Bravo vonkt niet

Home Forums Techniek Afstellen Bravo vonkt niet

Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Ayoub 5 dagen, 23 uur geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker

Ayoub
    Topic starter

Onlangs een bravo opgehaald startte en reed perfect tot op het moment dat hij niet meer wou startte. Oke bougie eruit gehaald kijken of die nat is. Bougie wss nat dus heb ik deze proper gemaakt met schuurpapier bougieterug erin gestoken terug het zelfde probleem. Dus heb gekeken of de bougie vonkt daar bleek het probleem dus de bougie vonkt niet heb de bougie uitgemeten daar bleek niks mis mee nieuwe bougie dop,bobine,bougiekabel opgezet. Nog steeds geen vonk dus dan maar het blokje onderuit gehaald vliegwiel van afgetrokken heb alle spoelen en de condensator uitgemeten daar bleek ook niks mis mee de contact puntjes waren beetje wit dus lichtjes met schuurpapier over geweest zodat de puntjes terug proper waren ik dacht dat dat de probleem zou geweest zijn. Vliegwiel terug opgezet en met de koppeling vast gemaakt en conatctpuntjes afgesteld.  Ben dan een boormachine gaan halen om de vliegwiel te laten draaien heb alles aangesloten hoe het moet zijn nog niet op de kader gewoon op tafel blauw draatje van condensator naar bobine dan van bobine naar bougie heb de vliegwiel laten draaien met de boormachine en ik zag af en toe een vonkje tussen de contact puntjes maar niet steeds en onregelmatig en niks via de bougie. Waar zou mijn probleem zitten ik twijfel aan de contactpuntjes of aan de blauwe kabel van de condensator mr de condensator is normaal nog goed want heb die uitgemeten. Zou ik de contact puntjes vervangen?

Kan er iemand mij helpen aub?

Rik van Dijk
    Bijdrager

Hallo, Lijkt mij een probleem met je massa. Mogelijk even je massa puntjes na lopen deze kunnen door corrosie aangetast zijn en niet goed contact meer maken.

Ayoub
    Topic starter

Heb heel de onsteking uit elkaar gehaald en alle puntjes proper gemaakt.
    Heb nu de blauwe kabel die van de condensator komt die naar bobine gaat niet aangesloten op de bobine
    Om te kijken of deze vonkt heb de blauwe kabel tegen de motorblok gehouden en de motor laten draaien langs daar vonkt ie wel
    Maar als ik deze aansluit op de bobine komt er niks langs de bougie.
    Zal de vonk die ontwikkeld word niet krachtig genoeg zijn voor de bobine?

Rik van Dijk
    Bijdrager

De bobine hoort juist van een zwakke vonk een krachtige vonk te maken (van laagspanning naar hoogspanning). Dus dan lijkt het mij dat je bobine zelf zijn werk niet meer doet. Zou je deze is moeten doormeten. (Ik kan je helaas niet vertellen hoe dit precies moet)

zevenenergie
    Bijdrager

Hallo Rik,
    Zo,n vonkje is voldoende, maar als hij die niet constant geeft, kan er binnenin  een draad aanlopen.
    Kijk ook even of je bobine goed geaard is en of dat kleine draadje op de bobine nog heel is.

Je zegt dat je de condensator door gemeten hebt, daar word het voor mij een beetje verdacht.
    Het eerste waar het aan kan liggen is namelijk de condensator. Die dingen zijn het zwakste onderdeel van elke elektronische installatie.En ik vraag me af of je een slechte condensator wel kan ontdekken door door te meten.

Ik prop tegenwoordig gelijk een nieuwe condensator in elk apparaat dat ik open maak, al is het mijn broodrooster.
    Zoals laatst; mijn boterhammetjes werden niet meer krokant en toen euh… maar laat ik on topic blijven.

Altijd een condensator op voorraad hebben en altijd vervangen, want een blok er in en uit sleutelen is aardig wat werk.

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Ayoub
    Topic starter

Er is niks met de condensator deze doet zijn werk zoals het hoort want als ik het blauwe draadje tegen het motorblok doe en de motor laat draaien vonkt deze zoals het hoort en als ik een sleutel aan de blauwe kabel vastmaak word de vonk krachtiger(is normaal). Dus het probleem is na de bobine voor de bobine is de onsteking perfect. Als ik de blauwe kabel aansluit op de bobine zoals ik zei komt er niks maar bij de aansluiting wel (heb de blauwe kabel wel in het kleine gaatje van de aansluiting van de bobine gestoke want klem is afgebroken) dus de ijzeren stukje van de aansluiting vonkt wel maar na de bobine niet. Wat ik raar vind is dat de bobine nog maar nieuw is.
    Bobine toch opnieuw vervangen of een ander oplossing?
    De originele bobine werkt nog perfect maar de vijs van de aansluiting voor de bougiekabel is afgebroken .
    Kan ik de originele bobine nog gebruike als ik een alternatief vindt voor de vijs die afgebroken is?
    Iemand een idee?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.