Home › Forums › Mening & ervaring › Carburateurs › Dell’orto
This topic contains 46 reacties, has 24 deelnemers, and was last updated by DarkMagician6 9 years, 9 months geleden.
-
Gebruiker
-
9 juni 2005 om 00:49 #149680
polini-racerzeg ik dat dan :S
9 juni 2005 om 01:16 #149681polini-racer :
zeg ik dat dan :SNou, zou kwam ’t bij mij wel over iig…….!
Gelukkig is m'n piemel in 't Engels wél dick!9 juni 2005 om 09:36 #149682polini-racer :
zeg ik dat dan :Swaarom zet ej et dan erop??
9 juni 2005 om 11:12 #149683
polini-raceris toch een topic over carberateurs dus mag ik toch wel zeggen wat voor carberateur ik heb of niet soms.
18 augustus 2005 om 12:40 #149684ik heb een 13/13 vin ut best wel goed rijden beter dan met die 12/7
maar toen ik die kocht zat er niet zo een blokje met stangetje voor de choke op ( dat ding wa je tege moet duwe als die kap erop zit )
is dat normaal ?18 augustus 2005 om 15:51 #149685Bij mij zat zo’n raar verdraaid stangetje:S, waar dat goed voor is?…
Op mn bravo kan ik hem niet eens induwen omdat hij tegen de brug aankomt(je moet hem naar beneden duwen).
Anders moet ik die maar vervangen met een normale van een 12-10.
31 augustus 2005 om 02:15 #149686hoi
heb een sha 12/7 carbu steke maar verandere vanwege het knikkergeluid(detonatie) mijn sproeier van 36 naar 45.
met de 45 starte hij perfect maar ging niet over de 25 per uur.
nu gaat men ciao lekker tot 35 maar as ik sneller ga (afdaling bv) dan hoor ik net of er knikkers in men motor zitten die heen en weer geslingerd worden.
Weet hier iemand meer over?Alvast Bedankt
Greetz31 augustus 2005 om 07:30 #149687
.-{2F4OV}-.betekent dit niet dat hij dan gaat proberen te viertakten??
ik heb het zelf ook gehad bij afdalingen enz met mijn snorbrommer…
mzl
31 augustus 2005 om 13:05 #149688viertakten???
1 september 2005 om 11:33 #149689Hallo allemaal, wat ik me nou afrvraag he als je een 12/12 carborateur hebt dan mag je toch aannemen dat ook het spruitstuk 12 mm is toch?
Met andere woorden een 13/13 mm carb. op een brommer doen die eerst een 12/12 carb.had heeft weinig zin dus als mijn stelling waar is over dat spruitstuk dan?
Ja goed je wint 1 mm’tje, maar een 12 mm spruitstuk blijft een 12 mm spruitstuk of je moet er al aan gaan veilen.Dan nog wat he ik heb begrepen dat bij vespa’s de inlaat dus waar de carb. op het spruitstuk zit wordt geregeld door de krukas, maar als je daaraan gaat veilen dan dicht de krukas dat gat toch niet meer helemaal goed af of zit ik ergens verkeerd?
Met echte joekels van carborateurs zoals eehh 17,5 mm ofzo, of nog groter, tsja dan moet je al iets speciaals aan je carter doen zoals het geschikt maken voor een membraamspruitstuk bv en als je er dan laten we zeggen een 70cc cilinder opzet plus de geschikte uitlaat daarvoor dan zal het zaakje dik in de 80 lopen toch, maar voor hoelang als je gewend bent stevig aan het gas te gaan? Of is het gebruikelijk dat wanneer je een dergelijke set up begint dat er ook speciale lagers in het carter komen plus een speciale race krukas en weet ik wat nog meer voor snelheidsaanpassingen naar de hoge kant.
Wat ik gewoon zo erg graag wil weten is dat wanneer je een standaart blokje zonder speciale lagers zonder speciale krukas enzovoort, maar waar je wel een snelle cilinder oplegt plus uitlaat en carboratuer hoe lang kan dat goed gaan voordat jeje blokje echt in de soep hebt gedraaid? Ik bedoel 9000 of 10.000 toeren voor een standaart vespa blokje dat is toch wat teveel van het goede he of kunnen ze dat toch aan? Ja voor ff misschien of misschien ook niet daarom graag antwoorden van ervaringsdeskundigen in deze.
De reden dat ik dit vraag is dat ik naast mijn scooter weer een andere vespa ciao wil hebben, nadat ik mijn pas twee maanden oude vespa totall loss heb gereden, niet door mijn schuld gelukkig, maar als ik die andere vespa heb wil ik die zo snel mogelijk laten gaan zonder wat te doen aan lagers enzo, want ik ben geen techneut en zal het ook nooit worden, maar een brommer opvoeren dat gaat nog wel.
Mijn scoot gaat een nette 65 en als ik volgas rijd hoor ik alleen het suizen van de wind, maar ik wil daarnaast ook een racemonstertje.
Nou ik ben zeer benieuwd.
Gr. Freek.1 september 2005 om 13:14 #149690Over die 12-12, de nieuwe blokjes hebben naast die carb ook een andere inlaat(groter), ik denk dat dat spruitstuk dan ook wel 12 zal zijn ja? Maar weet ik niet zeker.
Ik heb het dan over blokken met deze inlaat:
Over je blok verbouwen voor grote carb, ik heb het nog nooit gezien behalve wat zij-inlaten zoals deze van tonni:
Zelf een membraan inlaat er op bouwen lijkt me erg bruut maar ook erg lastig, ivm aluminium lassen enz. Ik wil zelf ooit wel met een evo blok van polini, de malossi reedvalve of de simonini gereden hebben.
Ik denk dat je best lang met een stnd blok kan rijden dat opgevoerd is dmv alleen een snelle(max43mm) cilinder. Maar dan rij je alsnog met een standaard inlaat dus iets van 65km/u lijkt me dan wel de limiet. Als je alles aanpast kan je wel 80/85 uit een blok halen(is mij nog niet gelukt). Natuurlijk slijt alles dan sneller maar je kunt toch wel heel wat km’s maken, vraag me niet hoeveel. Je zuigerveren zullen af en toe vervangen moeten worden maar dat spreekt voor zich. Misschien dat een echte expert zijn licht hier nog op wil laten schijnen?
Voor je racemonster zou ik als ik jou was een standaard blok helemaal(laten) tunen, een racekrukas erin, snelle 70cc, en een leuk uitlaatje.
OF als je het beter wil doen een leuk evo of malossi blokje met dikke carb en membraan inlaat, daar kun je wel een leuke 100 mee halen en dat is vrij heftig voor een vespa vind je niet:)
Hopelijk heb je hier iets aan, misschien dat je je op http://www.vespafreak.nl nog meer kan orienteren op het opvoeren als je dat nog niet genoeg hebt gedaan.
1 september 2005 om 15:00 #149691Hoi Edjuh, dankjewel voor je info en 100 voor een vespa tering ik weet niet of ik dat aan zou durven om zo’n snelheidsmonster onder mijn kont te hebben 80 lijkt me al behoorlijk snel voor een vespa.
Weet je vespa’s hebben maar bescheiden remmen enzo vergeleken met een scooter zal ik maar zeggen en als je met 80 aan komt racen en dan plots moet stoppen, nou ik geef het je te doen.
Maar hoe dan ook nu ik er wat langer over denk die tweede vespa is niet bedoeld om erg lang mee te gaan, dus bij nader inzien eentje die 100 kan, nou misschien haal ik het onderste uit de kan en probeer of het mogelijk is, maar zoiets zou ik altijd laten moeten doen, want ik ben niet handig genoeg om iets dergelijks goed te tunen af te stellen en wat al niet meer.
Ja http://www.vespafreak is een prima site over vanalles en nog wat wat bij vespa’s komt kijken en daar steek ik dan ook geregeld mijn licht op.
Nou nogmaals bedankt voor alle moeite.
Gr. Freek.27 juni 2006 om 13:27 #149695SHA IS toch ook dellorto?
27 juni 2006 om 15:24 #149696kuwn :
SHA IS toch ook dellorto?SHA is het model, opschuifcarb zonder luchtschroef en gasnaald als ik het goed heb, hoe je dat wel noemt weet ik niet(dat koperen buisje met gaatjes).
Heeft ook geen stationair en choke sproeiers zoals de PHBG e.d modellen ze wel hebben.
Maar is dellorto ja, staat er ook op als het goed is.
kleine vragen in het kleine vragen topic 😉
8 september 2006 om 11:57 #149697
ozzy!nou ik heb niet zo veel profijt van me 13/13 cab. dat helpt gwn niet als je je inlaat niet hebt uitgeveild t enige wat ie doet is een hele hoop meer zuipen 😛 mja hij trekt em wel een beetje beter door 😉
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.