Ciao blok op fiets

Home Forums Techniek Mechanisch Ciao blok op fiets

This topic contains 3 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by HuibR 4 years, 8 months geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
  • #789227

    Magnus01
    Topic starter
    Berichten: 457

    Ik heb maar steeds gedoe met mijn Citta, dus ik kreeg opeens het idee om het blok in een fiets te hangen. Het is maar gewoon een idee, maar toch ben ik wel nieuwsgierig geworden hoe dat nou zou zitten qua aandrijving ratio. De koppeling zou dan direct de band aandrijven zonder ketting of v snaar, dus zoals bij een Solex. De maat van het wiel heeft geen invloed op de ratio, alleen de diameter koppeling en het toerental. Ik heb geen idee of ik er uberhaupt aan ga beginnen, maar een flink uitgevijld blok met DR 43 cilinder zou toch wel geinig zijn op een fiets, maar dan wel met goede remmen. Zou de overbrenging niet te zwaar zijn? De overbrenging is alsof de koppeling direct op de weg zit.20190809_202238

    #789239

    Smallride
    Bijdrager
    Berichten: 138

    Of je met zo iets minder gedoe hebt is nog maar de vraag. Je zou de citta ook goed moeten kunnen krijgen ondanks je zijspan. Een solex heeft een rol van 30/50 mm de diameter is je overbrenging verhouding. Er is ook een fiets te koop met origineel een “ciao” blokje er onder de tifanie, scheelt wat gepuzzel.

    #789244

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Yes de Tiffany, die zou ik dan als voorbeeld pakken (of gewoon een Tiffany kopen 😉).

    Zelf zou ik het niet zien zitten om met een (Vespa) koppeling de band rechtstreeks aan te drijven. Lijkt me dat deze veel te heet wordt voor het rubber van de band.

    #789247

    HuibR
    Bijdrager
    Berichten: 81

    Als ik even snel reken kom ik op een snelheid van +-132 kmph bij een toerental van 7000 rpm.
    Uitgegaan van een diameter van 10cm van de koppeling(even gegokt want heb er hier zo geen liggen).
    Dus je zult niet de standaard koppeling kunnen gebruiken.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.