Knal

Home Forums Algemeen Kroeg praatjes Knal

This topic contains 4 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 3 days, 8 hours geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker

zevenenergie
    Topic starter

Vandaag wilde ik even een nieuw achter bandje er omheen doen. Maar hij wilde niet goed om de velg.
    Vaak als je hem wat harder op pompt en je smeert hem in met banden vet ,wil hij wel eens op zijn plaats schieten.
    Dus ik bij de benzinepomp de bandenpomp op 5 bar ingesteld (ging niet hoger)
    Met dit als resultaat:
    IMG_1289IMG_1290
    😛

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 days, 6 hours geleden door zevenenergie.

mean-machine
    Bijdrager

Lijkt weinig meer aan te redden.

Wat ik meestal doe met ‘onwillige banden’ om deze om de velg leggen is de hiel aan beide zijden goed insmeren met afwasmiddel en dan oppompen tot ca 0.2bar. Bij deze druk de wangen masseren zodat de hiel max goed in de velgrand komt te liggen. Daarna flink op overdruk brengen. Nee, dus niet laten knallen!
    Half leeg laten lopen en daarna pas de gewenste druk.

JT
    Bijdrager

Heftig. Jammer van je banden. Gelijk seperatie van de buitenband en een klapband met de binnenband. Meestal ligt de band te lang op z’n zij of is belast op de zijkant. Zie tegenwoordig veel banden met opvulling rondom om dit te voorkomen. Gewoon bandenvet gebruiken net als bij autobanden en dan druk je deze met de steel van bijvoorbeeld een vuistje het laatste stukje zo op de velg. Hopelijk gaat het volgende setje beter 😉

mean-machine
    Bijdrager

De achterband die ik nu achter erop heb liggen dat is zo’n goedkope China-kauwgombal. Toen ik ‘m kocht zat er een beste bochel in. Mss paar jaar onderop in de container gelegen? De band was vanaf de zijkant gezien helemaal platgedrukt. Zelfs de binnenband erin krijgen was moeilijk.
    Nee, die band kostte bijna nix, maar bij montage was het dubbele ellende.

Meestal krijg ik banden best wel snel op een velg, maar dit was andere koek.
    Met mijn methode als hierboven beschreven, deze band er toch wel op gekregen.
    Maar met al het gedoe is goedkoop eigenlijk toch duurkoop.
    Volgende keer toch maar iets duurdere kopen!

zevenenergie
    Topic starter

Nou het was meer dat hij er gewoon goed omheen ging maar tijdens het rijden hobbelde, omdat hij  aan 1 kant niet goed in de rand van de velg gedrukt werd.

Ik heb wel eerder een band flink onder druk gezet en dan zie je hem gewoon netjes op zijn plaats komen en dan rijd hij daar na prima. Soms moet je er wel 9 bar opzetten.

Nu explodeerde hij bij 5 bar. En knalde aan beide kanten van de velg er af.
    Het was een behoorlijke knal maar het viel nog mee:
    Screenshot_2021-02-21 Gaskachel veroorzaakt explosie bij een tankstation in Neede - 112 Achterhoek Nieuws

Ik heb het wel eens erger gehad.

• Deze reactie is gewijzigd 3 days, 8 hours geleden door zevenenergie.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.