Lagers passen niet

Home Forums Techniek Problemen oplossen Lagers passen niet

This topic contains 6 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by dirkwim 6 years, 11 months geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
  • #212066

    bartklumpenaar
    Topic starter
    Berichten: 205

    Ik ben bezig om mijn krukas te voorzien van nieuwe lagers.
    Heb de lagers in pannetje gelegd, en het kookt dus 90+ graden zijn ze wel.

    Krukas ligt in de vriezer, maar ik krijg de lagers er niet op.
    Aan de ontstekingskant komt het lager tot het gedeelte waar die op hoort te komen.

    Moet ik er dan op gaan tikken ?
    Hoor namelijk van iedereen dat het allemaal zo op elkaar hoort te glijden als je het verwarmt en vriest.

    #243216

    Vespaatje
    Donateur
    Berichten: 635

    Dan heb je een krukas met goede lagerpassingen 😉
    Ik verwarm mijn lagers meestal tot 180 graden in de oven, dan glijden ze er zo over.
    Laatst heb ik ze ook door middel van een ijzeren plaat op het fornuis verwarmt, dat ging ook prima totdat de olie vlam vatte 😛

    #243217

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Om te beginnen zou ik de krukas eerst uit de vriezer halen, in zo,n kleine ruimte kan je niet lekker werken.

    Lagers mogen niet warmer gestookt worden dan 110 graden dus dat water pannetje is een goede methode ik doe ze met zakje en al er om heen er in.
    Helaas lukt het mij ook nooit om de er helemaal om heen te laten vallen, dus ik gebruik altijd een buisje om ze er omheen te tikken, hier voor schuif ik altijd een plaat van 10 mm dik tussen de krukwangen (plaat ook in de vriezer leggen)

    Als je gaat tikken zorg dan dat je hamer en het buisje goed schoon zijn want bij het tikken valt het vuil er af, recht in je lagers 😉

    #243218

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030
    #243220

    dirkwim
    Bijdrager
    Berichten: 193

    Pannetje 2 takt olie en dat opwarmen. Ik haal dan zo nu en dan de lager eruit en met dan de temperatuur. Tegen de 100 graden gaan ze met gemak om de krukas

    #243221

    bartklumpenaar
    Topic starter
    Berichten: 205

    Bedankt voor de reacties, ik heb ze er uiteindelijk omheen gekregen door een pijpsleutel te gebruiken.
    Maar dit is een krukas uit een tiffany blok, dus ik ga er vanuit dat hier niet veel mee is gebeurd.
    Tis dus wss een mooi nieuw krukasje.

    Dit topic kan misschien wel handig zijn voor andere mensen omdat ik zelf geen info hierover kon vinden op dit forum.

    Voor mij kan die dicht

    #243222

    dirkwim
    Bijdrager
    Berichten: 193

    Toch ben ik met die methode altijd bang dat je daarmee je lagerpassingen aantast

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.