Een tijd niet s van je gehoord op het fotum vespaatje, hoe is het er mee?

Vespaatje
    Topic starter

Ik zou ook even kijken of, je punjes wel goed staan, 0,4mm. Een tijd niet s van je gehoord op het fotum vespaatje, hoe is het er mee?

Dit is een electronisch blok, dus ik hoop dat ik niks met puntjes van doen heb 😀 .

Ik ben inderdaad veel minder actief op het forum, wel nog altijd druk bezig met de vespaatjes. Op dit moment erg druk met afstuderen en werken 🙂 .

Mvg
    Jeroen

Vespaatje
    Topic starter

Goedemorgen heren,

Ik heb zojuist een testrondje gemaakt met 13/13 sproeier 56 en bromfilter. Volgas op de de standaard (met warme motor) viertakt de brommer iets. Sproeier 54 lijkt daarmee de juiste maat en komt ook overeen met de sproeierdatabase. Hieruit kan ik concluderen dat er geen sprake is van valse lucht.

Het starten blijft nog steeds onmogelijk. Als ik de brommer 20 seconden op de choke stationair laat lopen kan ik vervolgens wel normaal wegrijden. Ik begin haast te twijfelen aan de originele cilinder, wellicht is deze te iets ruim voor een 38,2mm zuiger en iets te krap voor een 38,4mm zuiger.

Mvg
    Jeroen

Vespaatje
    Topic starter

Heb je niet een andere carburateur liggen? want de spree bar van een 12/7, is niet hetzelfde als van een 12/10, las ik laatst ergens.

Ik heb deze eens vergeleken, op het oog zien de spraybars er hetzelfde uit. De openingen zijn even groot en zitten op dezelfde hoogte. Tussen een imitatie 13/13 en 12/10 of 12/7 zie ik wel verschil in de spraybar.

SuperSi
    Bijdrager

Heeft je brommer elke keer last als je start?
    Of alleen als je blok koud is?

Ik heb een vergelijkbare setup aan die van jou en mijn brommer moet ook altijd even “wakker worden” als hij koud uit de schuur komt.

Vespaatje
    Topic starter

Alleen als het koud is. Eenmaal opgewarmd start de brommer makkelijk en rijdt deze prima.

Ik heb in totaal máár 8 blokjes in eigen bezit en nog een stuk of 8 brommers in onderhoud. Van deze brommers heb ik zelf een 50cc DR blok en deze brommer met eenzelfde probleem. Wel beiden een mix-carter.

Toch ben ik wel nieuwsgierig naar de oorzaak…

Mvg
    Jeroen

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.