Ciao gered en nu nog afstellen

Home Forums Techniek Afstellen Ciao gered en nu nog afstellen

This topic contains 4 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by Semmad 1 month, 4 weeks geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker

Ciaoootjevkb
    Topic starter

Hallo allemaal! Ik heb hier wellicht een bijzonder projectje, een echte watersnoodramp vespa ciao. De vriendin heeft tijdens het hoogwater in Limburg de ciao niet kunnen redden, waardoor deze ruim 3 uur in het water heeft gelegen. Nu komt het revisie gedeelte.

Ik heb de ciao eens goed onder handen genomen. Tank laten leeglopen en gespoeld (zat geulwater in), carburateur en luchtfilter eraf gehaald en schoongemaakt. Cilinder niet los gehaald maar wel schoon gespoten vanuit de bougie opening. Bougie schoongemaakt en alles weer in elkaar gezet. Daarnaast heb ik ook nog de decompressiehendel en de linker handrem vervangen, deze waren afgebroken. Ook het balhoofdstel is compleet vervangen vanwege teveel speling.

Starten maar!

Nieuwe mengbenzine in de tank gegooid en het blokje geprobeerd te starten. Na een kleine afstelling van de gaskabel liep het blokje weer! 🙂 Een heerlijk gevoel na twee dagen werk.

Vervolgens heb ik geprobeerd dit blokje opnieuw stationair goed af te stellen, zodat de vriendin weer mee kan rondtuffen. Helaas krijg ik het blok stationair niet rustig afgesteld. Ik heb van alles geprobeerd. Opnieuw de carburateur schoongemaakt en de tank gespoeld, hier kan het dus niet aan liggen. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met het afstellen van gaskabel i.c.m. de stelschroef.

Echter krijg ik deze afstelling niet goed. Ik start het motortje door een beetje gas te geven bij het aantrappen. Het start gelijk, maar wanneer ik de gashendel loslaat valt de motor na een paar sec. uit. Wanneer ik de gaskabel strak genoeg afstel, dat het blok stationair hoog loopt, gebeurd er wat mij betreft iets vreemds. Wanneer ik vervolgens de linker rem inknijp (achterrem), vallen de toeren van het blok terug en moet ik gas bijgeven om ervoor te zorgen dat deze niet uitvalt.

Iedere keer starten is totaal geen probleem, het motortje start meteen. Nu nog de fijne afstelling. Zie ik wellicht iets over het hoofd? Ik stuur jullie een aantal foto’s mee ter illustratie. Ik weet niet goed welke carb of sproeier erop zit, maar ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien. Het kenteken is F-248-GF (49cc).

IMG_20210928_171935IMG_20210928_171858IMG_20210928_171911

Semmad
    Bijdrager

Je hebt al wel een aantal keer een flink stuk gereden?
    Ga maar een aantal keer een paar uur rijden.
    Zodat hij even flink loskomt en goed heet wordt waardoor restvocht echt weg is.

Van alleen stationair gebrabbel van het motortje gaat hij alleen maar slechter draaien.
    Hij moet even flinke stukken rijden.

Er is ook nog een ontsteking gedeelte met wat simpele elektronica,
    spoeltjes, contactpunten enz.
    Dat bevind zich achter het vliegwiel.
    Gezien hij direct startte lijkt het goed te gaan(in de toekomst??).

Maar normaliter wordt dat ook even gecontroleerd na een bad.
    Het blok moet er dan onderuit en het vliegwiel eraf.
    Tank 1:50 verhouding, niet vetter.

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 2 months geleden door Semmad.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Robin_Ciao
    Bijdrager

Dat is een mooi projectje zo. Veel succes ermee! Gaan er eens een stuk mee rijden zoals semmad zegt. Dat zou al kunnen helpen, het zou ook kunnen dat je pakkingen niet meer goed zijn, als je hebt gereden (vol gas een heel stuk) draai dan eens de bougie eruit en kijk eens naar de kleur. Ook zou je een deo test kunne doen

Mvg Robin

Ciaoootjevkb
    Topic starter

Hallo Wim, Robin en alle andere forumgenoten.

Dank voor jullie advies. Ik heb het een en ander geprobeerd deze week en daar is het volgende uitgekomen:

De ciao liep eerst veel te hard stationair. De gouden tip om de carburateur ultrasoon te reinigen bleek echt de oplossing. Hieronder de foto van de gereinigde carburateur, perfect schoon. Het was ook gelijk te merken. Met een beetje afstellen liep de ciao stationair heerlijk rustig. Ik had eerder nog het probleem dat door het te hoog stationair lopen ik hem niet uitkreeg met de decompressie. Dat probleem was ook verholpen. Ik dacht nu heb ik hem! Motortje loopt rustig en ik krijg hem zo uit met de decompressiehendel.

IMG_20211001_184006

Maar na een ritje van 20 min gebeurde het onverwachte. De ciao starten eerst slecht, en daarna niet meer. Wellicht omdat ik op korte tijd voor te testen hem vaker aan en uit heb gezet ( is zeker 8 keer gebeurd binnen 10 min). De volgende zaken zijn mij opgevallen:

• De ciao krijg ik niet meer aan. 3x keer kreeg ik het blokje aan, maar zodra ik gas geef valt hij na 4 seconden uit.
    • Onder het blok ligt in een keer veel meer olie dan normaal (Zie fotos van boven en onder). Het lijkt weg te lekken bij de uitlaat, is dit iets?
    • De ciao “backfired” vanuit de luchtfilter. Als ik gas geef wilt de motor niet echt opkomen, vervolgens puft hij via de luchtfilter 1x en het blok valt uit.

Kan iemand mij vertellen waar ik naar moet zoeken? het blokje liep heerlijk en nu is dit gebeurd. Ik ben heel erg benieuwd!

IMG_20211002_185500

Het plasje olie na 10 min

IMG_20211002_185514

Onderkant blok

Semmad
    Bijdrager

Dat lekken is een overdaad aan onverbrande brandstof.
    Dat komt via de uitlaatpoort naar buiten.

Er van uit gaande dat de carb nu echt schoon is
    en je met een extra benzinefilter rijdt laten we die zitten.

Ik denk dat er geen vonk is, of af en toe wel(de pufjes)

Draai de bougie uit en kijk of die vonkt.
    Nee?
    Draai dan de bougiedop eens van de kabel en kijk of alleen
    de kabel wel vonkt.

Anders toch maar eens het blokje er onder vandaan halen
    om achter het vliegwiel te kijken hoe de ontsteking er bij hangt na
    het waterbad.
    Je hebt een vliegwieltrekker nodig(jmpb)
    Bestel ook direct een krukaskeerring, nu je het toch los hebt.
    Die druk je er zo nieuw in.
    Je kan ook contactpunten bestellen een condensator
    een bougie B6HS en een bougiedop(geen ngk)
    (verzendkosten)maar dat is aan je zelf of je dat vooruit denken
    nodig vind.

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 1 month, 4 weeks geleden door Semmad.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.