Alweer een warmloper

Home Forums Techniek Problemen oplossen Alweer een warmloper

This topic contains 4 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Robster 3 years, 9 months geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
  • #800391

    Yatosha Kupferschlag
    Topic starter
    Berichten: 27

    Na enige tijd mijn 60cc erop te hebben gehad ben ik vandaag naar een afspraak gereden, dit was 5 km verderop. Heb ik op de terug weg weer een warmloper gehad……

    4C3B5843-AD03-4C38-85B6-88E4B6D23331

    Ik heb een jerrycan van 5L gevuld met 1/40 benzine om de nieuwe cilinder en cilinderkop in te rijden. Hierna heb ik gewoon weer 1/50 gemengd en vrijwel altijd rustig gereden, als die goed warm was deed ik hem soms even naar zijn top brengen en meteen weer terug.

    Sproeier maat heb ik al vrijwel alle maten geprobeerd en kom nu uit op 56, hiermee reageert die goed en trekt die mooi op en loopt perfect.

    Heb ergens in een topic gelezen dat het te strak draaien van je cilinderkop ook een warmloper kan veroorzaken, klopt dit?

    Heb nu een 12/10 carburateur, kan ik beter overstappen op een 13/13? Of heeft dit niks te maken met een warmloper.

    Benzine meng ik gewoon zoals het hoort en met fatsoenlijke 2 takt olie.

    Hoop dat iemand mij op weg kan helpen, wordt er namelijk een beetje gek van……

    Zou een 13/13 carburateur beter zijn voor mijn setup, ben ik bij deze ook opzoek naar een 13/13 carburateur.

    Alvast bedankt!

    Groet,
    Yatosha

    #800402

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Jeetje wat een pech!
    Inrijden is bij mij, zeker met zo’n gietijzeren cilinder zonder chroomwand toch wel 500-1000km.
    en 1:40 zeker, en niet schraler.
    Ook heb je hoop ik wel van een motor warmdraaien gehoord. Dus de eerste 5 minuten altijd rustig aan
    de motor opwarmen, dus in een rit van 5km al een warmloper krijgen?? Dan is ie net op werktemperatuur.
    Een 13/13 is niet altijd beter, theoretisch gezien rijdt je nu met een 10mm, kleinste doorlaat telt.
    Wat ik wel weer klein vind.
    Een 12/12 lijkt me al een stuk beter. Echter rijdt dat weer sneller=meer toeren, zelfde voor een 13/13.
    Maar dat rijdt toch wel allebei wat fijner hoor.
    Je hebt wel je 2! koelkapjes er op?
    Een lang stuk volgas vindt ik zelfs nog spannend na de inrijperiode.

    Bijv. bij mijne, een 65 cc met 13/13 en een aangepaste standaard uitlaat en poelie 80
    rijdt op top 65km/u maar het toerental vind ik redelijk hoog en spannend om dat 10minuten aan 1 stuk te rijden.
    Ik rijdt dan ook met een kruissnelheid van max.55km/u met deze set-up.

    Met een auto die 200 rijdt doe je dat ook niet, dan hou je ongeveer een kruissnelheid aan van 160.
    Met de brommer het zelfde, kruissnelheid is zeker 10-15km/u onder de top.
    Welke poelie rijdt je nu?
    Strakke kop geeft geen warmlopers. Dat kan niet.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #800408

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    EEven een reactie op Semmad.
    Een auto moet gewoon 200 kunnen rijden aan 1 stuk door.

    Wat betreft je warmloper.

    De plek op de cilinderwand aan de linkerkant lijkt ter hoogte van je pistonpen.
    Heb je gekeken of de clipjes nog goed zijn en je pen goed zit?

    12/10 of 13/13 moet niet uitmaken, originele brommer worden ook niet geleverd met een 13/13 en die lopen ook niet warm. Mijn ervaring komt vrijwel altijd terug op de sproeier. Ik stel altijd af door omhoog te blijven gaan in sproeier maat tot je brommer 4 takt op topsnelheid. 1 maatje terug en dan zit je goed. Ik heb vaak genoeg gemerkt dat de brommer met nog 1 of 2 maatjes minder beter loopt en feller is maar dit heeft mij ook een paar warmlopers gekost.
    De enige niet gerelateerde warmloper was een afgebroken olienippel op een mix carter. Hier door werd extra lucht aangezogen wat het mengsel armer maakte.

    Bij je decompressie gat zit wat meer olie op je pakking dan op de rest. Dit kan bedrog zijn door het naar beneden lopen maar kijk even op je kop en cilinder zelf of je daar een roet spoor ziet lopen vanaf de verbrandingskamer naar het gat.

    Als je zuigerveren niet kapot zijn kan je je zuiger gladmaken met staalwol of wat scotchbrite.
    Als je cilinder dan nog redelijk glad is kan je altijd proberen of het nog knap loopt.

    #800410

    Yatosha Kupferschlag
    Topic starter
    Berichten: 27

    Bedankt alvast voor de reacties!!

    Ik was op dat moment zo boos dat ik hem heb laten afkoelen en gewoon weer heb aangeduwd, hij heeft het de weg terug naar huis ook gewoon goed gedaan.

    Ik ga morgenvroeg de cilinder er helemaal afhalen en kijken of de kop ook beschadigd is en mijn veertjes er nog goed inzitten. Ik zal ook mijn benzine weer 1/40 Gaan mengen. Samen met deze reacties ernaast zal ik goed gaan kijken naar de oorzaak!!

    Rij nu met een 75’er poelie.

    #800412

    Robster
    Bijdrager
    Berichten: 183

    Als je 1:40 gaat mengen, wordt het mengsel armer, dus dan zeker een grotere, originele Dellorto sproeier monteren, anders heb je nog sneller een warm (vast) loper…!!!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.