Moeilijk starten

Home Forums Techniek Problemen oplossen Moeilijk starten

This topic contains 11 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Jelmer300 – Vespa SI 1 week geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker

Anoniem

Hoi mensen van Vespa Ciao,
    Ik heb een probleem met het starten van mijn Ciao, (de setup hiernaast).
    Als hij koud is en ik pak hem uit de schuur zet ik het benzine kraantje open, de choke aan en dan is een een duw geven van 2 tot 3 meter en hij loopt. Hij loopt niet meteen lekker stationair dat is al punt 1 maar dat zou kunnen liggen aan dat het blokje nog koud is. Want zodra hij warm is loopt hij stationair. Maar als hij warm is en ik zet hem uit, en ik wil binnen een uur de brommer weer aanlopen gaat hij veel moeilijker aan. Dan loop ik soms wel 20 meter zo hard als ik kan voordat hij aanslaat. Hoe is dit op te lossen?
    Alvast bedankt!

wim v8
    Bijdrager

Punt1 komt waarschijnlijk door het koudere weer en de choke. Als je volgas geeft gaat de choke er al meteen automatisch van af, mischien niet meteen volgas dan blijft de choke nog even aan staan.
    Een motor moet altijd even warm worden, vaak rijd ie dan na een minuut of 10 rijden alweer goed.
    Bij punt twee: gaat het motortje wel rond tijdens het aanlopen maar wil niet aanslaan?
    Of ook weer door de kou, en moet je alweer met de choke.
    Proberen maar.
    En belangrijk, het is zo ineens gekomen, of is er iets veranderd??

Gr. Wim.

Anoniem

Punt 1 dacht ik zelf ook al.
    Maar punt 2 het is zo ineens gekomen, dat vind ik ook best vreemd. Ik weet niet of het blokje rond gaat, ik voel namelijk geen weerstand op zon moment.
    Er is niks aan veranderd verder.

zevenenergie
    Forum Goeroe

@Nickwit
    Ik weet niet of het blokje rond gaat, ik voel namelijk geen weerstand op zon moment.

Supper vaag, als je dat al niet weet, hoe moeten we je dan helpen? 😕

Guido
    Donateur

Dat probleem had ik ook. Ik heb tien de startveertjes in de koppeling verwijderd.

Anoniem

Guido :
    Dat probleem had ik ook. Ik heb tien de startveertjes in de koppeling verwijderd.

Ik zal dit binnenkort even proberen dankjewel!

wim v8
    Bijdrager

Maar je moet toch weten of je motortje ronddraait tijden het “aanrennen” en dan gewoon niet wil aanslaan?
    Of lijkt het alsof je met een fiets rent en er gebeurt niets daaronder? Dan is het je startkoppeling.
    Ik denk dat het niet je startkoppeling is omdat hij de eerste keer(koud) wel gewoon start.

Gr. Wim.

Anoniem

wim v8 :
    Maar je moet toch weten of je motortje ronddraait tijden het “aanrennen” en dan gewoon niet wil aanslaan?
    Of lijkt het alsof je met een fiets rent en er gebeurt niets daaronder? Dan is het je startkoppeling.
    Ik denk dat het niet je startkoppeling is omdat hij de eerste keer(koud) wel gewoon start.

Gr. Wim.

Ik heb even gereden toen de brommer uitgezet en hem weer aangelopen. Het was inderdaad zoals jij het zegt met een fiets rennen zonder resultaat.
    Maar na 20 meter ongeveer pakte hij hem toch, dan voel ik ineens weer de weerstand en dan draait hij ook weer.
    Terwijl dat als hij koud is ik wel meteen de weerstand voel.

wim v8
    Bijdrager

Knijp je in beide gevallen de decompresseur er even bij?
    Zo ja,Staat je snaar nog goed op spanning? Anders ook even koppeling losmaken en alles schoonmaken en controleren op slijtage en zo nodig onderdelen vervangen. Ik ga er in beide gevallen van uit dat je warme motor niet draait bij het aanrennen. Maar als de koppeling dan eenmaal “pakt”(na 20 meter zeg je) wel gewoon aanslaat.

Gr. Wim.

Anoniem

wim v8 :
    Knijp je in beide gevallen de decompresseur er even bij?
    Zo ja,Staat je snaar nog goed op spanning? Anders ook even koppeling losmaken en alles schoonmaken en controleren op slijtage en zo nodig onderdelen vervangen. Ik ga er in beide gevallen van uit dat je warme motor niet draait bij het aanrennen. Maar als de koppeling dan eenmaal “pakt”(na 20 meter zeg je) wel gewoon aanslaat.

Gr. Wim.

Decompresseur altijd in bij het starten, natuur niet zo lang dat er een knal uit komt lijkt me namelijk niet geweldig goed. Heb dit zelf 1 keer gehad en daarna ervokr gezorgt dat dat niet meer gebeurde. V-Snaar staat ook goed strak, koppeling zal ik morgen naar kijken of deze smerig is of iets dergelijks. Slijtage van de koppelings segmentjes lijkt me sterk, aangezien ik deze afgelopen zomer vervangen heb. Maar misschien zijn de start segmentjes wel slecht. Deze heb ik namelijk niet vervangen. Heb je verder nog puntjes wat ik zou kunnen controleren? Dan doe ik dat morgenmiddag direkt allemaal.

wim v8
    Bijdrager

Het gaat natuurlijk om de startsegmentjes.

Dus schoonmaken, niet met vet en olie aan de voeringen zitten.
    Kijken/voelen of het hele gebeuren nog lekker soepel gaat.

Als de voering dun is nieuwe monteren.

https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/koppeling/startsegmentset-citta-ciao.html

Gr. Wim.

Jelmer300 – Vespa SI
    Bijdrager

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.