Cilinder inrijden

Aangezien er de laatste tijd steeds weer vragen komen betreffende het wel of niet inrijden van een bepaald type cilinder, hebben wij besloten hier een how-to van te maken. Allereerst moet gezegd worden dat het standaard advies van de dealers, ‘500km inrijden’ onzin is. Wat betreft cilinders kunnen we een onderscheid maken in aluminium cilinders en gietijzeren cilinders:

Aluminium: Wanneer je een gloednieuwe cilinder/zuiger krijgt, moet de scooter/brommer de eerste keer dat je hem start rustig worden warmgedraait. Wanneer je scooter/brommer goed op temperatuur is (zo rond de 50-70 graden), zet je de scooter/brommer uit en laat je de scooter/brommer afkoelen. Vervolgens dient de scooter/brommer altijd rustig te worden warmgedraait. Wanneer het geheel dan warm is (vanaf 40-45 graden), kan er gewoon normaal gereden worden. De eerste paar kilometers moeten wel wat rustig aan.

Gietijzer: De eerste 100 kilometer moet men rustig aan rijden, dus niet constant op volle toeren , maar ook niet constant half gas. Een beetje met je gashandel spelen de eerste 100 kilometer, zodat er niet constant met hetzelfde toerental en temperatuur gereden wordt en de onderdelen goed op elkaar ingewerkt kunnen worden en dan kan er normaal gereden worden.

Let op!
Een goede afstelling is echt essentieel voor een brommerblok!

Inrijden van zuiger:
Als je alleen een nieuwe zuiger hebt. Moet je in het begin ook even rustig aan rijden. Je hoeft maar 100 km te rijden, Na die 100 km is de cilinder al genoeg gewend aan de zuiger. Het zelfde geld als bij het inrijden van de cilinder. De allereerste kilometers even 30km/h rijden. Daarna kun je iets harder gaan rijden, niet op topsnelheid, maar met een constant toerental rijden. Als je 100 km gereden kun je gewoon op de top gaan rijden. En ben je klaar met het inrijden van je nieuwe zuiger.

Inrijden van krukas:
De krukas (-lagers) is ook een belangrijk onderdeel van je scooter. Ook een nieuwe krukas kun je niet zomaar vanaf het begin maximaal gaan benutten. Je zul ongeveer 200 kilometer rustig aan moeten doen. Belangrijk is dat je geen bergen volgas naar beneden gaat. 

Smering bij nieuwe onderdelen:
Wanneer je blok normaal loopt laat de olie altijd een kleine oliefilm achter op bijvoorbeeld de cilinderwand en lagers, die ook achter blijft wanneer het blok stil komt te staan. Bij het monteren van nieuwe onderdelen mist deze smering logischerwijs, wat er dus voor zou zorgen dat de eerste momenten dat deze nieuwe onderdelen draaien, het blok zonder olie staat, en de onderdelen zonder smering moeten draaien.
Bij het monteren van een nieuwe krukas, lagers, zuiger of cilinder is het daarom raadzaam bij het monteren van de onderdelen al goede tweetakt olie te gebruiken, en de verse onderdelen licht hiermee in te smeren.
Om onafgewerkte onderdelen minder te belasten en wat extra smering te geven de eerste kilometers, kan er ook een extra dopje olie toegevoegd worden bij de eerste volle tank. Na deze volle tank is het niet meer nodig extra olie voor het inrijden te gebruiken.

Let op!
Dit neemt niet weg dat na dit moment het gebruik van kwalitatief goede olie, in een juiste hoeveelheid, essentieel is voor de prestaties en levensduur van je onderdelen! Let daarom altijd op of je wel de juiste mengverhouding en voldoende kwaliteit olie gebruikt voor jouw specifieke setup.