krukas probleem, hulp nodig!!!

Home Forums Techniek Problemen oplossen krukas probleem, hulp nodig!!!

This topic contains 15 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by masters 16 years, 9 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
  • #209097

    masters
    Topic starter
    Berichten: 132

    het zit zo, ik heb een tweedehands krukas gekocht via dit forum. toen ik deze in gekocht had kon die drijfstang gewoon draaien etc. dus ik dacht dat hij goed was(zal ook wel zo zijn). krukas is gevroren, lagers erom, krukas+lagers ingevroren kijken of lagers draaien(draaien) drijfstang draaide ook nog(wel stroef maar komt door de kou) carters verhit en krukas erin gezet. de zelfde dag nog aan de krukas gedraaid en ging prima. dag erna nog es draaien en blijkt dat ie niet meer kan draaien(kleein stukje leg ik zo uit) dus ik met alle kracht proberen te draaien maar lukt gewoon niet. ik gekeken wat er was en wat bleek: de drijfstang zat vast tussen de wangen van de krukas(kon niet draaien). ik flink pissig en carters weer uit elkaar gehaald(er heeft in deze tijd nog steeds geen cilinder op gezeten!). krukas eruit en lagers draaien gewoon, maar die drijfstang zit nog steeds moer vast(heb van alles geprobeert maar draait gewoon niet) dus nu is mijn vraag: wat kan er gebeurd zijn? zouw het kunnen dat deze krukas ooit eens is vast gelopen? heb ik hem gemolt?(dan vraag ik me af hoe) is ie zover gekrompen en uitgezet dat het niet meer past?
    iemand een idee?
    (foto’s en filmpje komen binnekort)

    alvast bedankt

    #226403

    masters
    Topic starter
    Berichten: 132

    weet niemand hier iets van?:(

    #226404

    .-{2F4OV}-.

    Het zal idd wel door t verwarmen/bevriezen komen;) Hierdoor is er iets gebeurt waardoor hij vast staat. Heb je m nog n keer in vriezer gelegd en geprobeert te draaien? Of te verwarmen en dan proberen te draaien?

    Kzou dur niet te veel mee kloten;) Is de tijd niet waard. Wat kost nou n 2e hands krukasje…

    #226405

    woe
    Bijdrager
    Berichten: 708

    heb je wel van die ringen tussen je krukas en je lagers gezet?

    anders moet je ff tikken op de carter als dat ding in elkaar zit, of ff verwarmen
    misschien staat ie nog onder spanning

    #226406

    heuvel85
    Bijdrager
    Berichten: 379

    zit er wel genoeg ruimte tussen de wangen, ringen, drijfstang?
    daar moet dik 0,8mm tussne zitten namelijk!

    #226407

    TimoO_
    Donateur
    Berichten: 3977

    hm effe met voelermaatje ertussen dus.

    #226408

    masters
    Topic starter
    Berichten: 132

    aan de lagers zal het niet liggen(zit shim ring tussen ofzoiets) maar wat heuvel 85 zegt, zouw je dat aan kunnen passen?

    @2f4ov: ik heb dat nog niet geprobeerd, ik zal het een proberen, ik had em eerst ook roestvrij gemaakt, met staalwol(resten weg geblazen met compressor) maar na dat ik hem uit het carter haalde zat ie helemaal onder de rest egt heel wazig. ik zal eens proberen wat jij zegt van verhitten en invriezen mischien dat ie t dan wel doet

    #226409

    heuvel85
    Bijdrager
    Berichten: 379

    je kan de speling aanpassen..maar dat moet onder een pers en daarna moet hij dan wel weer gebalanceerd worden..

    die shimringen..zoals je dat noemt..dat is het niet..dit zijn slijtringen..deze zijn van bronz en zijn ervoor om slijtage van drijfstang tegen wangen te voorkomen..en zeker moet daar ene goede speling tussen zitten..
    anders krijg je bij een goed warm blok dat de drijfstang niet meer kan uitzetten omdat de ruimte te klein is..

    ik denk ook dat je het gewoon nog ene x moet invriezen en of verwarmen..
    nooit geschoten is altijd mis!

    #226411

    barry
    Donateur
    Berichten: 3707

    Ik heb al massa’s krukassen ingevroren & verhit & nooit een probleem ondervonden.Heb ze zelfs al in droogijs & vloeibare zuurstof gestopt.Niets aan de hand.
    Volgens mij is er gewoon wat mis met de krukas,want een naaldlager gaat niet zo snel stuk,of je moest deze echt mishandelen.

    #226412

    Ties
    Bijdrager
    Berichten: 767

    ik zie het woord naallager nergens staan.

    je zou tog nog kunnen proberen druk eraf te slaan met hamertikkie..

    heb je de bouten, toen je de carters weer op elkaar zette wel geleidelijk aan gedraaid? miss zit daar de fout.
    daarnaast zou het zo kunnen zijn dat je shimringen er niet tussen zitten, maar lees dat je die er wel gewoon goed tussen hebt gezet.
    het zal tog niet zo zijn dat je een volle wangen kruk hebt he, want in dat geval hoeven er geen shimringen tussen.
    (vast niet, maar wou het tog even genoemd hebben)

    #226413

    barry
    Donateur
    Berichten: 3707

    Er zit nochtans een naaldlager op het bigend.

    #226414

    henny
    Bijdrager
    Berichten: 234

    is er soms iets gaan roesten, omdat ie in de vriezer heeft gelegen??

    #226453

    masters
    Topic starter
    Berichten: 132

    ja hij zit onder de roest(no kidding) maar of dit ook tussen de wangen zit? en nee tis gewoon een standaard krukas

    #226454

    TimoO_
    Donateur
    Berichten: 3977

    is hij gaan roesten in het carter? want toen ik hem je gaf zaten er maar een paar spatjes roest op of niet?

    maar wat ik niet snap, is dat het de ene dag wel goed draait en de dag daarna niet meer.

    #226455

    eddi
    Bijdrager
    Berichten: 307

    waarschijnlijk zit er nog een beetje van dat staalwol tussen je bigend lager, vanwege het schoonblazen met de compressor kunnen er deeltjes tussen komen, normaal gesproken kan je drijfstang nooit vast komen te zitten… zeker niet als je kruk niet uit elkaar geperst is geweest( nieuwe drijfstang bv)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.