Aanpassen krukas

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Aanpassen krukas

This topic contains 7 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 6 years, 5 months geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
  • #203513

    Sandert
    Topic starter
    Berichten: 5

    Deze vraag om mijn motor beter te leren kennen en ik er maar eentje heb, die waar ik mee rij. Stel dat ik maar een kant van mijn krukas aanpas, dus het openings moment of het afsluitmoment. Wat zou het effect zijn, wat zouden de voordelen kunnen zijn tenopzichte van het aanpassen van beide.

    Groet,

    Sandert

    #208395

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10287

    Als je met een standaard setup rijd zoals in signature beschreven staat, dan is een krukas bewerking voor jou blokje overkill.
    Dit is meer highend tuning voor snelle blokjes.

    #208396

    Sandert
    Topic starter
    Berichten: 5

    Sorry maar ik ben lichtelijk autistisch, dus vulde vulde mijn signature letterlijk in. Jammer dat alle standaard blokjes niet zo mooi lopen als die van mij. Kun je ook aangeven wat het verschil zou zijn mocht ik wel een wat meer “high-end” blokje hebben?

    #208397

    Sandert
    Topic starter
    Berichten: 5

    Sorry maar ik ben lichtelijk autistisch, dus vulde vulde mijn signature letterlijk in. Jammer dat alle standaard blokjes niet zo mooi lopen als die van mij. Kun je ook aangeven wat het verschil zou zijn mocht ik wel een wat meer “high-end” blokje hebben?

    #208398

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10287

    Sandert :
    Kun je ook aangeven wat het verschil zou zijn mocht ik wel een wat meer “high-end” blokje hebben?

    Dit is per krukas verschillend omdat er meerdere in omloop zijn met andere timingen.
    Dus is moeilijk te zeggen hoeveel er links of rechts af kan zonder de krukas te hebben gezien.
    Er is wel een how to krukas tunen via de search te vinden.
    Maar persoonlijk zou ik er niet snel aan beginnen gezien het ook onbalance in de kruk veroorzaakt.
    Een goed getunde inlaat leverd meer op naar mijn mening

    #208399

    Sandert
    Topic starter
    Berichten: 5

    Dank je voor je reacties, Ik stel deze vraag omdat er niks over te vinden is op dit forum. Wel verschillende howto’s, allemaal gelezen. Omdat mijn ciao met allerlij beun oplossingen nu 60 rijdt wil ik weten hoe ik meer toeren/vermogen kan krijgen zonder veel in te boeten qua powerband. Aanpassen inlaat ook gelezen, huiswerk wel gedaan.

    Voor een aantal doorgewinterde jongens van jullie is dit waarschijnlijk makkelijk te beredeneren. Dus zonder naar mijn eigen setup te kijken. Zou iemand kunnen vertellen wat er gebeurt als ik dus alleen de openingstiming aanpas en niet de timing van het afsluiten, en viceversa. Wat zouden de voordelen zijn van een alleen aangepaste openen en wat van een aangepast sluiten?

    Wie biedt?

    #208400

    Vespaatje
    Donateur
    Berichten: 635

    Even uit mijn hoofd:
    Een snorkrukas opent vroeg en sluit vroeg, een bromkrukas opent laat en sluit laat.
    Vroeg openen en vroeg sluiten komt het optrekken ten goede, dus bij lage toeren.
    Laat openen en laat sluiten is gunstig voor een hoge top, bij hoge toeren.

    Echter wil jij, afhankelijk van de krukas, je timing veranderen aan de openings- of sluitkant.
    Op een standaard blok zal dit alleen zorgen voor (veeeeel) slechter optrekken, omdat de inlaatopening te lang is.

    Mijn ervaring is dat de inlaat licht vergroten genoeg is om hard te rijden. Bij al mijn blokken is de inlaat lichtelijk vergroot, optrekken gaat dus goed met zowel 50cc als 70cc en de top is net zo hoog als bij een maximaal gevijlde inlaat.

    #208401

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Ik denk dat je het beste even een gradenschijf kan downloaden en uitprinten. en dan de How To van Avrid “krukas berekenen” er bij pakken. Dan kan je jouw waardes vergelijken met die van de How To.

    Het is niet altijd een kwestie van beredeneren, een beetje aanvoelen en inschatten van wat het beste past bij jouw cilinder inhoud, en de aanpassingen die je al gedaan hebt, is in dit geval de beste remedie.;)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.