Krukas Keerring vervangen? Hoe?

Home Forums Techniek Motorisch Krukas Keerring vervangen? Hoe?

This topic contains 20 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Peppie1980 3 years, 11 months geleden.

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Gebruiker
  • #796095

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Kijk maar eens op:

    Dan hoef ik niks meer uit te leggen!
    (als je goed oplet zie je begin filmpje een mini-inlaat, later is gat veel groter)

    O ja, toch wel iets aan toe te voegen……………….
    Iets wat ik bij sleutelen aan de motor ook steeds vaker doe. Maak foto’s!
    Bijv. Na afgenomen vliegwiel: Hoe de draden lopen voordat je de spoelen verwijdert.

    #796117

    JJB
    Topic starter
    Berichten: 23

    Dank. Duidelijker kan haast niet. Goede uitleg en hij vertelt duidelijk wat hij doet. Beetje lang misschien, maar voor een eerste keer weet je dan wel wat je te wachten staat.

    #796370

    JJB
    Topic starter
    Berichten: 23

    Nou, dat viel eigenlijk best mee en leuk om te doen vandaag. De olielekkage werd wel duidelijk toen de oliekeerring er zowat los in bleek te liggen. Ipv een stuur past de originele bougiesleutel ook perfect om de lagers trouwens! Was overigens vergeten de rechter oliekeerring (kant van het oliepompje) mee te bestellen, dus die moet er nog even achteraan. Verder wees het zichzelf eigenlijk wel, dankzij alle goede aanwijzingen. Alles is dankzij een verfroller-bakje met wasbenzine weer mooi schoon geworden.

    Ik ben er bijna. Alleen….. De krukas draait nog niet soepel rond, als ik de 5 bouten van het kleine carter  aandraai, dan gaat hij minder soepel lopen. Een andere volgorde van aandraaien helpt hierbij niet. Er zit dus iets nog niet helemaal spanningsvrij. De shimmy ringen zitten er netjes tussen en de lagers (zeker de goede op de goede plek) vielen soepel op hun plek over de koude krukas, toen ze uit de oven kwamen. In bovenstaand filmpje zie je die man er met een rubber/kunsstof hamer nog een paar tikken op geven. Dat heb ik geprobeerd. Moet ik het geheel nog een keer warmstoken en er dan een paar tikken op geven, om het spanningsvrij te laten sluiten? Of is er nog een andere handige truc?

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 11 months geleden door JJB.
    #796372

    Peppie1980
    Bijdrager
    Berichten: 112

    Klopt! Als je de bouten aandraait gaat je krukas vaak wat stroever. Ik pak altijd een gewone stalen hamer en geef rustig een paar tikken op de platte vlakjes en paar precies op het midden. Het geluid zal dan ook beetje veranderen. Keer of 5 á 6. Tot ie lekker soepel gaat. Succes en goed bezig!

    #796375

    JJB
    Topic starter
    Berichten: 23

    Merci Peppie! Heb het weer een beetje opgestookt toen het aangedraaid was. Paar tikkies erop en nu loopt het mooi soepel.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 11 months geleden door JJB.
    #796397

    Peppie1980
    Bijdrager
    Berichten: 112

    Nice!

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.