Nieuw in de scooters, loopt niet lekker

Home Forums Techniek Problemen oplossen Nieuw in de scooters, loopt niet lekker

This topic contains 3 reacties, has 2 deelnemers, and was last updated by SuperSi 6 days, 1 hour geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker

Gilisz
    Topic starter

Beste Mensen, Ik ben sinds een week eigenaar van de Vespa Ciao Mix.
    Ik heb in mijn jeugd wel een scooter gehad maar nooit hoeven sleutelen.
    Ben dus beetje zeer onhandig.
    Nu heb ik een Snor gekocht die 5maanden heeft stilgestaan. Er is mij verteld dat hij daarvoor 30km/h liep.

Heb meteen de benzine vervangen, en ben vervolgens stukje gaan rijden. Liep goed stationair, maar topsnelheid 16km/h. Dus samen met een vriend, de carburateur en luchtfilter schoongemaakt. Maar loopt nog steeds 16km/h. Het voelt nu ook echt alsof hij een beetje inhoud en een beetje stottert.  Nu wil ik hem niet opvoeren, maar eerst achterhalen waarom hij zo langzaam loopt. Dit is voor mij de eerste keer dat ik aan een scooter of iets dergelijk sleutel, dus ken niet alles en het is voor mij niet vanzelf sprekend.

Tijdens het knutselen viel mij een paar dingen op. Volgens mij heb ik een vrij standaard setup. (weet niet goed hoe ik mijn carburateur moet opmeten maar opening naar motor is 12 mm). Sproeier 50. Poeili 90. En bougie zag net wat donkerbruin er uit, licht vettig. Er is altijd op gereden met standaard mengsmering van de pomp.

Iemand een idee waar ik de focus op moet leggen? 16km/h is echt wel beetje heel langzaam. Indien nodig kan ik altijd filmpje maken of foto’s sturen .

Mvg Gilisz

SuperSi
    Bijdrager

Hoi Gilisz,

Gefeliciteerd met een van de leukste brommers van nederland.

Zoals ik jouw verhaal aanhoor klinkt het alsof je brandstof/lucht mengsel niet goed is waardoor de verbranding niet goed is.
    Je sproeier maat is voor een standaard brommer aan de rijke kant. Mijn ooit standaard snorciao kwam met originele sproeier maat 37. Welke maar jij nu nodig hebt is afhankelijk van een aantal factoren.
    Namelijk:
    Luchtfilter
    Carburateur
    Carter en krukas
    Cilinder
    En de uitlaat

De maat van je carb kan je vinden op het schuine “dakje” waar de klembout doorheen gaat
    carb maat

Ik doe even de aanname dat je brommer nog standaard is.
    In dat geval zou je best een paar sproeier maten naar beneden kunnen.
    Je moet dus gaan afstellen. Ik zal je mijn methode vertellen hoe ik het doe.
    Zoals je zegt houd je brommer in stottert hij. Dit gebeurd waarschijnlijk als je vol gas gaat.
    Je Hebt nu sproeier 50 dus je doet er goed aan om een setje 48-46-44-42-40 te bestellen.
    https://www.jmpbonderdelen.nl/sproeierset-dellorto-5mm-40-50-6-stuks.html
    Nu ga je naar beneden afbouwen tot het stotteren weg is. Dan heb je de jusite sproeier.
    Ga NIET nog verder naar beneden, ook al loopt hij dan beter of sneller. Dit verhoogt alleen maar je kans op warm/vastlopers en schade.

Filmpjes zijn altijd welkom, makkelijkst is om het te uploaden naar youtube en dan de link hier te posten.

Mengsmering aan de pomp kan van discutabele kwaliteit zijn.
    Het beste is om zelf te mengen met een kwaliteit volsynthetische olie van een goed merk.
    Castrol RS 2takt word veel gebruikt.
    Even een jerrycan halen, 10 of 20liter is handig, hoef je niet zo vaak te vullen. En een maatbeker die je niet in de keuken gebruikt.
    Lekker 1:50 smeren, is genoeg voor een standaard blokje.

Hopelijk is het genoeg informatie en duidelijk voor je.
    Als je meer vragen hebt stel ze gerust.

Succes!

Gilisz
    Topic starter

Dank je wel SuperSI,

Mijn carburateur is dan een 12/7. Ik ga sproeiers bestellen. Je zou je de methode nog kunnen vermelden ?

Mvg
    Gilisz

SuperSi
    Bijdrager

Zoals je zegt houd je brommer in stottert hij. Dit gebeurd waarschijnlijk als je vol gas gaat.
    Nu ga je naar beneden afbouwen in sproeier maat tot het stotteren weg is. Dan heb je de juiste sproeier.
    Ga NIET nog verder naar beneden, ook al loopt hij dan beter of sneller. Dit verhoogt alleen maar je kans op warm/vastlopers en schade.

Onze brommers hebben geen luchtschroef zoals scooters die wel hebben.
    Alleen een stationair schroef. Met de klok mee draaien word je stationair hoger en vice versa.
    Stationair moet je wel afstellen als je brommer warm is.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.