Spie vervangen:?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Spie vervangen:?

This topic contains 17 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by Docs 14 years, 2 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Gebruiker
  • #210271

    Imbathijs
    Topic starter
    Berichten: 43

    Goedemiddag!

    Ik had laatst een vraag over een tikkende brommer, nu is mij verteld dat mijn spie kapot is.
    Dus ik naar mijn bromboer en heb een nieuwe spie gekocht, maar ik heb geen flauw idee hoe ik mijn spie moet vervangen 😕 laat staan waar ik deze kan vinden, of wat hij doet (op exploded vieuws zweeft de spie ergens leuk bij de krukas.. )

    help mij alstublieft!

    mvg

    #230514

    vespa rider
    Bijdrager
    Berichten: 396

    je haalt je blok eruit.
    dan heb je je vliegwiel, die haal je eraf met een vliegwieltrekker of een andere truc.
    dan zie je ontsteking en krukas. Dan zie je waar de krukas je carter in gaat een soort stokje op je krukas. dat stokje kun je eruit trekken dan zie je dat het een spie is. dan doe je de nieuwe erin.

    #230515

    Docs
    Donateur
    Berichten: 2715

    Dat afgebroken stukje waar het tegenaan kijkt(wat bij mij toevallig ook afgebroken was), dat uitsteekt bij de krukas is je spie;)

    #230516

    Imbathijs
    Topic starter
    Berichten: 43

    spie is een stokje? 😐
    ik heb een halve maan- vormige spie gekocht 😮

    *newb aan het werk*

    okee geweldig .. nouja toch bedankt!

    #230517

    Docs
    Donateur
    Berichten: 2715

    spie is ook een halve maan;) als je je vliegwiel er af haald zul je het zelfde zien als de foto, dan kom je er wel uit denk ik;)

    #230518

    Imbathijs
    Topic starter
    Berichten: 43

    Ah okee toff!

    toch nog één vraagje, moet mijn hele blok los van mijn frame worden gehaald? of kan ik mijn carter er tussenuit halen?

    ik ben een beetje newb, excuses :lol

    #221615

    vespa rider
    Bijdrager
    Berichten: 396

    ja moet los.

    #221618

    green_white
    Bijdrager
    Berichten: 354

    uitlaat eraf > carburateur en filter eraf > koppeling eraf > blok eronder weg > vliegwiel eraf

    #230527

    Imbathijs
    Topic starter
    Berichten: 43

    Met jullie hulp ben ik al een stuk verder gekomen! alleen ik en mijn vader lopen nu echt vast.

    ik heb even foto’s gemaakt voor de duidelijkheid.. alles is los, we krijgen alleen mijn carter er niet onder vandaan.

    http://www.mijnalbum.nl/Album=BSTB6JDA

    Dat ronde ding (koppelinghuis? mijn koppeling zat er in ieder geval in) zit vast aan mijn carter / vliegwiel waardoor ik die 2 niet uit mijn subframe krijg! moet ik dat ronde geval losmaken met zo’n vliegwieltrekker? want wij hebben geen idee hoe dat los moet!

    Heel erg bedankt alvast

    #230530

    henny
    Bijdrager
    Berichten: 234

    je koppelingshuis kun je er normaalgesproken zo afschuiven.
    lukt dit niet, gebruik dan een beetje geweld.

    #230531

    dennisje
    Bijdrager
    Berichten: 154

    je kan als het vast zit even wd-40 er tussen of elke soort kruipolie:P gebruik een stevige schroeven draaier en wringen ermee ik weet ook nog dat die er niet afging heb had geklopt en gedaan met een schroevendraaier en hamer uiteindelijk is het wel gelukt;)

    #230532

    Ewous
    Bijdrager
    Berichten: 252

    Even de bus die tussen je koppelingshuis en je krukas zit, goed inspuiten met wd40.
    Dan een poulie trekker gebruiken om hem los te maken.
    heb je deze niet, draai dan de moer waar je koppeling mee vast zat weer op de krukas laat het draad niet doorsteken.
    houd dan met je hand de koppelingshuis vast en tik zachtjes met een bankhamer op de krukas en de moer.
    als het goed is schrikt hij dan wel los.
    wil dit nog niet lukken dan kan je de boel nog warm stoken en het dan nog eens proberen.

    #221430

    Imbathijs
    Topic starter
    Berichten: 43

    Okee mensen!

    het is gelukt! met aardig wat hulp van forumleden (zonder jullie was het nooit gelukt, thanks!:thumb)

    ik heb nog wat foto’s van de binnenkant van mijn carter geupload ( *klik* http://www.mijnalbum.nl/Album=BSTB6JDA *klik* )
    zouden jullie even kunnen kijken of het er allemaal nog goed uitziet.. misschien moet ik iets vervangen van mijn carter ofzo en even of mijn startsegmenten “goed om” zitten

    nogmaals bedankt mensen!

    #221165

    vespa rider
    Bijdrager
    Berichten: 396

    Ja het zit allemaal goed. maar je kunt beter die veertjes in je startsegmenten eruit halen. dan staat je brommer in 1 meter aan.

    #230539

    Imbathijs
    Topic starter
    Berichten: 43

    Helaas zit ik nogsteeds met een niet werkende brommer.
    Als ik mijn brommer achteruit beweeg voel ik weerstand en mijn koppeling tikt / ratelt (ik zal hier morgenochtend een filmpje van proberen te maken en posten) voor zover ik weet zit alles er correct op.
    het getik komt overduidelijk uit mijn koppeling, ik kan mijn koppelingshuis zien schudden als ik die weerstand voel.

    zitten mijn startsegmenten dan toch verkeerd om? (zie mijn vorige post voor link naar foto’s)

    vraag 2..
    vespa rider zegt hierboven dat ik mijn veertjes uit mijn startsegmenten kan halen. wat ik niet snap is waarom die dingen er dan uberhaupt zitten als mijn brommer beter start zonder. kan iemand dit uitleggen?

    Nogmaals bedankt!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.