12V vs 6V vliegwiel

Home Forums Techniek Elektrisch 12V vs 6V vliegwiel

This topic contains 7 reacties, has 2 deelnemers, and was last updated by AA-T 4 years, 6 months geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
  • #789929

    Thijs_DR_Evo
    Topic starter
    Berichten: 269

    Helaas is mijn lichtspoel eergisteren doorgefikt en nu ben ik aan het overwegen wat daarmee te gaan doen. Als ik mij niet vergis hebben de latere Vespa’s allemaal een 12V DC systeem, maar die hebben ook CDI onsteking. (en ik een CP blok)

    Wat ik me afvraag is zit er qua magneet verschil tussen een CP 6VAC blok en een CDI 12VDC blok? Dwz, meer polen op de magneet, ander materiaal / veldsterkte? Of kan ik met mijn huidige CP vliegwiel ook een 12V spoel aan de gang krijgen?

    Ik ben me er van bewust dat er dan ook een gelijkrichter / spanningsregelaar moet komen ;).

    #789941

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Je vergist je toch 😉 Latere modellen geven ook gewoon wisselstroom af namelijk.

    Er zijn inderdaad twee verschillende ontstekingen, contactpunten en elektronisch. De onderdelen kunnen onderling niet uitgewisseld of gecombineerd worden. Je moet dus echt kiezen voor één van de twee.
    Dat begint al bij je carter, elektronische ontsteking past niet op een contactpunten carter, en andersom natuurlijk ook niet.

    Bij contactpunten heb je een bultje losse onderdelen achter het vliegwiel (contactpunten, condensator, ontstekingsspoel en lichtspoel). De lichtspoel kan je dus gewoon los vervangen.

    #789960

    Thijs_DR_Evo
    Topic starter
    Berichten: 269

    Dat de blokken niet hetzelfde waren wist ik idd, heb hier nog een half compleet electrisch blok liggen nl. Mij gaat het echter puur om de lichtspoel, deze wil ik upgraden naar 12V. De vraag is of dat kan met een CP vliegwiel of dat de 12V versie ook meer polen in het vliegwiel heeft zitten of niet. Spoel opnieuw wikkelen kan ik eventueel zelf wel met wat geduld ;).

    2
    #790010

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Ah zoo, je gaat de spoel opnieuw wikkelen 👍 Dacht dat je de boel wou combineren.

    Heb zo geen idee of er meer polen in een elektronisch vliegwiel zitten of niet. Kan zo ook niet even 2 vliegwielen voor je vergelijken.
    Maar ik zou niet kijken naar, of vergelijken met een elektronisch blok aangezien je de onderdelen toch niet kan combineren.

    Met deze formule bereken je het voltage van een spoel:
    B9B2BA67-03B4-4899-83BE-3AA1F2A9D9E0

    Vrij vertaald kan je uit deze formule ophalen dat je ongeacht het aantal polen, je de spanning ook kan verhogen door het aantal windingen te verhogen.

    Hou er wel rekening mee dat het koperdraad op een spoel ook nog een coating heeft. Zonder die coating zal je spoel niet héél lang meegaan.

    Nou je vraag is beantwoord (toch?) ben ik wel benieuwd waarom je wil ‘upgraden’ naar een 12v spoel? Wat zijn de plannen? 😁

    Edit: m’n eigen bericht en like gegeven 😳 gevalletje te dikke vingers 😂

    1
    #790069

    Thijs_DR_Evo
    Topic starter
    Berichten: 269

    Ik wil vooral meer vermogen van de generator kunnen afnemen, want ik wil meer licht :). Meer vermogen bij 6V is inherent k*t vanwege de hoge stromen en daarbij benodigde draaddiktes. En als ik dan toch bezig ben zou ik het liefste er direct 12V gelijkspanning van willen maken, dan blijven de lampen ook wat langer heel.

    Eerst maar eens kijken of het allemaal haalbaar is qua tijd en zo.

    #790072

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Draaddikte bij wisselspanning valt wel mee toch? Voor gelijkstroom heb je vaak juist dikkere kabels nodig.

    Lampjes die snel doorbranden heeft er juist vaak mee te maken dat het blokje een te hoge spanning levert. Heb het bij m’n elektronische blok eens gemeten en dat liep op tot boven de 30, 50 en 70 volt (afhankelijk van welke spoel ik aan het meten was).

    Als ik naar je naam kijk beeld ik me zo in dat je met een 65DR rijdt? Grote kans dat bij jou ook de spanning veel te hoog opliep.
    Misschien eerst eens meten voordat je een spoel opnieuw gaat wikkelen?
    Nou wordt dat natuurlijk lastig als je lichtspoel is doorgebrand, maar wie weet is er iemand in de omgeving die je even een spoel wil lenen.

    #790141

    Thijs_DR_Evo
    Topic starter
    Berichten: 269

    Het idee is 12V wissel naar buiten en daar gelijkrichten. Maar ik ben er inmiddels achter dat het max vermogen begrensd is door de veldsterkte van de magneet -> gaat em niet worden dus.

    65DR heb ik er sinds vandaag weer onder liggen idd, voorheen de Polini H2O, die ligt nu even uit elkaar. Ik moet zeggen dat die Polini met zijn 41,4 mm vs 43 mm DR toch wel echt een verrektes mooi cilindertje is.

    Weet jij toevallig zo hoeveel ohm die spoel moet zijn? Ik heb hier nog kratten vol spul van 20 jaar geleden met tig spoelen, daar zal ongetwijfeld wel een goeie tussen zitten.

    #790145

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    De stroom blijft gelijk als het toerental oploopt en de spanning neemt toe inderdaad. Maar er is nog hoop 😉 lees je even in over transformatoren. Kleine spoiler:

    Doordat de secundaire spoel vaak een veel lager aantal wikkelingen heeft, is er ruimte voor dikkere draad, waarbij bij deze lagere spanning een grotere stroom kan worden afgenomen.
    Bron: Wikipedia

    Hoeveel ohm een spoel ongeveer moet zijn kan je hier terugvinden: How to: Waardes van spoelen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.