Snelheid berekenen

Welke gegevens hebben we nodig om onze hoogstmogelijke theoretische snelheid te berekenen:


(dit geeft uiteraard alleen maar een indicatie en houd geen rekening met verliezen als gewicht, tegenwind, rolweerstand, snaarslip etc)

Een andere (meestal) onzekere waarde is je toerental (dit is je ‘N1’). Vanwege het ontbreken van een toerenteller op onze brommers moeten we die maar ‘gokken’ om een mogelijke snelheid te simuleren.


A= toerental voorpoelie (RPM)
B= buitendiameter voorpoelie (mm)
C= toerental achterpoelie (RPM)
D= buitendiameter achterpoelie (mm)
E= reductiefactor wielnaaf
F= toerental uitgaande as (RPM)
G= wielomtrek m�t band (meters)
Km/u= uitkomst


G kan je uitmeten of uitrekenen.
1:Een lijntje zetten en je wiel 1X rond draaien, opmeten hoeveel afstand het is.
2:het hart van je as tot de grond opmeten (brommer rechtop) dit maal 2 en dan maal 3,1415 doen.


De berekening:

A X B / D = C / E = F X G X 0,06 = Km/u


Een voorbeeld:

Een originele Vespa Ciao bromfiets.

A= 5500 RPM
B= 45 mm
C= ?
D= 93 mm
E= 6,7 (1:6,7)
F= ?
G= 1,72 (17 inch wiel met standaard band, deze maat moet je dus zelf opmeten)

C uitrekenen:

A X B / D = C
5500 X 45 / 93 = 2661,29


Deze uitkomst deel je door je naafreductie.

2661,29 / 6,7 = 397,21 (dit is ‘F’)


Deze uitkomst vermenigvuldig je met je wielomtrek (in meters)

397,21 X 1,72 = 683,20 (dit zijn nu de meters per minuut)


Nu hoeven we dit alleen nog om te rekenen naar Km/u.
Dit kan door te delen door 1000 (meters in een kilometer) en dan vermenigvuldigen met 60 (minuten in een uur).

De standaard (makkelijker dus) factor hiervoor is vermenigvuldigen met 0,06 (60 / 1000)

683,20 X 0,06 = 40,99 Km/u


Wil je de berekening gebruiken voor je vario, dan kan dat ook.
Enige dat je daarvoor even moet doen is opmeten op welke diameter je vario start en hoe hoog je vario komt (hoe hoog je snaar komt, buitendiameter).

Ter informatie: een Malossi vario met Malossi snaar start op ongeveer 40 mm en komt ongeveer tot 80 mm. (dit is dan je B)

Het verschil tussen deze twee getallen (40 mm in het voorbeeld) trek je dan weer van je maximale schijfdiameter af. (dit is niet bij elke diameter 100% correct maar komt erg dicht bij)
Bij 100mm zou het 60mm worden, bij 90mm zou het 50mm worden.
(dit is dan je D)

De rest van de berekening blijft gelijk.


Een vario voorbeeld:

8000 RPM
Malossi vario @ 80mm
100mm schijven @ 60mm
1:9 vertanding
17″ wiel met band ( 1,72)

8000 X 80 / 60 = 10666,67 / 9 = 1185,19 X 1,72 = 2038,53 X 0,06 = 122,31 Km/u

Succes ermee!