Hoe kan een 50cc cilinders sneller zijn?

Home Forums Techniek Motorisch Hoe kan een 50cc cilinders sneller zijn?

This topic contains 4 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Jenoah 2 months geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker

Jenoah
    Topic starter

Hallo allemaal,

Op dit moment rijd ik met mijn Vespa Si op de top rond de 46 km per uur, maar dat zou van mij wel wat hoger mogen. Nu zit ik dan ook te denken om een nieuwe cilinder hiervoor te halen om toch wat meer koppeling en snelheid te halen tot hopelijk +/- 55km uur.

Ik heb dus lopen kijken op JMPB, maar er is alleen één ding wat ik niet snap en dat is hoe de ene 50cc sneller kan gaan dan de ander (na aanleiding van de reviews). Heeft dat te maken met hoe geoptimaliseerd de gaten erin zijn of hoe netjes ze zijn afgewerkt? Dus kan een nieuwe 50cc sneller zijn dan standaard cilinder?

Heeft het in mijn geval trouwens wel nut om een nieuwe 50cc (bijvoorbeeld de DR P10) te halen om de snelheid te halen die ik wil, of is een 60cc (of meer) daarvoor beter? Het liefst zou ik niet mijn carter aanpassen omdat ik mijzelf dat echt wel zie verknallen 😯

Mijn setup is:

• Standaard carter
    • 13/13 carb
    • Sproeier 50
    • Poelie 80
    • Gianelli Citypower
    • Standaard (?) luchtfilter

Ik hoor graag wat jullie denken en hoe het nou werkt!

(Excuses aan mod als dit de verkeerde plek is voor het topic)

Ben nog beetje een leek in het gebied van brommers. Excuses als ik eigenlijk gewoon iets doms zeg :P

zevenenergie
    Forum Goeroe

Even in vogelvlucht,

Misschien kan je je voor stellen dat een snelle cilinder die dus sneller rijd, meer toeren maakt per minuut. Dus de zuiger beweegt sneller heen en weer.

En als je dan naar de spoelpoorten en uitlaatpoort kijkt, dan zijn die, in een snelle cilinder, hoger ten opzichte van de zuiger dan bij een standaard cilinder,
    zodat ze langer openstaan en het dus mogelijk maken meer benzine mengsel door te laten.
    Vaak zijn er ook extra spoelpoorten in gemaakt om “de deur”groter te maken.
    Dus kan er meer mensel in de verbrandings kamer ontploffen wat resulteert in meer kracht op de zuiger.
    Een cilinder met meer cc heeft een dikkere zuiger en ontwikkelt meer druk op de drijfstang omdat het oppervlakte groter is.

Vermogen is koppel x  toerental.

Koppel is trekkracht, dus de kracht waarmee de zuiger naar beneden gedrukt wordt x de arm waar op hij drukt (de krukas).Uitgedrukt in Nm. (newton/meter)

Ik herhaal het allemaal nog even en ga er wat dieper op in.

Als je de poorten hoger maakt, kan een cilinder dezelfde druk uit oefenen op de zuiger bij een hoger toerental.

Als je alle onderdelen goed op elkaar afstemt word de druk op de zuiger nog groter en als dat dan ook nog eens bij een hoog toerental plaats vind dan heb je in eens heel veel meer vermogen.

Het gaat bij opvoeren niet alleen over het stromen van  het benzine-lucht mengsel door de poorten, maar er treden ook drukgolven op.
    In het inlaat traject, het carter, de spoelpoorten, in de cilinder en de belangrijkste….in de uitlaat treden dus drukgolven op.
    En de cilinder kan je dus af stemmen op die drukgolven, om tot maximale vulling van de verbranding kamer te komen.
    Dit afstemmen noemen we het zogenaamde; Tjoenen. (tunen)
    Een snelle cilinder is dus getjoent (getuned)
    Als je dat goed doet, gaat de uitlaat als pomp functioneren.Je krijgt dan drukvulling.

De uitlaat is bij het opvoeren naast de cilinder, het meest belangrijkste onderdeel.
    Als je bij een 50cc wegracer de uitlaat vervangt voor een standaard brommer uitlaat, ga je van 23pk naar 4 a 5 pk.
    Ik hoop dat ik het begrijpelijk heb opgeschreven. 😉

• Deze reactie is gewijzigd 2 months geleden door zevenenergie.

Ralf
    Bijdrager

maw, een 50cc is iets sneller en een 65cc veel sneller. Als je 55 km/u wilt rijden ga dan voor de 65cc, dat zou ik doen…

Robster
    Bijdrager

Vespa Ciao ( electronische ontsteking)  nieuw gekocht in 2004, katalysator uitlaat vervangen door korte Citypower, sportluchtfilter ( zwart schuim) iets grotere sproeier, groene trekveertjes in de koppeling, verder ALLES origineel, heeft nu ongeveer 5000 km gelopen op BP Ultimate met Castrol RS-2T 1:50, iets hogere bandenspanning, NGK BR7HS bougie.
    GPS top (rechtop zittend): 57 km/u. (teller 60 km/u) ikzelf weeg  ca.60kg.
    Altijd netjes warmdraaien, eerste km’s rustig rijden en dan gaaaaan…. 😉

Jenoah
    Topic starter

Even in vogelvlucht, Misschien kan je je voor stellen dat een snelle cilinder die dus sneller rijd, meer toeren maakt per minuut. Dus de zuiger beweegt sneller heen en weer. En als je dan naar de spoelpoorten en uitlaatpoort kijkt, dan zijn die, in een snelle cilinder, hoger ten opzichte van de zuiger dan bij een standaard cilinder, zodat ze langer openstaan en het dus mogelijk maken meer benzine mengsel door te laten. Vaak zijn er ook extra spoelpoorten in gemaakt om “de deur”groter te maken. Dus kan er meer mensel in de verbrandings kamer ontploffen wat resulteert in meer kracht op de zuiger…

Wauw, dat heb je heel mooi uitgelegd en ik vind het allemaal reuze interessant! Dankjewel voor de moeite om deze hele lap met tekst in te tikken 😉 Aangezien de uitlaat ook een hoop uitmaakt, zou het dan verstanding te zijn om een andere uitlaat te halen, die niet te veel opvalt / expansie is? Of toch kijken naar een andere cilinder?

maw, een 50cc is iets sneller en een 65cc veel sneller. Als je 55 km/u wilt rijden ga dan voor de 65cc, dat zou ik doen…

Zat ik aan te denken, maar weet niet hoe de politie daar over gaat denken. Verwacht niet dat ze mij zo snel aan de kant zullen halen, maar als ze is wat eraan willen kijken dan is het weer net wat minder legaal dan het eigenlijk zou mogen en dan ben ik ‘m kwijt denk ik, dus zat eerst hier naar te kijken 🙂

Vespa Ciao ( electronische ontsteking) nieuw gekocht in 2004, katalysator uitlaat vervangen door korte Citypower, sportluchtfilter ( zwart schuim) iets grotere sproeier, groene trekveertjes in de koppeling, verder ALLES origineel, heeft nu ongeveer 5000 km gelopen op BP Ultimate met Castrol RS-2T 1:50, iets hogere bandenspanning, NGK BR7HS bougie. GPS top (rechtop zittend): 57 km/u. (teller 60 km/u) ikzelf weeg ca.60kg. Altijd netjes warmdraaien, eerste km’s rustig rijden en dan gaaaaan…. 😉

Toen ik iets meer dan een jaar geleden mijn Vespa Si (uit ’88) had gekocht reed hij 35 met alles standaard en van daar heb ik dus het bijna alles (voor zover ik weet) wel gedaan om hem sneller te maken zonder al te veel aandacht te trekken, met uitzondering van een sportluchtfilter en groene trekveertjes. Ik heb er alleen weinig vertrouwen in dat ik hem wel een kleine 10km kan versnellen zonder kracht te verliezen dus kwam ik al gauw uit op een andere cilinder. En ik ben ook wel een dikke 10 kilo zwaarder en heb vaak ook een tas achterop mijn rug die ook nog wel wat weegt 😛

Ben nog beetje een leek in het gebied van brommers. Excuses als ik eigenlijk gewoon iets doms zeg :P
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.